Kirjoittaja Aihe: 407 - Akun vaihto  (Luettu 18903 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 407 - Akun vaihto
« Vastaus #30 : 26.01.2016, 07:40:58 »
Mielestäni tuo akun irroitus latauksen ajaksi on vähän liioiteltu, ainakin jos käytössä on nykyaikainen älylaturi. Ainakin noissa kaikissa omissa autoissa olen tarvittaessa ctekin kytkenyt suoraan autossa olevaan akkuun eikä mitään ongelmia ole ollut.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 407 - Akun vaihto
« Vastaus #31 : 26.01.2016, 07:45:18 »
Nyt on akku vaihdettu 407:ään, akun vaihtotiedon kertominen autolle ei kuitenkaan onnistunut pps:llä. Akun varauksen tietokone tai mikä nyt okikaan löytyi kokonaistestistä -> ohjainkaite ei vastannut, samalla tavalla jos valitsi suoraan valikoiden kautta akun varaustilannohjainlaitteen niin tuli vastaus: ohjainlaite ei vastannut. Onkohan tuossa nyt joku oikea yhteysvika/ohjainlaite rikki vai täytyykö tuo vain ymmärtää ettei autossa tätä ohjainlaitetta/älykästä latausta ole? Auto toimii normaalisti.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 407 - Akun vaihto
« Vastaus #32 : 26.01.2016, 09:05:46 »
Ei taida olla koko "varaustilayksikköä" autossa. Ei ole meidänkään autossa saanut ikinä yhteyttä ko. yksikköön joten tuskin on rikki.
« Viimeksi muokattu: 26.01.2016, 09:36:29 kirjoittanut Timppa71 »

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Akun vaihto
« Vastaus #33 : 26.01.2016, 09:55:35 »
Sama täällä, ainakaan 2005 vuosimallissa akkuvaraussysteemiä ei voi ohjelmoida PPSsällä. Kengät kiinni vaan ja hanaa  :).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

kaario

  • Vieras
Vs: 407 - Akun vaihto
« Vastaus #34 : 28.01.2016, 13:22:22 »
Auto: 2009 407 SW 1,8 (98 000 km).

Akun valinta. 7 vuotta ja 100 000 kilsaa. Akku toimii kyllä edelleen vaikka kyllä tuon jo huomaa muutaman ylimääräisen kierroksen tarvitsevan. Akku on alkuperäinen ja on ollut erttäin hyvä. Varta L3 450/720A (EN). L3 on koko, 720A on CCA, Ah kapasiteetti ei selviä akun tekstistä, mutta lienee olevan 70-85 Ah luokkaa CCA:sta päätellen (Englannin Vartalta kysellen). Toisin sanoen saadakseni vastaavan akun arvoiltansa pitää valita akkuliikkeiden kahdesta mun pösölle "suositellusta" kokovaihtoehdosta se isompi, yleensä 70-85Ah. No on vähän kalliimpi, mutta onhan siinä potkuakin enemmän. Myyjien mukaan aina pienempi 60-65Ah akku "riittää" - ja niin se varmaan riittääkin. Tästä herääkin kysymys, miksi ensiasennusakku on noin "iso"? Entä onko merkillä väliä, Varta, Exide, Polartech Yasa jne. ? Onko käsitystä missä näitä valmistetaan? Mikä on "paras" akkumerkki?

makemich

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 84
Vs: 407 - Akun vaihto
« Vastaus #35 : 28.01.2016, 13:44:17 »
Auto: 2009 407 SW 1,8 (98 000 km) - Akun valinta.
7 vuotta ja 100 000 kilsaa. Akku toimii kyllä edelleen vaikka kyllä tuon jo huomaa muutaman ylimääräisen kierroksen tarvitsevan.

Mulla samanlainen akku kesti 205tkm ja 9,5 vuotta ja nytkin vaihdoin vain varmuuden vuoksi juuri ennen näitä jumalattomia pakkasia. Jos on jotain ylimääräistä sähköä kuluttavaa laitteistoa tai ajellaan lyhyitä pätkiä voi isommalle akulle olla perusteita mutta muuten nämä 1.8-2.0 bensakoneet pärjää hienosti "tavallisen" kokoisellakin akulla, juuri hain sen Bossin mitä Motonet suosittelee, oliko nyt 63Ah ja vajaa satasen.
508 HDi 163 Allure ´13, man.

mika

  • Vieras
Vs: 407 - Akun vaihto
« Vastaus #36 : 29.01.2016, 12:31:21 »
Auto: 2006 407 SW 2,0 (244 000 km).

Minulla oli juurikin tuollainen akku "Varta L3 450/720A (EN)." Kun se sanoi työehtosopimuksensa irti tämän kuun kovilla pakkasilla. Olisko alkuperäisasennettu, muka lähes 10v voinut olla käytössä? Auto on itsellä ollut n. 5,5v. Ei kai se uutta ole, isän Zetori vm.-88 ja alkuperäinen Salama- akku toimiva. Itse ostin tilalle myös samaa kokoluokkaa olevan Vartan Blue Dynamic, 72Ah- akun. Kaikki kirjat tosin suositteli niitä vähän päälle 60Ah:n akkuja bensamoottorille.

Lisätääs vielä, että noita akkumerkkien vaihtoehdoista jättäisin Exiden hyllyyn. Nähnyt ja kuullut takuuvaihtoja + parin- kolmenvuoden kestoikää... Toki niistäkin voi se pitkäikäinen löytyä tuurilla.

Osku407

  • Vieras
Vs: 407 - Akun vaihto
« Vastaus #37 : 29.01.2016, 13:21:20 »
Itellä kans pyöriny yks vartan akku nurkissa ja on +10 vuotta vanha, lähinnä vara akun virka toimittanu ja tälläkin hetkellä rellussa kii.

Zopottaja

  • Vieras
Vs: 407 - Akun vaihto
« Vastaus #38 : 20.01.2019, 17:48:41 »
Auto: 2004 407 2,0 (automaatti).

Yritin googlettaa ja etsiä palstalta mutta ei osunut silmään; yksinkertainen kysymys mutta miten saan akun irti autosta? Ohjekirjassa ei ollut mitään mainintaa ja maalaisjärki ei itsellä riittänyt. Akun alhaalla etureunassa on kieleke joka estää akun noston pois, kielekkeessä on iso neliskulmainen kolo joka toimii ilmeisesti ruuvina joka pitää kielekettä kiinni. Eli pitäisikö autossa olla työkalu joka sopii tähän koloon vai pitääkö akun vaihto jättää suosiolla huoltoliikkeelle?

Vanhassa 406:ssa akun sai irti helposti kotikonstein mutta tämä vähän ihmetyttää.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: 407 - Akun vaihto
« Vastaus #39 : 20.01.2019, 17:54:17 »
Jos koloon sopii 1/2" jatkovarsi? Kun saa ensin otteen, voi varovasti nitkutella ja saattaa mekanismi selvitä.

Zopottaja

  • Vieras
Vs: 407 - Akun vaihto
« Vastaus #40 : 20.01.2019, 18:25:38 »
Pitää yrittää kokeilla huomenna mutta vähän outoa oli että tuollainen "epästandardi" kolo on siihen laitettu, olisi nyt ollut normaali kuusiokolo tms. niin löytyisi helpommin palikat normijampallakin.

Ja voi olla että tuohon on joku kikkakolmonen jota en vain tajunnut, googlailulla löysin että ilmeisesti 207:ssa on akun takana joku kiinnitysrauta tms. jolla saa akun irti mutta enpä sellaista löytänyt mistään. Akku on kuitenkin suht normaali huoltokohde ja minusta on käyttäjielle vittuilua että sitä ei pysty itse helposti vaihtamaan ilman erikoistyökaluja.

Eikö ohjekirjassa tosiaan ollut mitään aiheesta.

Zopottaja

  • Vieras
Vs: 407 - Akun vaihto
« Vastaus #41 : 20.01.2019, 18:49:42 »
Löysin tämän videon, ilmeisesti 2005 mallista. https://www.carcarekiosk.com/video/2005_Peugeot_407_SW_2.0L_4_Cyl./battery/replace_battery aivan erinäköinen mutteri (normi kuusikantapultti) ja akkukengätkin oli ruuveilla kiinni kun itselläni on sellaiset "pikakiinnitys" klipsit joissa ei työkaluja tarvita.

Mielenkiinnoista myös kun täällä hakenut asiasta, moni puhuu ohjekirjan antamista ohjeista mutta itsellä ei sellaista kohtaa löytynyt (voi olla että pakkasessa kädet kohmeessa on mennyt ohi kokonaan) eli siitä miten akku vaihdetaan (itsellä muistaakseni sivu 140 ohjekirjassa).

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 067
Vs: 407 - Akun vaihto
« Vastaus #42 : 20.01.2019, 20:17:11 »
Youtubessa on tällainen: https://youtu.be/XeywXOkXRi0?t=116
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Zopottaja

  • Vieras
Vs: 407 - Akun vaihto
« Vastaus #43 : 21.01.2019, 14:20:42 »
Jos koloon sopii 1/2" jatkovarsi? Kun saa ensin otteen, voi varovasti nitkutella ja saattaa mekanismi selvitä.

Kokeilin, ei sovi eli 1/2" jatkovarren pää on hippasen liian iso.

Soitin Metro-auton pösöhuoltoon, ei ollut mitään tietoa sielläkään, epäilivät että 8mm ruuvimeisseli voisi olla sopiva. Menee kyllä vaikeaksi tämä, voihan elämä.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: 407 - Akun vaihto
« Vastaus #44 : 21.01.2019, 17:03:46 »
3/8" jatkovarsi on 9,5mm, onkohan liian pieni?

Tässä moton sarja
https://www.motonet.fi/fi/tuote/804031/Oljytulpan-6-4-kolo-hylsysarja
« Viimeksi muokattu: 21.01.2019, 17:08:48 kirjoittanut fluxpur »