Yksinpuhelu jatkukoon, lienee ihan paikallaan vähintäänkin dokumentoida tämä keissi ihan siltä varalta, että joku joskus painii vielä saman ongelman kanssa.
Tänään vaihdettu UUSI Sitronen Oy:n toimittama BSM-purkki paikalleen sillä lopputuloksella, että auton moottori ei enää sammu normaalisti avaimesta kääntämällä lainkaan. Itseasiassa kun moottori käy, ei avaimesta kääntämällä tapahdu yhtään mitään. Eli siis puhallin pyörii, monitoiminäyttö jää päälle, sähköikkunat toimivat, mittaristo toimii, jne. Virtalukko toimii kuitenkin normaalisti kun moottori EI KÄY!
Siispä käänsin avaimen nollille, otin avaimen taskuun ja käväisin tupakalla.. Kun palasin takaisin auto edelleen käydä rympsytteli iloisesti. Emäntä tuli samaan aikaan kauppareissulta, tiedustellen että "joko toimii?.. Vastauksen muodossa heiluttelin avainta kädessäni.
Sammutin moottorin "tumppaamalla" vaihdetta vasten, ei vikakoodia. Moottori on siis sammutettavissa ilman, että OBD rekisteröi vikakoodeja. Jänskää.
Tämän jälkeen otin ja asensin vanhan BSM-purkin paikalleen sillä seurauksella, että auto sammuu nyt avaimesta kääntämällä, tosin, avaimesta kääntämällä sammuttaessa EDELLEEN rekisteröityy samat vikakoodit!!!
Sitten sain ajatuksen; mitäpä jos sammutan moottorin "tumppaamalla" vaihdetta vasten vanhalla BSM-purkilla? No jep, ei vikakoodia, ei MIL-valoa!
Päivän kysymykset;
1. Miten BSM-purkki voi vaikuttaa virtalukon toimintaan?
2. Miten voi olla, että "väärin" sammuttamalla OBD ei rekisteröi vikakoodia? Mietin, että voiko virtalukko olla sillä tavalla viallinen, ettei eculle mene tietoa sammutuksesta ennen kuin releet naksahtavat auki? Eli, että puolalta häviää +12v ennen kuin ecu lakkaa ohjaamasta kipinää?
3. Miten tuollainen "multipleksattu" nykyvirtalukko voidaan testata toimivaksi?
4. Mikä on todennäköisyys sille, että UUSI ALKUPERÄINEN BSM-rasia on valmistusvikainen?