Hmm.. Muistelin tätä hommaa ja VVTI-mekanismin vaihto on kyllä mahdollista ilman mittalaitteitakin.
Mekanismi asettuu nokan päähän ainoastaan yhteen kulma-asemaan ja mekanismin kehällä on hahlo, joka kohdistaa nokan kulma-aseman lukitustapin paikkaan. Hihnakehä asetetaan/asettuu sitten about säätöalueen puoliväliin, eli 'miten hihnanhammastus parhaiten' osuu kohdalleen. Kiristetään hihnakehän pultit, irroitetaan lukitustapit, pyöritetään muutama kierros pyörintäsuuntaan, mitataan hihnan esijännitys (kireys) ja ajoitus laittamalla tapit paikoilleen.
Saksassa osan 0805A5 / 'NABE VTC' hinta 456,19 €
<clip>
työstä veloittaisivat vielä 400e..
</clip>
Riistoa...
Tunnin, käytännössä 'aloittelevaltakin asentajalta', enintään kahden tunnin työ.