Kirjoittaja Aihe: 508 - Raitisilmanotto  (Luettu 2000 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
508 - Raitisilmanotto
« : 02.12.2017, 18:32:02 »
Auto: 2012 508 SW 2,0 HDi 163 Allure.

Missä 508:ssa on reikä, josta ilmanvaihdon ilma otetaan sisään.

Kysyn tätä siksi, että autoon tuli ensipakkasien tullen aivan kuolettava hiiren pissan haju. 406:ssa aikanaan oli sama, mutta siinä raitisilmafiltteri oli "linjan alussa" ja putsaamalla filtterin ympäristön (koteloitu konetilaan tuulilasin alle) lehdistä ja tammenterhoista haju lähti kerralla.

508:ssa otin nyt raitisilmafiltterin pois, yritin imuroida kaasupolkimen vieressä olevasta reiästä (juu ei ylety mihinkään..) ja laitoin uuden filtterin tilalle. Käytin lisäksi yhden ilmastoinnin puhdistamiseen tarkoitetun CRC:n "spray-patruunan", jonka haju nyt peittää joksikin aikaa vaikka ruumiin hajun.

Saadakseni hajun aiheuttajan tarkemmin putsattua, olisi mukava löytää ilmanoton suu...  kuka tietää mistä sen löytää ja miten pääsee käsiksi...

Kysyy epätietoinen Porvoosta.

Jukka P.

TEMP_ARKISTOON

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 770
Vs: 508 - Raitisilmanotto
« Vastaus #1 : 02.12.2017, 21:15:54 »
Eikös se ilman otto ole siellä ilmanottokaukalossa tuulilasin alapuolella. En ole sitä ronklannut mutta luulisin että pienellä vaivalla niitä muoveja saa irroiteltua.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Vs: 508 - Raitisilmanotto
« Vastaus #2 : 04.12.2017, 21:48:09 »
Homma hoidettu -- ei vaikea, mutta vaivalloinen homma:

- Pyyhkijän varret irti (16mm hylsy ja pieni pallonivelen irrotustyökalu) -- ja konetilan puoleiset kumitiivisteet
- Muovisuoja on kiinni noin kymmenellä muoviklipsulla - nostetaan varovasti ylös (onnistuu paremmin nostamalla ensin konetilan puolta)
         -- tuulilasin puolelta lista on lasin sivulistojen alla, mutta siellä ei ole kiinnikettä
- Muovin alla on pyyhkimen koneistot ja muutenkin tila on hyvin vaikeapääsyinen. Pölynimurin kapealla suulakkeella ja letkun varteen
   jatkoksi tehdyllä paksulla vesiletkun pätkällä sain imuroitua kokonaisen pölypussillisen haisevaa lehtimössöä ja
   tammenterhon kuoria --- yäk --- mössöä oli erityisen paljon pelkääjän puolella
- Kotelossa on joitakin äänieristeitä - ne eivät olleet kelvanneet hiirille, mutta hankaloittivat imurointia
- Pesin kotelon pesusienellä, jonka kiinnitin nippusiteellä jo käyttämääni vesiletkun pätkään -- ahdas homma -- kuivaus samalla tavalla
- Lopuksi suihkuttelin vielä nuo äänieristeet veneeseen ostamallani hajunpoistaja suihkeella.
- kokoaminen päinvastaisessa järjestyksessä.

Itse ilmanotto on jokseenkin keskellä autoa. Siinä on muovinen ritilä estämässä isompien elukoiden kömpiminen sisään. Tuntui kivalta laittaa auto käyntiin ja puhaltimesta tulikin "normaali" tuoksu. Elin pulman kanssa yli viikon - arvelen, että ainakin osa tuosta lehtimössöstä on kertynyt koteloon jo ennen, kuin hiirulainen on huomannut paikan itselleen mukavaksi.

//Jukka P