Kirjoittaja Aihe: 407 - Nokka-akselin hihnapyörästä irtosi sisäkehä (EW7)  (Luettu 3917 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jukkaksa

  • Vieras
Auto: 2005 407 1,8 (EW7).

Pösö alkoi pitää kolinaa varsinkin kylmänä jakopään suunnasta. Irroitin ylös suojan. Huomasin, että pakoputken nokkapyörästä oli irronnut pyöreä metalli rengas. Se pyöri nokkapyörässä irtonaisena. Ilmeisesti vulkanointi oli pettänyt. Kysymys kuuluu;voiko autoa käyttää ilman, että rinkula on paikallaan? Mikä merkitys tuolla "dampperilla"on? Ei löydy ainakaan tarvikkeena. Voiko dampperin esim liimata kiinni? Pysyisikö ensin superepoxilla?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Saisitko mitenkään kuvaa hajonneesta osasta?
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

jukkaksa

  • Vieras
Huomenta. Ed.viestissä näköjään virheitä, kun ennakoiva viestik.päällä.. Siis pakopuolen nokkapyörän sisäkehä irronnut vulkanoinnistaan. Se piti kovaa ääntä varsinkin kylmänä. Kuvaa en saa, mutta osa 9647208280.

juku

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 69
Hei

Tervetuloa foorumille. Service box antaa valita kahdesta 1.8 koneesta 117 ja 125 hv. Noissa on erilaiset nokkapyörät. Laitan molemmista kuvan, niin voit katsoa kumpi on.
Nyt 2008 Allure PureTech 130 EAT-8 ja Citroen Jumper 2.2 Hdi 120  - ex 2008 Active e-Hdi92 2Tronic, 2008 Active Vti82, 407 SW 1,6Hdi, 406 ST GW HDi, 406 SR HDi, 309 XL, 2*205

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Ensinnäkin, en usko, että nokkapyörissä on mitään vulkanointia koska yleensä nuo osat on tehty niin ettei mitään välyksiä eikä muutakaan mahdollisuutta jaon muuttumiseen ole. Tarkoitan siis, että jakopään osat on kyllä aika kiinteitä osia, poislukien muuttuva venttiilinajoitus jota sitten ohjataankin tietoisesti ja hallitusti...
Mutta onko pakopuolen pyörästä irronnut ulkokehällä oleva "metallirengas"? Jos on niin tämä metallirengas linjaa omalta osaltaan jakohihnaa, ts. pitää sen oikeassa paikassa jakopyörillä. Jos ko. osa on irronnut niin liimalla se ei pysy kiinni ja muutenkin riskinä on, että jakohihna alkaa kulkea hieman "vinoon" jolloin se alkaa ottaa kiinni joko moottoriin tai sitten suojamuoveihin -> Vaarana jakohihnan rispaantuminen ja moottorivaurio. Jos tuossa pakopuolen nokkapyörässä tosiaan on jotain vulkanoitua osaa niin siitäkään huolimatta en yrittäisi sitä korjata millään liimalla tai massalla, ainoa oikea korjaus on vaihtaa osa uuteen, mitä pikimmiten.

jukkaksa

  • Vieras
Terve. Kyseessä pienempi tehoinen moottori. Rek.XSG-700. Nokkapyörästä irronnut sisempi kehä. Uloin hammaskehä ehjä ja koko runko. Yritin saada kuvaa, herjaa koko ajan et tiedosto liian suuri.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Kyllä noissa vulkanointi on, nokkapyörään on vulkanoitu värinänvaimennin sisäkehälle, sen irtoaminen ei vaikuta jakoon mutta kolisee varmasti ja voi irrotessaan rikkoa paikkoja. Samanlainen juttu kävi yhdessä 1,4 EP bensakoneessa, huomasin kun vaihdoin jakohihnaa. Tässä vulkanointi oli irronnut noin 2/3 osa matkalta eli ei ollut vielä täysin irti. En uskaltanut liimailla osaa vaan tilasin suosiolla uuden nokkapyörän.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

jukkaksa

  • Vieras
Joo parempi ettei ala virittelemään mitään.Kallis osa vaan. . Ei saa tarvikkeena.Marmorilla 180e.Varmaan voi ajella pari km.korjaamolle ilman tuota sisäkehää?Kiitos.vast😀

-irbe-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 58

jukkaksa

  • Vieras
Kiitos vinkistä. Nyt vaan niin, että toimitusaika on se viikko ja täyttää pojan saada auto aiemmin ajoon.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 407 - Nokka-akselin hihnapyörästä irtosi sisäkehä (EW7)
« Vastaus #10 : 29.12.2017, 11:51:34 »
Aina oppii uutta :) Ja johan on viritys.

Edit: Eiköhän autolla uskalla ihan hyvin ajaa kun ottaa tuon irronneen sisäosan pois. Jos itsellä kävisi vastaaavasti niin ottaisin kylmästi tuon sisäosan pois ja jatkaisin ajoa, eihän tuossa uudemmassakaan nokkapyörässä ole enää mitää "dampperia". Mutta jokainen tekee omat valinnat, eli en kehota tähän 8). Sitten on tietysti hieman eri asia jos on jakopään vaihto muutenkin edessä niin hihnapyörän vaihto menisi samaan "kauppaan".
« Viimeksi muokattu: 29.12.2017, 11:59:05 kirjoittanut Timppa71 »

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 347
  • Jotenkuten
Vs: 407 - Nokka-akselin hihnapyörästä irtosi sisäkehä (EW7)
« Vastaus #11 : 29.12.2017, 12:27:48 »
Ei mun C5 samassa koneessa oo mitään muuta kun kovat pyörät, turha värkki niinkuin timppa71 tuossa mainitti. Ei kun kenkää......
Fiat Scudo 1,6 multijet -08,    
Pösö expert 1.9TD -00,                
C5 break 1,8 -03,  
Honda GL1800 Airback/Navi,  
Mantis Tiller, 2CV4 -72, 2CV6 -82

jukkaksa

  • Vieras
Vs: 407 - Nokka-akselin hihnapyörästä irtosi sisäkehä (EW7)
« Vastaus #12 : 29.12.2017, 15:29:57 »
Jep,on se irti pyöriny siellä varmaan pari kk.Soittelin tuossa Vantaalaiseen pösö ja sitikka varaosa myyjään.Kielsi ehdottomasti ajamisen ja edes käynnistämisen!Sanoi että ilman sisäosaa ajoitus voi muuttua. . Ei tainnu tietää mistä puhui.Toinen soitto Citix oy Mikkeli,kaveri tuumas että onhan noita sattunut paljonkin.Jakopään vaihdon yhteydessä montakin sisäosaa tippunu lattialle kun suojakopan irrottaneet.Sanoi  että sammuttaessa ja käynnistäessä ei rasita niin paljon hihnaa.  Eli se hyöty siitä vissiin on.

jukkaksa

  • Vieras
Vs: 407 - Nokka-akselin hihnapyörästä irtosi sisäkehä (EW7)
« Vastaus #13 : 30.12.2017, 12:23:11 »
Onko muilla vastaavia tapauksia?Remontin hinta uuden jakopään kanssa 650e.Vanhalla jakopäällä ajettu 2v/50th.Pojan tuloilla iso raha.Nyt kun rikkinäinen sisäosa irrotettu käy tosi siististi.Luin tuossa juttua,et ovat ajelleet ilman sitä värinänvaimenninta siellä nokkapyörästä kymmeniä tuhansia. .hyvin on pelannu.

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 347
  • Jotenkuten
Vs: 407 - Nokka-akselin hihnapyörästä irtosi sisäkehä (EW7)
« Vastaus #14 : 30.12.2017, 14:50:50 »
Miks sitten samaa konetta on ilman värinänvaimenninta niinkuin tossa yllä kerroin ite ajelisin ja unohtaisin koko homman.
Fiat Scudo 1,6 multijet -08,    
Pösö expert 1.9TD -00,                
C5 break 1,8 -03,  
Honda GL1800 Airback/Navi,  
Mantis Tiller, 2CV4 -72, 2CV6 -82