Kirjoittaja Aihe: 206 - Moottorin vikavalo välkkyy ja moottori käy täristen pienillä kierroksilla (polttoainesuutin)  (Luettu 29468 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Belgarion

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2003 206 1,4 (130 000 km).

Ongelma:
Moottori täryyttää pienillä kierroksilla. Ongelma selkeä pohjakäynnillä ja korostuu kun kierroksia lisää n. 200-300. Suuremmilla kierroksilla ongelmaa ei havaitse. Moottorin vikavalo vilkkuu piipityksen säestämänä. Joskus vikavalo vain jää palamaan, mutta saattaa sitten taas intaantua vilkkumaan.

Tässä ongelma auton sisältä (video):
https://picasaweb.google.com/v.syrjala/DropBox?authkey=Gv1sRgCIO_sfO_67LPDw#5832111916037105618

Tässä ongelma moottorilasta katsottuna (video):
https://picasaweb.google.com/v.syrjala/DropBox?authkey=Gv1sRgCIO_sfO_67LPDw#5832105694346788130

Huomasin kunnolla ongelman eilen, kun moottorin vikavalo alkoi vilkkumaan ja piippaus alkoi. Ajoin auton kuivumaan, ja sen jälkeen (ehkä tuurilla) auto vaikutti taas toimivan, vaikka moottorin vikavalo kokoajan paloikin (ei välkkynyt). Tänä aamuna kuinkin ongelma palasi, ja pienimuitoinen kuivatuskaan ei enää auttanut. Moottorin vikavalo palaa ja piippaus kuuluu jatkuvasti kun ajaa. Välillä aluksi vain valo palaa, mutta alkaa vilkkumaan hetken kuluttua. Tänään ei enää alkanut käymään ilman tärinää vaikka kova oli yritys.

Omat internethaut:
Eli varmaan potentiaalisia ongelmia ovat 4. sylinterin suutin (onko tämä sama kuin englanniksi fuel injector? Liitteenä kuva, onko ne noissa punaisten pallojen kohdalla?) tai puolat. Puolat taitaa olla tuollaisessa kansirakennelmassa kaikki, että yhtä ei voi vaihtaa? Mitenkä tuon voisi helpoiten tarkastaa onko vikana jompi kumpi noista? Itse en ole ekspertti, ja opin lähinnä sen mukaan mitä vikoja autoon tulee. Näyttää ettei tuonne pääse kovin helposti sorkkimaan, koska tuossa on tuo ilmankiertovehjekin vähän edessä, mutta sen saanee helposti irti. Vaikea vain päästä koestamaan.

Bensatankkia avasin ja ei auttanut (sellaisiakin neuvoja nähnyt). Avasin myös raitisilmansuodattimen ja ei auttanut.

Pystyykö tuosta vikakuvauksesta sanomaan mitään varmemmin? Liittenä kuva, jos joku haluaa/pystyy neuvomaan sen avulla paremmin.

Lisäys: kone pysyy siis vaivatta käynnissä myös. Joskus se on tässä viimevuoden aikana käynnistäessä lähtenyt käyntiin ja sitten sammunut lähes heti, mutta vain ehkä nelisen kertaa. Ajattelin, että tämäkin on sarjaa ominaisuus.

Ratkaisu:

Oikea ratkaisu oli 4. suuttimen vaihto. Ikävä kyllä tuli uusi puolapakettikin vaihdettua. Taisi olla huonompi kuin vanha, koska auto sammui yhtäkkiä kerran korjauksen jälkeen. Onko nuo uudet Sagemin paketit parempia kuin vanhat? Pitää vähän seurata, mutta jos vielä pari kertaa sammuu, niin taidan vaihtaa tuon Boujicordin takas.

Kiitoksia kaikille avusta! Tuo 4. suutin on helppo testata, koska ei tartte ottaa kuin se sähköjohto siitä irti, ja jos meno ei muut, niin tietää, että siinä on varmasti vika. Toki vähä vaikeassa paikassa tuo johto :) Eli suosittelen kaikille vastaavia ongelmia kokeville, että jos näyttää siltä että tuulilasinpesurin läpiviennit vuotaa, niin eka koitatte tuota suutinta ja sitten vasta puolapakettia. Kannattaa myös tukki vuodot :) Jos viet korjaamolle, niin melko varmasti jos et mitään neuvo, niin puolapaketti lähtee vaihtoon, ja sitten vasta katsotaan suutinta vaikka suutin on halvempi. Vaihtaminen kuitenkin on epämiellyttävempää.

TEMP_ARKISTOON

Belgarion

  • Vieras
Toisena lisäyksenä. Nyt se taas lähti toimivaan normaalisti tyhjäkäynnillä hetkeksi (kun suihkutin CRC:tä vähän joka koloon, tai mahtoiko olla vain tuuria, ja ruiskutuksella ei ollut vaikutusta.) Vähän aikaa se pelasi hyvin. Pidin kierroksia tasan 2000, niin yhtäkkiä kierrokset samalla kaasulla tippuivat n. 1800:n ja moottori vähän nytkähteli. Sitten laskin kierrokset ja huomasin, että sama täryytys oli tullut takaisin tyhjäkäynnille.

Apuja kaivattaisiin vian todentamiseen :)

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Lainaus
..(onko tämä sama kuin englanniksi fuel injector?..

On.

Lainaus
..Puolat taitaa olla tuollaisessa kansirakennelmassa kaikki, että yhtä ei voi vaihtaa?..

Juu, se on heti noiden punaisten pallojen alapuolella (kuvaa tarkasteltuna) musta mötikkä, johon tulee johto kiinni. Puolapaketiksi tai puolakasetiksi kutsutaan, myydään yksikkönä.

Samankaltaisia oireita tässä arkistoidussa aiheessa:

206 - Käyntihäiriöt (tyhjäkäyntimoottori)
« Viimeksi muokattu: 18.01.2013, 09:28:05 kirjoittanut ArtoR »
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Jos en väärin muista tätä Peugeotin vikavalokäytäntöä niin palava vikavalo kertoo viasta joka tulisi korjata ja vilkkuvat vikavalo kertoo vakavammasta viasta, siis sellaisesta joka voi vioittaa moottoria tai apulaitteita, eli vilkkuvalla vikavalolla ei saisi ajaa ollenkaan ennen kuin vika on selvitetty. Piuhan päähän siis auto niin selviää missä vika, eikä mene enempää rikki.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

cola

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 424
Ensiapuna voisi kokeilla akun-navan irroitusta vähäksi aikaa.Joskus voi auttaa.

Belgarion

  • Vieras
Kiitoksia vinkeistä. Tosiaan laitoin vähän öljyä taas moottorin taakse, niin se taas toimi 10 minuuttia ilman ongelmaa (moottorin merkkivalo ei välkkynyt mutta paloi kyllä, ja taaskaan en tiedä tuskin öljystä mitään hyötyä oli.) Kun lähdin liikkeelle, niin pösö pelas vielä kiltisti. Sitten suoralla huomasin, että lähti tehoja pois ja tuli takaisin heti. Teki tuota pari kertaa. Sitten ehkä 5 minuuttia lisää, niin se menetti tehot lopullisesti ja nyt on taas tuossa alkupisteessä vilkkuvine valoineen.

Pitää yrittää minimioida auton ajo, jos kerran tuo vilkkuva moottorivalo on potentiaalisesti hyvinkin kriittistä.

Pitää myös koettaa tuota akun navan irroitusta.

LISÄYS: Niin joo ja auto on "aina" kuluttanut enemmän bensaa kuin mitä viralliset lukemat sanoo. Esim. yhdistetty pitäisi olla n. 6,4 l/100km ja tämä ottaa vähintään tuon tai jopa 7 litraa täysin maantieajossa. Joskus se yllättää ja kuluttaa vähemmän. En tiedä liittyyköhän tähän ongelmaan...
« Viimeksi muokattu: 11.01.2013, 19:43:50 kirjoittanut Belgarion »

cola

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 424
Onkohan näissä moottoreissa lämpötila-anturi aiheuttanut ongelmia.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
On. Myös taempi lambda-anturi, 4-sylinterin suutin sekä puolapaketti. Huomasin kuvassa, että huohotinputki on eristämättä. Ei ole pakko eristää mutta tuo mielenrauhaa koville pakkasille. Tässä kuvassa eristetty solukumieristeellä.

« Viimeksi muokattu: 11.01.2013, 19:33:55 kirjoittanut PUG-508 »
Peugeot 3008 hybrid

cola

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 424
Mites se veden valuminen 4 pytyn tulppaan?

Belgarion

  • Vieras
Se voisi olla, mutta en osaa itse todentaa tuota. Vanhemmassa autossa oli helppo kiskoa johtoja irti ja testata. Tässä taitaa olla vähän hankalempaa? Näyttäisi johto menevän tuollaiseen rakenteeseen, joka on sitten tulppien päällä (jos nyt oikein katoin.) Vaikea erikseen testailla noiden toimivuutta. Toki voisihan sen vian nähdä ihan silmälläkin, jos vain ottaisi 4-pytyn suuttimen irti, mutta siihenkin tarvitsisi pienimuotoisia vihjeitä, että mitenkä pääsen sinne käsiksi :) Tuon puolalohkon varmaan osaisin ainakin irroittaa ihan extempporeekin.

micco

  • Vieras
Puolapaketista tuo liitin irti ja sitten ne kaksi pulttia 10mm avaimella. Irroita tulppiin lähtevät kumisuojat puolapaketista tämän jälkeen, ymmärrät kyllä kun olet tässä vaiheessa. Käy kuitenkin lukemassa vikakoodit piakkoin.

Belgarion

  • Vieras
Tässä muutama päivä sitten ajoin autolla pakon edestä vähän pidemmän matkan 40 km. Puolessa välissä sammutin auton, ja kun käynnistin, niin auto on sen jälkeen toiminut. Paluumatkalla tunsin kuinka pari kertaa tunsin yhtäkkistä moottorijarrutusta (tehoja vähän katosi), mutta noiden jälkeen ei mitään ongelmaa ole ollut. Jopa tuo moottorin diagnostiikkavalo lopetti palamisensa. Tämä tapahtui yksi päivää ennen kuin olisin vienyt auton huoltoon.

Putsailin myös MAP-anturia tässä varmuuden vuoksi sen jälkeen kun ongelma korjaantui. Ei nyt kovin öljyinen ollut, mutta hieman kuitenkin.

Jos alkaa ilkeilemään taas, niin pitää viedä huoltoon, mutta jos ei, niin taidan lämpösemmällä itse tarkastella mahdollisia vikoja suttimissa ja tulpissa. Ilmoittelen tänne jos saan paikallistettua ongelman.

Jäljellä on siis yhä se ongelma, että vie hieman enemmän bensaa kuin pitäisi (maantieajo 105km/h 7-7,5 l/100km). Onko tällaista yleensä ollut näissä, ja voisikohan liittyä jotenkin tähän skenaarioon?

Belgarion

  • Vieras
Moi taas,

Auto toiminut entiseen tapaan ihan hyvin. Luin vikakooditkin nyt muistista jollain OBMautodoctorilla:

Confirmed Trouble Codes
P0200: Injector Circuit/Open (Powertrain, Generic)
P0300: Random/Multiple Cylinder Misfire Detected (Powertrain, Generic)
P0300: Random/Multiple Cylinder Misfire Detected (Powertrain, Generic)

Nuo vikakoodit siis muistista, ei enää välkyttele diagnostiikkavaloa tai piipittele.

Tyhjäkäynti ei ihan tasainen, mutta lienee normaalia. Bensaa menee vähä enemmän kuin kuvittelisi (~7 l/100 km maantieajo). Noilla koodeilla ei vissii katsastus mene läpi? Pitää tarkastella vähän enemmän kun löytää aikaa, ja tutkia onko siellä oikeasti jotain vialla, ja jos ei niin poistaa koodit.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Peugeot 3008 hybrid

Koo Pee

  • Vieras
Hyvä, että asiat selvisivät. Paljonkos muuten maksaa moiset palikat euroja? Saattaisi olla anopin "vikasimulaattorissakin" pikkuhiljaa moista puuhaa edessä :P. Tai sitten ei, jos kovin arvokkaaksi huoltotyöt menee ;D.