Auton mukana tuli vain yksi avain ja olen miettinyt, että toinen avain vois olla hyvä. Kaukosäädintä ei välttämättä tarvita, koska avain olisi varalla mutta tuo ajonestosiru mietityttää. Ei tullut koodikorttiakaan auton mukana, ja pitäis saada se ajonestosiru koodattua. Onko tuo ID46 siru se oikea tähän? Esim. https://www.aliexpress.com/item/32839823977/32839823977.html
Itse hakisin sellaisen ilmoituksen jossa on kerrottu mihin vuosimalliin avain käy. Itselläni on kerran käynyt niin ettei avain toiminut identtisestä ulkonäöstä huolimatta. Oli mukamas toiseen vuosiluvun malliin tarkoitettu kuin oma. Jäi vähän epäselväksi oliko avain rikki vai todellakin toiseen malliin. Varmista myös että avainaihio on oikea. Avainaihioita on olemassa sekä uritettuna HU83 malli (Groove) että ilman uraa oleva VA2 malli (Without groove).
Löytyy myös 307 wagon 2004 1.4 16v 65kW bensa, jossa on kaksi avainta ajonestosiruineen (toimivia). Siitä saisi sirun mutta sillä ei taida tehdä mitään tässä tapauksessa.
Toisen autoon ohjelmoitua sirua/avain ei voida ohjelmoida toiseen autoon. Avaimen voi ohjelmoida vain yhteen autoon (BSI yksikkö). Avaimen sirun voi kyllä ohjelmoida vaikka 10 kertaa uudelleen, mutta vain siihen autoon johon se on ensimmäisen kerran ohjelmoitu.
Jos tilaan Alilta avaimen, niin jyrsintä onnistuu helposti lukkosepällä.
Lukkoliikkeissäkin on eroja. Järvenpään Lukossa joka oli lähin paikka kotoani, onnistuin saamaan 6 avaimesta vain 2 toimivaa. Eivät myöskään antaneet toimivuustakuuta vaan veloittuvat jyrsinnän siitä huolimatta onnistuiko jyrsintä vai ei. Tuusulassa Lukko-Turvassa onnistumisprosentti oli taas 100% (4 avainta) ja antoivat vielä toimivuustakuun.
Onnistuuko se oletettavasti ilman erikoisempia kevätjuhlaliikkeitä vai pitääkö varautua isompaan vääntöön paikallisen merkkiorganisaation kanssa?
On merkkiliikeen harkinnan mukaan ohjelmoivatko avaimet vai ei. Heidän käytössä oleva ohjelmisto ei erittele millään tavalla oli kyseessä sitten piraatti tai alkuperäinen avain. Piraattiavaimet ovat 100% yhteenopivia heidän käytössään olevan ohjelmiston kanssa.
Ongelmaksi muodostuu kuitenkin puuttuva ajoneston/sirun PIN koodi. Osa on saanut ainakin Tampereella PIN koodin ilmaiseksi, mutta itse en ole Etelä-Suomessa saanut sitä edes rahallakaan vaikka olen soitellut useamapaan merkkiliikkeeseen.
Osa lukkosepistä pystyy lukemaan PIN koodin autosta. Luenta kuitenkin vähän epävarma kyseisestä autosta. Yleensä laitteet eivät pysty lukemaan noin vanhojen autojen PIN koodia, varsinkin kun autossa on vielä VAN eikä uudempi CAN väylä.
Jos et saa avainmen PIN koodia jää ainoaksi mahdollisuudeksi kloonaus. Kloonausta tekevät lukkoliikkeet ja taas kuten jyrsinnän kohdalla, laitteiden kirjo on suuri ja onnistumisprosentti sen mukainen miten hyvät laitteet kullakin lukkosepällä on.