Ongelma:Auto: 2003 206 1,4 (130 000 km).
Ongelma:
Moottori täryyttää pienillä kierroksilla. Ongelma selkeä pohjakäynnillä ja korostuu kun kierroksia lisää n. 200-300. Suuremmilla kierroksilla ongelmaa ei havaitse. Moottorin vikavalo vilkkuu piipityksen säestämänä. Joskus vikavalo vain jää palamaan, mutta saattaa sitten taas intaantua vilkkumaan.
Tässä ongelma auton sisältä (video):
https://picasaweb.google.com/v.syrjala/DropBox?authkey=Gv1sRgCIO_sfO_67LPDw#5832111916037105618Tässä ongelma moottorilasta katsottuna (video):
https://picasaweb.google.com/v.syrjala/DropBox?authkey=Gv1sRgCIO_sfO_67LPDw#5832105694346788130Huomasin kunnolla ongelman eilen, kun moottorin vikavalo alkoi vilkkumaan ja piippaus alkoi. Ajoin auton kuivumaan, ja sen jälkeen (ehkä tuurilla) auto vaikutti taas toimivan, vaikka moottorin vikavalo kokoajan paloikin (ei välkkynyt). Tänä aamuna kuinkin ongelma palasi, ja pienimuitoinen kuivatuskaan ei enää auttanut. Moottorin vikavalo palaa ja piippaus kuuluu jatkuvasti kun ajaa. Välillä aluksi vain valo palaa, mutta alkaa vilkkumaan hetken kuluttua. Tänään ei enää alkanut käymään ilman tärinää vaikka kova oli yritys.
Omat internethaut:
Eli varmaan potentiaalisia ongelmia ovat 4. sylinterin suutin (onko tämä sama kuin englanniksi fuel injector? Liitteenä kuva, onko ne noissa punaisten pallojen kohdalla?) tai puolat. Puolat taitaa olla tuollaisessa kansirakennelmassa kaikki, että yhtä ei voi vaihtaa? Mitenkä tuon voisi helpoiten tarkastaa onko vikana jompi kumpi noista? Itse en ole ekspertti, ja opin lähinnä sen mukaan mitä vikoja autoon tulee. Näyttää ettei tuonne pääse kovin helposti sorkkimaan, koska tuossa on tuo ilmankiertovehjekin vähän edessä, mutta sen saanee helposti irti. Vaikea vain päästä koestamaan.
Bensatankkia avasin ja ei auttanut (sellaisiakin neuvoja nähnyt). Avasin myös raitisilmansuodattimen ja ei auttanut.
Pystyykö tuosta vikakuvauksesta sanomaan mitään varmemmin? Liittenä kuva, jos joku haluaa/pystyy neuvomaan sen avulla paremmin.
Lisäys: kone pysyy siis vaivatta käynnissä myös. Joskus se on tässä viimevuoden aikana käynnistäessä lähtenyt käyntiin ja sitten sammunut lähes heti, mutta vain ehkä nelisen kertaa. Ajattelin, että tämäkin on sarjaa ominaisuus.
Ratkaisu:Oikea ratkaisu oli 4. suuttimen vaihto. Ikävä kyllä tuli uusi puolapakettikin vaihdettua. Taisi olla huonompi kuin vanha, koska auto sammui yhtäkkiä kerran korjauksen jälkeen. Onko nuo uudet Sagemin paketit parempia kuin vanhat? Pitää vähän seurata, mutta jos vielä pari kertaa sammuu, niin taidan vaihtaa tuon Boujicordin takas.
Kiitoksia kaikille avusta! Tuo 4. suutin on helppo testata, koska ei tartte ottaa kuin se sähköjohto siitä irti, ja jos meno ei muut, niin tietää, että siinä on varmasti vika. Toki vähä vaikeassa paikassa tuo johto
Eli suosittelen kaikille vastaavia ongelmia kokeville, että jos näyttää siltä että tuulilasinpesurin läpiviennit vuotaa, niin eka koitatte tuota suutinta ja sitten vasta puolapakettia. Kannattaa myös tukki vuodot
Jos viet korjaamolle, niin melko varmasti jos et mitään neuvo, niin puolapaketti lähtee vaihtoon, ja sitten vasta katsotaan suutinta vaikka suutin on halvempi. Vaihtaminen kuitenkin on epämiellyttävempää.
TEMP_ARKISTOON