Kirjoittaja Aihe: 206 - Kytkinvaijeriongelma  (Luettu 1946 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jussi_p

  • Vieras
206 - Kytkinvaijeriongelma
« : 13.11.2017, 10:58:23 »
Auto: 2003 206 1,9 XRD (diesel).

Pösöstä katkesi kytkinvaijeri ja kun aloin selvittelemään korjausta ei homma ollutkaan niin selvä, kun olisin voinut kuvitella.

Alunperin ongelma oli siinä, kun hankkimassani peugeotissa kytkin lakkasi pikkuhiljaa toimimasta ja huomasin, että kytkinvaijeri oli kiinnitetty klemmareilla polkimeen kiinni, koska poljinosa oli tehty muovista ja muovi oli tietenkin jossain vaiheessa murtunut. Nyt siis klemmarit olivat irronneet ja vaijeri irronnut polkimen päästä.

Päätin tehdä pikakorjauksen ja kiinnittää klemmarit uudelleen paremmin. Seuraavaksi puolen tunnin ajomatkan jälkeen vaijeri katkesikin moottorin päästä!?!?

Aloin selvittelemään motonetista vaijeria, mutta eivät osanneet varmaksi sanoa, mikä on oikea. Tilattiin vaijeri ja se olikin liian pitkä (93/59) ja eri näköinenkin ja vieläpä manuaalisäätöinen verrattuna aikaisempaan. Pituus oli n. 10cm liikaa joten päätin hommata lyhyemmän tilalle (83/64). Pituus oli mielestäni suht hyvä ja kaapelissa oli myös samanlainen "metallimöykky tai metallisylinteri" moottorin päässä kuin aikaisemmassa oli ollut.

Pienellä tuskalla laitoin vaijerin paikalleen ja totestin, että homma pelaa taas. Vaijeri jäi ehkä hieman kireälle, mutta toimi moitteettomasti. Ajettuani jälleen puolisen tuntia vaijeri katkesi aikalailla samasta kohdasta, kun viimeksi. Nyt vaijerin katkennut osa ei ollut kuitenkaan tippunut maahan ja näin, että vaijeri on katkennut tuon metallimöykyn juuresta.

Eli..onko kellään ollut vastaavia ongelmia? Onko metallimöykyllä jotain virkaaa? Tulee mieleen, että möykky vaan täristää vaijeria niin, että se saattaa lopulta katketa.. Onkohan tuo vaijeri oikea (83/64)? Niin paljon avoimia kysymyksiä..olisi todella mielenkiintoista kuulla kokemuksia ennenkuin vaihdan samanlaisen kaapelin taas tilalle ja pidän sormia ristissä.

juku

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 69
Vs: 206 - Kytkinvaijeriongelma
« Vastaus #1 : 13.11.2017, 17:45:35 »
Onko yhtään tuon näköinen systeemi autossa?
Nyt 2008 Allure PureTech 130 EAT-8 ja Citroen Jumper 2.2 Hdi 120  - ex 2008 Active e-Hdi92 2Tronic, 2008 Active Vti82, 407 SW 1,6Hdi, 406 ST GW HDi, 406 SR HDi, 309 XL, 2*205

Ace74

  • Vieras
Vs: 206 - Kytkinvaijeriongelma
« Vastaus #2 : 14.11.2017, 14:17:03 »
Auto: 2003 206 1,4 (8-ventt.).

Moi.

Itsekkin just painin saman asian kanssa. Ilmeisesti sinullakin on automaattisäätöinen vaijeri.

Auto-Artikkelistä kannatta kysellä, minua ainakin auttoivat ja selvittivät minkälainen vaijeri kuuluu autossa olla. Kun niitä on eri mittaisia ja joissakin vaijereissa on se kytkinpolkimeen tuleva kiinnitys erilainen. Itsekkin hommasin ekaksi AD Varaosamaailmasta vaijerin, mutta ilmeisesti se oli liian lyhyt, koska ei mennyt vaihteet päälle ollenkaan. Sitten hommasin manuaalisäätöisen vaijerin ja siinä oli se polkimen päähän tuleva kiinnitys erilainen, siinä oli sellainen muovinen holkki joka tulee polkimeen. Mutta minun autossa on muovinen jatke polkimessa johon tulee vaijeri kiinni vaan sillä rautamöykyllä mikä on vaijerin päässä....On tämä ihmeellistä että on monta eri versiota sammaan autoon....

Ace74

  • Vieras
Vs: 206 - Kytkinvaijeriongelma
« Vastaus #3 : 14.11.2017, 14:18:39 »
Minulla on juuri samanlainen rakenne kuin tuossa Jukun laittamassa kuvassa...

jussi_p

  • Vieras
Vs: 206 - Kytkinvaijeriongelma
« Vastaus #4 : 14.11.2017, 17:00:12 »
Jep itsellä tuo rakenne näyttää samalta, kun tuossa kuvassa. Itsekin  tosiaan hankin ensin vääränlaisen (motonetin järjestelmän mukaaan oikeanlaisen) vaijerin, jossa oli polkimen päässä sellainen muovinippa. Polkimessa ei kuitenkaan ole paikkaa nipalle. Lisäksi alkuperäisessa oli tosiaan sellainen teräskiekko kiinni.

No..se mitä en tosiaan ymmärrä on se miksi uusi vaijeri pääsi katkeamaan? Lisäksi en löydä mistään varmaa tietoa sille minkä mittainen vaijeri pitäisi olla juuri tässä mallissa..


Pajari

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 123
Vs: 206 - Kytkinvaijeriongelma
« Vastaus #5 : 14.11.2017, 17:34:27 »
No..se mitä en tosiaan ymmärrä on se miksi uusi vaijeri pääsi katkeamaan?

Kävi mielessä, onko moottorin ja korin välinen  maadoitus kunnossa? Minkalainen oli katkennut kohta, oliko vaijerin väri muuttunut sinisempään suuntaan, ja takerteliko vaijeri ennen katkeamista?

antsu

  • Vieras
Vs: 206 - Kytkinvaijeriongelma
« Vastaus #6 : 14.11.2017, 17:44:58 »
Jos vaijeri tekee yhtään tiukkaa mutkaa, on se lyhytikäinen.


juku

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 69
Vs: 206 - Kytkinvaijeriongelma
« Vastaus #7 : 15.11.2017, 14:44:56 »
Tuossa kuvan osalistassa on merkitty vaijerin pituudeksi 827 mm. Valmistenumerolla (VF... ) saisi varmemmin oikean tiedon.
Nyt 2008 Allure PureTech 130 EAT-8 ja Citroen Jumper 2.2 Hdi 120  - ex 2008 Active e-Hdi92 2Tronic, 2008 Active Vti82, 407 SW 1,6Hdi, 406 ST GW HDi, 406 SR HDi, 309 XL, 2*205