Auto: 2004 406 Coupe 2,2 HDi.
Elikkäs kuukauden verran kohta paininut pösön kanssa paikallisen pienen korjaamon kanssa. Osat osaan vaihtaa ja hitsauksen taidan, mutta tämä ongelmanhaku on sitten asia erikseen. Itseltä löytyy delphin ja autocomin testerit. Harkitsen vahvasti uudemman autotalliläppärin sekä wow snooperin hankkimista näiden lisäksi.
Kaikki alkoi kun ajoin rajussa ukkoskuurossa mökkitiellä. Salamaa löi ja vettä tuli taivaan täydeltä ja niin isoja rakeita, että ihmettelen kovasti, ettei lommoja tullut. Tiellä oli muutama isompi lätäkkö. Auto hyytyi. Paikallaan jaksoi kiertää 4000rpm, mutta kykintä luistattamalla jaksoi liikkua n.10 metriä kerrallaan ennenkuin taas hyytyi. Kerran pölähti hieman sinistä savua ja sen jälkeen pieni musta pilvi (auton alta vuotokohdista, takapöntöstä ei tullut juuri mitään.), jonka jälkeen jaksoi taas edetä. Tätä ennen ei ollut muuta vikaa, kuin pakoputki vuosi turbon kiinnikkeestä ja haitariputki oli rikki. Tulin siihen johtopäätökseen, että joko vuotokohdasta saattoi päästä vettä putken sisään tai äkillinen viileneminen sai jotain aikaan hiukkasloukussa saaden sen tukkoon. Seuraavana päivänä toimi muuten normaalisti, mutta tehot edelleen hukassa. Jälkeen päin on vetänyt välillä paremmin ja välillä huonommin.
Nyt on pakoputki korjattu ja hiukkasloukku pesty. Tehot vieläkin hukassa. 2200-3000 kierrosalue kaikista tehottomin.
Autocomilla saan vikakoodit:
P1352 kuvauksena Valmistajalle ominainen.
P0380 -Lisälämmityksen virtapiiri, oikosulku akun + napaan
P0571 -Jarrukatkaisin, ei signaalia ( tämä tulee vieläkin vaikka jarruvalokytkin vaihdettu uuteen, eikä jarruvalot pala enää jatkuvasti.) satunnaisesti tulee esp vikailmoitus mittaristoon.
P2299 -Kaasupolkimen asennon signaali;kaasupoljin juuttunut. (tämän koodin sain tänään, aiemmin ei ole ollut vaikka parin päivän välein olen ajanut kylällä kierroksen ja lukenut koodit.)
Delphillä en löydä muuta kuin Jarrukytkin, pysyvä alusta - katkonainen.
Ennen hiukkasloukun pesua sain myös vikakoodin täydestä hiukkasloukusta. Uusi loukku tilattu, joten toivotaan sen vievän asiaa edes hieman eteenpäin.
Antipollution fault ollut satunnaisesti päällä ennen tätä ja tämän jälkeen. Tehot hukassa vaikkei mittaristossa pala mitään vikavaloja.
Aiemmin antipollution fault tullut päälle talvella pakkasilla jos on kiireessä käynnistänyt auton ennen kuin hehkutus valmis.
Onko kokeneemmilla foorumilaisilla ideoita, miten tämän kanssa edetään? Alkaa olemaan jo vähissä nämä dieselicoupet, niin haluttaisi vielä kunnostaa.