Kirjoittaja Aihe: 407 - Ei käynnisty jakohihnan vaihdon jälkeen (EW7)  (Luettu 3096 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tinop1

  • Vieras
Auto: 2004 407 1,8 (EW7).

Venttiili pään molemmat rataspyörät ja vauhtipyörä lukittiin ajoitus merkkeihin, tämän jälkeen kaikki kasaan ja vielä tarkistus. Kun yrittää käynnistää auto vaan poksuu ja imusarjan puolelta tulee vähän savua. Käynnistinmoottori pyörittää kyllä, mutta kevyen oloinen ääni moottorissa. Mikä mättää??

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 407 - Ei käynnisty jakohihnan vaihdon jälkeen (EW7)
« Vastaus #1 : 20.05.2016, 19:35:09 »
Oliko kaikki lukitustapit koko ajan paikoillaan? Vai onko mahdollista, että jommat kummat pyörät olisi päässeet pyörähtämään yhden kierroksen? Siis onko toisia pyöriä käännetty käsin jonkin takia silloin kun hihna oli irti?

tinop1

  • Vieras
Vs: 407 - Ei käynnisty jakohihnan vaihdon jälkeen (EW7)
« Vastaus #2 : 20.05.2016, 20:22:57 »
Tapit olivat kokoajan paikallansa.

remppaaja

  • Vieras
Vs: 407 - Ei käynnisty jakohihnan vaihdon jälkeen (EW7)
« Vastaus #3 : 20.05.2016, 20:46:38 »
Me vaihdettiin ilman niitä lukitustappeja, tussaamalla merkkejä. MUTTA ihmetystä aiheutti kampiakselin ratas jonka sovitus ei ollut lainkaan tiukka siihen ryyskiilaan, pääsi varmaan lähes hampaan verran elämään, osaako joku sanoa mitä tällä oikein haetaan? Kokenut asentajakin ihmetteli moista.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 407 - Ei käynnisty jakohihnan vaihdon jälkeen (EW7)
« Vastaus #4 : 20.05.2016, 21:12:29 »
Jos kaikki tapit on olleet paikoillaan ja oikeissa kohdissa ei pitäisi olla ongelmia. Tuo, että imusarjassa paukkuu kuulostaa vähän siltä,  että ajoitus/ jako olisi pielessä.
Juuri noilla lukitustapeilla ajoitus pysyy paikallaan vaikka kampiakselin ratas pääseekin liikkumaan. Tällä ainakin saadaan ajoitus juuri kohdalleen koska esim. hihnan kiristyksen aikana osat hakevat paikkansa eikä mikään estä hihnan ja pyörien oikeaa asemointia. Itse olen törmännyt useissa koneissa vastaavaan ratkaisuun, eli kampiakselin "rattaalla" ei ole kiilaa lainkaan.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 407 - Ei käynnisty jakohihnan vaihdon jälkeen (EW7)
« Vastaus #5 : 20.05.2016, 21:30:11 »
Tuo vapaaliike kampiakselin hammaspyörässä mahdollistaa juurikin moottorin täydellisen ajoituksen niin kuin Timppa71 aiemmassa viestissä kirjoittikin, toinen tapa on että nokka-akselin hihnapyörissä on vastaava säätö. Onko tässä moottorissa kampiakselin ajoitus hihnapyörän reiästä vai vauhtipyörältä? Monessa mallissa joissa ajoitus hihnapyörän reiästä hihnapyörän vulkanointi on antanut periksi ja ajoitus ei osu kohdalleen, eli hihnapyörä vaihdettava aina jakohihnaremontin yhteydessä.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

tinop1

  • Vieras
Vs: 407 - Ei käynnisty jakohihnan vaihdon jälkeen (EW7)
« Vastaus #6 : 20.05.2016, 23:18:16 »
Lukitus vauhtipyörältä.

tinop1

  • Vieras
Vs: 407 - Ei käynnisty jakohihnan vaihdon jälkeen (EW7)
« Vastaus #7 : 21.05.2016, 22:51:15 »
Nyt kokeiltu siirtää hampaan verran ja nyt ei pyöri lainkaan. Eli jako sekaisin, mistä ohjeita että sais jaon kohdalleen.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 407 - Ei käynnisty jakohihnan vaihdon jälkeen (EW7)
« Vastaus #8 : 22.05.2016, 09:11:56 »
Ainakin tuossa omassa 2.2HDi:ssä on vauhtipyörällä useampi kolo mihin lukitustappi mahtuisi, toki ainoastaan ajoitusreikään laitettaessa se on täysin tiukka ja painuu riittävän syvään. Eli nyt pitäisi varmistaa oikeat ajoitusreiät ja saada tapit oikeille paikoilleen, oliko vauhtipyörällä iso paksu portaallinen lukitustappi? Ja oliko se aivan pohjaan asti painettu, siis niin että se päätylaippa on kotelon kanssa samassa tasossa? Kerran kun 307:aan vaihdoin jakopään niin ainakin siinä oli tosi tiukka sovite tuossa tapissa että sai oikeasti tiukasti sen paikoilleen, toki siinä oli EW10 moottori.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Petri

  • Vieras
Vs: 407 - Ei käynnisty jakohihnan vaihdon jälkeen (EW7)
« Vastaus #9 : 23.05.2016, 22:24:04 »
Itselläkin käynyt muutaman kerran Ew koneessa tämä, ettei lähde käyntiin remminvaihon jälkeen. Johtuu ilmeisesti siitä että tyhjää venttiilinnostajat, kun konetta pyöritetään käsin. Pyörii kevyesti ja paukkuu välillä sillon ku tämä vika on "päällä". Kovasti vain starttausta niin pitäs syttyä. Varmista nyt toki ensin että se jako on oikein.