Kirjoittaja Aihe: 3008 - Antipollution Faulty, Parking Brake Faulty ja ESP/ASR System Faulty (HDi)  (Luettu 7618 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kenobiitti

  • Vieras
Juu, sen tein tänään. Ilmoitti jännitteeksi 12,5V ja starttausvirraksi 400A mitkä oli motomaattimiehen mukaan liian alhaisia -> akku vaihtoon. Itse mittasin saman 12,5V jännitteen siitä juuri.

En ehtinyt vielä eilen lataamaan, mutta laitoin nyt laturi kiinni ja 3A näyttää tuuppaavan mittarinsa mukaan. Mun mielestä toi 12,5V on ihan Ok jännite, vai onko?

No, vaihdan akun kumminkin kun tässä ehdin, katsotaan sitten lähteekö viat menemään vai tuleeko takaisin.

Jaa niin, FAP näyttää latausjännitteeksi välillä 14,36-14,56V joten lataus kyllä toimii.

kenobiitti

  • Vieras
...No, vaihdan akun kumminkin kun tässä ehdin, katsotaan sitten lähteekö viat menemään vai tuleeko takaisin.
Akkua ladattu yön yli, ei vaikutusta.
Akku vaihdettu aamulla uuteen, ei vaikutusta.

Bosch:n testeri näyttää viaksi vasenta taka ABS anturia.
Ja lisäineen siirtopumppua sekä EGR asentotunnistinta plus muutamaa muuta pienempää ongelmaa.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Niin, millä nuo ensimmäiset vikakoodit olikaan luettu? Niin se vaan on näiden nykyautojen kanssa, että ensin kannattaa selvittää vika(koodit) kunnolla ja vasta sen jälkeen korjata...  ;)

SEL

  • Vieras
Akkua ladattu yön yli, ei vaikutusta.
Akku vaihdettu aamulla uuteen, ei vaikutusta.

Bosch:n testeri näyttää viaksi vasenta taka ABS anturia.
Ja lisäineen siirtopumppua sekä EGR asentotunnistinta plus muutamaa muuta pienempää ongelmaa.

12,5V latausjännite on liian pieni, minulla se on pääsääntöisesti 14,5V.
Kaksi asiaa, kerrottiinko akun vaihdon yhteydessä "systeemille" akun jännite ja toiseksi, onko latausjännite mitattu akun navoista vai plusnavasta runkoa vasten. Akun miinusnavan yhteydessä on virrankulutusanturi joka säätelee latausta lasketun kulutuksen mukaan. Systeemihän kokonaisuudessaan toimii niin että "systeemille" kerrotaan testerillä akun jännite joko erikoismittarimittauksen tai määrätynlaisen ajovalojen polton jälkeen yleismittarilla mitatun mukainen jännite josta "systeemi" alkaa laskea kulutusta ja sen mukaan säätää latausta. Tuo miinusnavan yhteydessä oleva anturi on isossa roolissa ja saattaa jopa olla vikaantunut. Koska miinusnaa on piilossa, laitoin miinusnavasta suoraan piuhan jota käytän kun lataan akkua tallissa.

kenobiitti

  • Vieras
12,5V on akun jännite eli se mitä akku antaa ulos ei latausjännite. Mitattu plus ja rungon välistä. Latausjännite on n. 14,5V FAP applikaation mukaan vaihtelee ajoss 14,36 - 14,56V välillä joten virrankulutusanturi toiminee. Akku testattiin Boschin akkutesterillä ja on nyt vaihdettu vaikka tuskin olisi ollut tarvetta vielä.

SEL

  • Vieras
Mittaa kuitenkin latausjännite akun navoista, ei runkoa vasten. Laturi saattaa tuottaa hyvinkin sähköä mutta tuo kontrolleri siinä akun miinusnavan kengässä saattaa rajoittaa sähkön pääsyä akkuun. Muuten eipä taida auttaa kuin seurata vikakoodeja. Siellä saattaa olla joku paikka joka hotkii hetkellisesti virtaa rajummin.

kenobiitti

  • Vieras
Niin, millä nuo ensimmäiset vikakoodit olikaan luettu? Niin se vaan on näiden nykyautojen kanssa, että ensin kannattaa selvittää vika(koodit) kunnolla ja vasta sen jälkeen korjata...  ;)
Jos tarkoitit noita mun laittamia vikakoodeja ne oli luettu FAP app:lla
Samat koodit tuli sekä Bosch:n että Autologic testereillä.

Edelleen näyttäisi että vika on ABS/nopeus-anturissa ja EGR:ssä.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Juu, tarkoitin koska tuossa listassa ei ollut mitään mainintaa abs-viasta.

Eli ei tässäkään tapauksessa ole mitään ihmeellistä tai mystistä. Ja yleensä alhainen akun jännite jättää myös omia vikakoodeja lokiin alhaisesta jännitteestä, ainakin Peugeotin oma testeri osaa kertoa ne. Pointtini oli se, että miksi ostaa uutta akkua jos se ei ole vielä rikki? No sinun tapauksessa vanha akku taisi olla jo ehtoopuolella mutta periaatteessa turhaa koska se ei vikoja varmaankaan ole aiheuttanut.

kenobiitti

  • Vieras
Joo, oli jäänyt pois se abs vikakoodi alkuperäisestä postauksestani.

Uusi akku tuli harkintaan mm. Siksi koska tässä ja muutamassa muussa ketjusa sitä pidetään otsikon vikojen syynä. Ei ollut. Mun tapauksessa se oli ehtoopiolella testerin mukaan joten päätin vaihdattaa ettei tule pakkasilla ylläreitä. Jännite oli ok, mutta starttivirta pudonnut. Muuten olen samaa mieltä että akun ostaminen varmuudeksi on hukkaanheitettyä rahaa.

kenobiitti

  • Vieras
No niin,

Akun vaihto ei auttanut. EGR vaihdettu, poisti EGR vikakoodit jotka ei ilmeisesti liittyneetä otsikon asiaan sitten ollenkaan. ABS anturi vaihdettu, ei mitään vaikutusta.

Edelleen vilkuttaa samoja virheitä mittarissa. Jäljelle jäi vikakoodit U0415 ja U1213

Korjaamon mielestä vika saattaa, siis saattaa, olla ABS kehässä jarrulevyn puolella. Kannataneeko jarrulevyjä alkaa vaihtamaan vai tarkistaa tankista tulitikulla polttoaineet?

antsu

  • Vieras
Luulen, ettei tulitikku auta dieselautossa ;D

kenobiitti

  • Vieras
Shiit. Keinot on sitten vähissä  :(

kenobiitti

  • Vieras
No niin,
Akun vaihto ei auttanut.
EGR vaihdettu, poisti EGR vikakoodit jotka ei ilmeisesti liittyneetä otsikon asiaan sitten ollenkaan.
ABS anturi vaihdettu, ei mitään vaikutusta.

Edelleen vilkuttaa samoja virheitä mittarissa.
Jäljelle jäi vikakoodit U0415 ja U1213

Korjaamon mielestä vika saattaa, siis saattaa, olla ABS kehässä jarrulevyn puolella.
Kannataneeko jarrulevyjä alkaa vaihtamaan vai tarkistaa tankista tulitikulla polttoaineet?

Semmonen lisähuomio tuli tehtyä FAP:lla koodit tarkastaessa että nopeus mittarin lukema näyttää oikealta ECU:sta katsottuna, mutta vaihdelaatikon ECU:sta katsottuna nopeus on 655km/h riippumatta liikkuuko auto vai ei.

Tsekkaa kuvat.
Mittarinopeus ECI:sta OK
Vaihdelaatikon tietämä AvgFronWheels nopeus 655km/h
Mistä tämä vaihdelaatikon saama nopeus tulee?

Mystistä?

kenobiitti

  • Vieras
Ajattelin kokeilla irrottaa abs yksiköstä liittimen ja suihkia sinne crc:tä tjms. Mutta miten toi liitin avataan rikkomatta? Repsikan puoleisessa päässä liitintä on keltainen nappula. Nostetaanko painetaanko sitä vai mitä? Näyttää liitin päällisin puolin olevan jo sen verran aineessa että varmaan on ruiskuteltu ennenkin siihen jotai tahmaa.

kenobiitti

  • Vieras
Selvisi tämäkin sitten viimein mun osalta. Vikana syöpynyt tai puhki kulunut johto jossain tankin päällä/vieressä. Oletettavasti vasemman nopeusanturin johto siis. Johto korjattu, vikakoodit pois ja ABS, ESR ASR, sekä käsijarru toimivat taas eikä ilmoita viallisesta vaihdelaatikostakaan.