Kirjoittaja Aihe: 406 - Takajousien vaihto  (Luettu 3798 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Bugsneeze

  • Vieras
406 - Takajousien vaihto
« : 15.05.2012, 09:53:52 »
Auto: 2001 406 2,0 HDi 110 (ilmastointi, 280 000 km).

Katsastuksessa kävi ilmi, että molemmat takajouset ovat poikki ja vaihtaahan ne pitäisi. Onko minkälainen homma ja onnistuuko kotikutoisin työkaluin?

PL

  • Vieras
Vs: 406 - Takajousien vaihto
« Vastaus #1 : 15.05.2012, 12:14:46 »
Haynesin korjausohje kertoo seuraavaa (Vaativuus 3/5):
  • Takapää pukeille, jonka jälkeen nostetaan tunkilla alatukivartta (jousi puristuu hieman)
  • Alatukivarren ulomman pultin irrotus, Alatukivarren sisemmän pultin löysäys, Iskunvaimentimen alakiinnityksen irrotus
  • Letkujen ja vaijereiden irrotus alatukivarresta (jos tarpeellista)
  • Laske tunkki hitaasti alas jousen jännityksen poistamiseksi

Kasaaminen päinvastaisessa järjestyksessä. Alatukivarren ja iskunvaimentimen pultit kiristetään ensin löysästi ja lopulliseen tiukkuuteen vasta kun takapää on pyörien varassa.

Kiristysmomentit:
  • Alatukivarren sisempi pultti 75 Nm
  • Alatukivarren ulompi pultti 95 Nm
  • Iskuvaimentimen alapään pultti 75 Nm

Bugsneeze

  • Vieras
Vs: 406 - Takajousien vaihto
« Vastaus #2 : 22.05.2012, 08:09:25 »
Kiitos vastauksesta PL.

Noilla ohjeilla hommassa ei voi epäonnistua. Vaativuusasteeksi sanoisin korkeintaan 2/5 - ensimmäinen jousi vaihtui yhdessä tunnissa ja toinen meni jo puoleen tuntiin. Sanoisin kuitenkin, että pulttipyssy on tässä verraton väline.

Olisi tuo ensimmäinenkin mennyt nopeammin, mutta kasatessa tuli laitettua iskarin alapään pultti turhan tiukkaan jolloin tukivarsi hieman puristuu kasaan ja ulomman pultinreiän saaminen kohdalleen oli melkoisen työn takana. Toisella puolella sitten olin vähän viisaampi.  :P

Loppukaneettina todettakoon, että tulipahan Pösöstä kertalaakista mallia traktori - perä nousi 4-5 cm uusilla jousilla.  ;D

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 591
Vs: 406 - Takajousien vaihto
« Vastaus #3 : 29.04.2018, 14:18:11 »
Onko fl sedanissa bensan ja dieselin takajousissa eroa ja oikealla tai vasemmalla väliä vai sopiiko kaikki kaikkiin?
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 067
Vs: 406 - Takajousien vaihto
« Vastaus #4 : 29.04.2018, 17:03:00 »
Jouset on samanlaiset molemmille puolille autoa, mutta jouset eri moottorityyppien kesken vaihtelee: Linkki
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 591
Vs: 406 - Takajousien vaihto
« Vastaus #5 : 29.04.2018, 19:12:19 »
Sedanin ja farkun ei varmaan käy keskenään?
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 531
Vs: 406 - Takajousien vaihto
« Vastaus #6 : 29.04.2018, 21:38:49 »
Vaikka benkku ties että jouset ei painu vaihdoin silti itselle kuormajouset sedaniin. Sitä en tiedä onko ne samat kun farmarin jouset mutta suosittelen.

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 591
Vs: 406 - Takajousien vaihto
« Vastaus #7 : 30.04.2018, 12:37:44 »
Juu, ensimmäiseen 406 sedaniin laitoin semmoset ja oli hyvät. Tässä mennään tavallisilla. Kiitos vastauksista
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 591
Vs: 406 - Takajousien vaihto
« Vastaus #8 : 22.07.2022, 21:59:51 »
Auto 406 ST Executive 2,0 bensa 2003 red 181 000 km sai uudet Lesjöforsit taakse toisen katkeamisen takia. Ajettavuuteen tuli lisää tasapainoa ja teiden kolot tasoittuivat. Jouset Aeromotorsilta á 26 eur
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 406 ST Executive 2,0 red