Auto: 2012 508 2,0 HDi 163 FAP RXH HYbrid4 (87 000 km).
Itselläni tuli kolmisen viikkoa sitten tuollainen virheilmoitus kun 20min moottoritie- ja 10min kaupunkiajon jälkeen auto oli puolisen tuntia pysäköitynä. Ei suostunut enää käynnistymään lainkaan, mutta sitten palattuani auton luokse seuraavana päivänä henkisesti valmistautuneena hinausauton tilaamiseen auto käynnistyikin "normaalisti". Moottorin keltainen varoitusvalo paloi vielä tuolla ekalla ja kai seuraavallakin käynnistyksellä, mutta sitten sekin sammui. Kunhan auto käynnistyi niin se toimi ainakin ulkoisesti ihan normaalisti, ei mitään nilkutusmoodia tms.
Akusta ei pitäisi olla kyse, Remuc raportoi jännitteeksi 12.6V ja akku vaihdettiin uuteen (Varta AGM E39) viime syyskuussa.
Kun tuo vika ei uusiutunut (sen jälkeen ajettu jo vajaa 1000 km), merkkihuoltoon vieminen jäi mutta nyt sitten viime viikon lopussa ilmeni uusi oire, start-stop ei toimi (eli dieselmoottori käynnistyy suoraan käynnistysnapista eikä sammu seistessä) ja ilmeisesti sen vuoksi 100% sähkömoodi ei toimi. Mittarinäytön mukaan sähkö on kyllä mukana liikkeellelähtiessä ja matalissa nopeuksissa, mutta HDi ei tosiaan sammu ennen kuin autosta sammuttaa virrat normaalisti – vika ei siis sinällään vaikuttaisi olevan hybrid-puolella (siksi postasin tähän ketjuun enkä aloittanut uutta hybrid-ketjua).
Varasin nyt ajan Mäkelälle jo pitkään odottaneeseen softan päivitykseen/sopeuttamiseen moottoriin/vaihteistoon (liittyen
korkeaan polttoaineen kulutukseen ja vaihteiston ajoittaiseen sekoiluun vaihtaessa (lähinnä jää huudattamaan pienempää vaihdetta isommalle vaihtamisen sijaan)) ja siinä samalla vikakoodien lukuun, mutta löytyisikö täältä suoraan jotain ideoita siihen mikä tuossa start-stop -systeemissä saattaisi olla vialla?