Kirjoittaja Aihe: 406 - Takatukivarren irrotus  (Luettu 2137 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

buli86

  • Vieras
406 - Takatukivarren irrotus
« : 03.06.2015, 21:17:45 »
Auto: 1999 406 GW 2,0.

Täytyykö koko taka-akselia pudottaa alas, että saa sen tukivarren sisemmän pultin pois?

purflux

  • Vieras
Vs: 406 - Takatukivarren irrotus
« Vastaus #1 : 03.06.2015, 23:50:59 »
Muistaakseni löystin sen pultit ainakin, jos en irrottanut kokonaan kun vaihdoin kuormajouset. Ei ollut ongelmaa. Mutta puhutaanko nyt samasta osasta?

PL

  • Vieras
Vs: 406 - Takatukivarren irrotus
« Vastaus #2 : 03.06.2015, 23:54:32 »
Pultin löysäys, kanta poikki ja uusi pultti vastapuolelta paikalleen (tehtaan ohje). Toiselta puolelta saa 'oikeaa kautta' irti varapyöräkotelon vierestä. Oletan, että kyseessä on takimmaisin 'pitkä' tukivarsi.

buli86

  • Vieras
Vs: 406 - Takatukivarren irrotus
« Vastaus #3 : 04.06.2015, 08:35:45 »
Kyllä se on se minkä pultti tulee just siihen varapyörä kotelon viereen ja siinä tukivarressa on myös hakaset tuolle käsijarru vaijerille, helppo tunnistaa mistä tukivarresta kyse.. Nii eikö muka tarvii koko aksellii laskee et saa sen vaihettuu.

PL

  • Vieras
Vs: 406 - Takatukivarren irrotus
« Vastaus #4 : 04.06.2015, 09:40:42 »
Toki tarvii uuden vahvan pultin tilalle, olisiko ollut vähintään 10.9? Vaihtoehtona tietysti tehdä reikä varapyöräkoteloon jotta pultti mahtuu tulemaan läpi ja paikata sitten vaihtamisen jälkeen ehjäksi.

purflux

  • Vieras
Vs: 406 - Takatukivarren irrotus
« Vastaus #5 : 04.06.2015, 13:52:31 »
Jos ei pääse katkaisemaan pulttia, voi siihen porata reiän ja sitten uudelleen kiristää niin kovaa että napsahtaa poikki  ;)

buli86

  • Vieras
Vs: 406 - Takatukivarren irrotus
« Vastaus #6 : 06.06.2015, 22:25:05 »
Joo tein varapyörä koteloon pultin menevän reiän ja sitä kautta pultti pois ja nätisti hitsaten reikä umpeen, jaksanu ruveta leikkimään..

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 406 - Takatukivarren irrotus
« Vastaus #7 : 03.04.2018, 22:06:18 »
Auto: 2004 406 GW 2,0 HDi.

Jatketaan vanhan aiheen päälle. Elikkä vuoden 2004 farkku hodariin pitäs vaihtaa taakse puslia ja kaiken muun olen löytänyt mutta tämän kanittavan pultin takia tunnistettavan takimman poikittaistuen puslat on hakusessaan. Onko kukaan löytäny niitä mistään? Tai vaikka koko tukivarret puslineenkin käy.

Oireena on ollu jo pitempään semmonen epämääräinen nuljuaminen peräpäässä. Aurauksensäätötangot, raidetangonpäät ja laakeroinnit on välyksettömiä ja alapallot niin uudet ja merkkiosat että en usko niistä tulevan. Oiretta ilmenny jo monellakin rengas-sarjalla niin en usko että ois niistä kiinni. Alkoi hyvin lievänä ja nyt on siinä pisteessä että pakko tehdä jotain.

Auto siis kulkee hyvin kun perä on kuormattuna tai on vaikka peräkärri vedossa mutta tyhjänä on semmonen haku päällä kokoajan ja perä ikäänkuin kaatuu alle suorallakin tiellä kun on vähänkään heittoa tiessä. Urainen tai polanteinen tie on pahin. Perä tuntuu kokoajan että ois irti vaikka varsinaista luisua ei ilmenekkään. Veikkaan siis että jokin pusla joka vaikuttaa pyörän tuentaan oleellisesti on tohjona. Meinasin vaihtaa myöskin takaiskarit jotka alkaa olla ehtoopuolella ja puhdetöinä niin monta puslaa pareittain taakse että tuo oire poistuu, vaikka se sitten vaatis kaikkien puslien vaihdon :-X Taakkajouset on viime kesältä mutta niiden vaihdolla en havainnu vaikutusta auton suuntavakauteen..

Skodisti

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 241
Vs: 406 - Takatukivarren irrotus
« Vastaus #8 : 04.04.2018, 02:03:03 »
Täällä samanlaiset fiilikset vm. 2000 sedanissa, jolla ajettu 230 tkm. Taitaa siinä kuskin pääkin heilua puolelta toiselle, kun perä heittelee. Takarenkaat mulla oli alkutalvesta ainakin huonommat, kuin etuset mutta nyt varmaan yhtä kuluneita (hkpl8, kolmas tai neljäs talvi) Säätötangoissa takana saattaa mulla ainakin olla sanomista, koska koiranluita lukuunottamatta, ei alustaan ole vaihdettu niveliä tai puslia viimeisen 100 tkm aikana.

Capricorn

  • Vieras
Vs: 406 - Takatukivarren irrotus
« Vastaus #9 : 04.04.2018, 08:35:35 »
Mulla oli farkussa kans samanlaisia oireita. Mulla korjaantu, kun vaihdoin pitkittäisen tukivarren etummaiset helat. Kannattaa koitaa vaikka rengasraudalla, et antaako periksi.

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 406 - Takatukivarren irrotus
« Vastaus #10 : 04.04.2018, 18:20:36 »
Juu nyt on leimattukin ja ei löytyny huomautettavaa. Vierestä katottuna katsuri kyllä ne tyypillisimmät paikat kahto ja jopa sorkkaraudan avulla väänteli rengasta joka nurkalta. Iskarit ei oo millään nurkalla enää kovinkaan hyvät vaan alusta ns- pohjaa toisinaan turhan herkästi jne.. Renkaina viime syksynä laitetut hankookin testimenestyjät eli niistä ei ainakaan pitäs olla kiinni. Takajarrupaloja ja takavaimenninta vaihtaessa kahtelin renkaatkin läpi niin minusta nuo oli tasaisesti kuluneet.

KYbiltä näyttää saavan iskareita taakkajouselliselle alustalle ja nuo pitkittäisen puslat molemminpuolin vaikka ottas kaikki ja alatukivarren molemmat niin ei tuu kovinkaan kallis homma. Tottakai iskarin yläpään tuenta ja pölysuojasetti siihen samalla. Jouset on tosiaan joka nurkalla jo uusittu viime kesänä... melekonen jumppatuokio siitä silti tullee kun kymmenkunta puslaa laittaa uusiks sieltä. se pitkittäisen etupusla antaa periks molemminpuolin suht helposti ja alatukivarren ulommat on ainakin silmin-nähden risat vaikka eivät kovin helposti joustakkaan.  Kyb, sasic, lemförder tulis osina mieleen mitä vois tuonne koittaa vai mitä on porukka mieltä?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Takatukivarren irrotus
« Vastaus #11 : 04.04.2018, 19:29:40 »
Itte en laittais KYBiä vaikka saisin iskarit ilmaiseksi. Noin sen verran kehnoja kokemuksia on kestosta.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.