Kirjoittaja Aihe: 807 - Lämmityslaitteen toimintahäiriö  (Luettu 4296 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

bigbro

  • Vieras
807 - Lämmityslaitteen toimintahäiriö
« : 20.06.2018, 21:30:53 »
Auto: 2003 807 2,2 (EW12J4).

Lämmityslaitteen puhallin lakkasi yhtäkkiä toimimasta. Tutkin asiaa ja koska puhaltimen säädin tuntui käyttäytyvän epänormaalisti, eli välillä näyttö jäi ikäänkuin jumiin ja välillä siitä hävisi kaikki näkyvistä, hommasin toisen säätimen tilalle. Kun laitoin sen kiinni, kaikki toimi normaalisti hetken aikaa. Seuraavalla käyttökerralla ei pääpuhallin taas toiminut, etujalkatilassa olevat pienet puhaltimet ja takaosan puhallin toimivat. Otin säätimen irti ja laitoin uudestaan paikalleen ja taas kaikki toimi. Sen jälkeen välillä pääpuhallin toimii, välillä ei. Veikkaan kosketushäiriötä jossain, mutta missä?

Japa

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 236
Vs: 807 - Lämmityslaitteen toimintahäiriö
« Vastaus #1 : 22.06.2018, 09:08:43 »
Samaa vikaa oli vastaavassa autossa eli C8:ssä. Uusin puhaltimen, etuvastuksen, BSM:n ja säätöpaneelin. Eikä toiminut... Lopulta tinasin erilliset lisäjohdot puhallinmoottorin napoihin ja virta suoraan akulta. Tällä tietenkin sai puhaltimen toimimaan ja ihmeellistä kyllä, mutta sen jälkeen toimi myös säätimestä😃. Johtojen pitää olla paksut ja välissä on oltava sulake, sillä puhallin ottaa paljon virtaa täydellä teholla ja johdot lämpenevät.
« Viimeksi muokattu: 22.06.2018, 09:12:00 kirjoittanut Japa »
Ajossa: 406 HDi (RHZ) -00 + C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

bigbro

  • Vieras
Vs: 807 - Lämmityslaitteen toimintahäiriö
« Vastaus #2 : 27.06.2018, 07:50:28 »
Lopulta tinasin erilliset lisäjohdot puhallinmoottorin napoihin ja virta suoraan akulta. Tällä tietenkin sai puhaltimen toimimaan ja ihmeellistä kyllä, mutta sen jälkeen toimi myös säätimestä😃. Johtojen pitää olla paksut ja välissä on oltava sulake, sillä puhallin ottaa paljon virtaa täydellä teholla ja johdot lämpenevät.
Mittasin oman auton virtaliittimestä jännitettä, mutta ei sinne mitään tullut. Vedin sitten testiksi akulta plus piuhan puhaltimen liittimen plussaan ja puhallin lähti pöhisemään ja säädinkin toimii. Muuten tuon voisi noin tehdäkin, mutta kun autosta sammuttaa virrat, niin keskikonsolissa olevan lämpötila-anturin pieni puhallin jää päälle, vaikka kaikki muut puhaltimet sammuvat.

Yritin seurailla liittimestä lähtevää plussaa, mutta se häviää johonkin auton syövereihin. Putsailin sekä akkukotelon sulakerasiassa, että konehuoneen sulakerasiassa mutterin alla olevat liitännät mutta ei tällä ainakaan ollut vaikutusta, edelleenkin jossain on katkos koska puhaltimen liittimestä mitattuna näyttää nollaa.

Japa

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 236
Vs: 807 - Lämmityslaitteen toimintahäiriö
« Vastaus #3 : 30.06.2018, 09:32:39 »
Puhaltimen rele on akun luona olevassa sulake taulussa eli BSM:ssä. Tässä autotyypissä on mahdollista, että tuulilasista valuvat vedet pääsevät BSM:lle, jos poistoputki ei ole kunnolla kiinni.

Kun kirjoitat, että liittimellä ei tule virtaa niin tarkoittaneet sitä pienempää ohjausvirtaa??
Ajossa: 406 HDi (RHZ) -00 + C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

malleju

  • Vieras
Vs: 807 - Lämmityslaitteen toimintahäiriö
« Vastaus #4 : 30.08.2018, 09:42:56 »
Auto: 2003 807 2,2 (EW12J4).

Minulla taas on saman tyyppinen ongelma, mutta toisin päin. Kaikki toimii liiankin hyvin. Automaatti-ilmastoinnin anturin puhallin pyörii koko ajan. Tuhosi juuri viikonlopun aikana akun kun en kolmeen- neljään päivään ajanut autolla.

Ongelma alkoi siis yhtäkkiä tässä jokupäivä viimeviikolla. Tiistaina ja keskviviikkona sitä tutkin mutta vikaa ei löydy. Autocomilla tutkin asiaa tiistaina ja varmistui ainakin että anturi toimii koska kiinniolleessaan näytti oikein noin 19 astetta ja kun sen otti irti nousi arvo noin 60500 astetta ttj...

Akun vieressä olevia pikkusulakkeita tutkin kun en muuta enää keksinyt. Muistaakseni apparin penkinlämmittimen 10A sulakkeen kun otti irti sammui tuo tuuletin että joku pieni häiriö on jossakin.

Onkos siinä konehuoneen matolaatikossa jotain älyä (joka pitää koodata) vai onko vaan relelaatikko? Onkohan sitä mahdollista avata jotenkin? Pihassa on varaosa autona C8 mistä jo tuon matolaatikon purin irti mutta piirilevyä ei tahdo siitä muovien sisältä saada näkyviin. Onkohan noissa joku piilokiinnitys vai onko valettu kasaan?
Lähinnä mietin että mistä tätä vikaa lähtisi tutkimaan seuraavaksi.

pjotrthegreat

  • Vieras
Vs: 807 - Lämmityslaitteen toimintahäiriö
« Vastaus #5 : 07.01.2019, 19:46:11 »
Asiasta kukkaruukkuun. Oletko löytänyt missä on 807:ssa tuulilasinpesurin rele? Mulla ei tule vettä mistään reiästä vaikka yrittää kiskoa viiksestä vettä etu tai takalasille. Uuden pesurimoottorinkin laitoin, vaikka entinenkin pyöri suoralla 12voltin virralla. Eli virtaa moottorille ei tod. näk tule - en vaan ole löytänyt mistään relekaavioita tai releitä...

vrooom

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 13
Vs: 807 - Lämmityslaitteen toimintahäiriö
« Vastaus #6 : 10.11.2019, 16:40:39 »
Auto: 2006 807 2,0 (EW10, 210 000 km).

Mulla on lämmittimen puhallin toiminut erikoisesti nämä kaikki seitsemän vuotta, joina olen auton omistanut. Se on ikäänkuin jäänyt puhaltamaan porrastetun säätimen matalammalle teholle, ja puhalluksen voimakkuuden säädintä eestaas renkslaamalla on saanut toiminnan taas hetkeksi normaaliksi.

Kunnes pari viikkoa sitten puhallin kuoli  :'(

Se kävi tosin muutaman kerran rajan takaa kummittelemassa ja puhalsi kuin mitään ei olisi tapahtunut. Seuraavan kerran autoa startatessa - ei pihaustakaan puhaltimesta. Rupesin viikonloppuna tutkimaan asiaa. Sain aikaa kulumaan mm. kaikenlaiseen pölhöilyyn säätimien kanssa, ja tulin laittaneeksi puhaltimen säätimen väärään asentoon kun avasin säädinyksikön potikoita tutkiakseni.

Mutta loppujen lopuksi ratkaisu oli yksinkertainen - puhallin rupesi toimimaan, kun sitä kopautti napakasti jakoavaimella. Nyt tuntuu toimivan paremmin kuin koskaan ennen, ja tuota edellä kuvattua taipumusta valahtaa alemmalle tehoportaalle ei enää esiinny.

Nyt jätin nuo kuskinpuolen muovit ilman ruuveja paikoilleen ja seuraan tilannetta - jos tulee vaikka tarve uudemman kerran kopautella.


vrooom

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 13
Vs: 807 - Lämmityslaitteen toimintahäiriö
« Vastaus #7 : 22.11.2019, 12:21:53 »
Lämmityslaitteen kumauttaminen korjasi vian, toimii nyt toista viikkoa moitteetta.

puikkis

  • Vieras
Vs: 807 - Lämmityslaitteen toimintahäiriö
« Vastaus #8 : 09.08.2020, 15:21:59 »
Auto: 2003 Citroen C8 2,0 (EW10).

Terve, Onko asian suhteen tapahtunut muutoksia? Itsellä on C8ssa vastaavaa ongelmaa, eli välillä ei lähde puhallin päälle. Muutaman startin jälkeen saattaa alkaa toimia ja joskus on keskikonsolin kumautus auttanut ja lämmityslaitteen uudelleenkäynnistys. Citikkafoorumilla veikkailtiin puheltimen olevan lopussa, kun kumauttelu on auttanut. Mutta täällä aikaisemmin raportoitiin, että puhaltimen vaihto ei olisi auttanut vastaavaan vikaan. Meinasin nyt huollosta kysellä mitä puhaltimen vaihto maksaisi.

Lisäksi, onko tietoa mikä puhallin voisi koslaan sopia? Autodocilla on useampaa eri puhallinta valmistajan osanumeroilla 6441.T9, 6441.T4. Halvemmissa lukee, ettei toimi ilmastoinnin kanssa vaikka koko autoa ei kai ole saanut ilman ilmastointia.