Kirjoittaja Aihe: Partner - Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen toiminta  (Luettu 1467 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Peukeotti

  • Vieras
Auto: 2013 Partner x,x.

Ostin keväällä käytetyn Partnerin (-13) jossa on Webasto kaukosäätimellä. Webasto pöhisee komeesti ja lämmittää moottoria, mutta sisälle ei tule lämmintä ilmaa kuin henkäyksenä. Minulla ei koskaan ennen ole ollut tuollaista vempelettä autossa, joten olis kiva tietää, että kuuluuko sen noin ollakin vai kuuluisiko puhaltaa niinkuin lämmityslaitteen puhallin? Olen kuullut juttuja ja mainoksia kuinka mukavaa on lähteä lämpimällä autolla liikenteeseen :) Autossa on myös lohkolämmitin ja sisätilan lämmitin. Tämä saa epäilemään että ei se Webasto puhallakkaan sinne hyttiin sen enempää lämmintä ilmaa. Valaiskaa tietäjät tietämätöntä.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: Partner - Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen toiminta
« Vastaus #1 : 13.08.2018, 10:57:21 »
Webaston kanssa lämmityslaitteen puhallinta pyöritetään aika rauhallisesti, koska puhallin kuluttaa parhaimmillaan todella paljon virtaa. Yleensä taidetaan pyrkiä noin 1/3 maksiminopeudesta. Asetettua puhallinnopeutta pystyy tarvittaessa nostamaan, riippuen asennustavasta, käytetyistä komponenteista ja siitä onko autossa manuaalinen vai automaattinen ilmastointilaite. Molemmissa tapauksissa lämpötilapyynti pitää joka tapauksessa asettaa manuaalisesti maksimille ennen auton sammuttamista, siis ennen seuraavaa Webaston käyttökertaa. Ohjeistuksena on myös suunnata puhallus tuulilasille.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: Partner - Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen toiminta
« Vastaus #2 : 13.08.2018, 11:28:46 »
Webaston ohella on hyvä olla akkulaturi tai pitkän matkan ajoa riittävästi. Partnerissa voi olla ohjelmoitava rele, jolloin puhallinopeutta voisi nostaakin.
Jos on IPCU , eli pulssileveyttä muuttava rele ja tuolloin puhaltimen nopeus muuttuu portaattomasti ohjelmoinnin mukaisesti.

http://www.tyovalot.fi/product/1056/ipcu-pwm-12v-ohjausrele-webastoeber-ohjelmoitava

On hienoa, että Aksu tietää webastoista paljon, kiitokset foorumin puolesta. Yleensä Webastojen säätö on melko mutkikasta ja uusimmissa niiden äly on integroitu auton CAN-väylään. Suomalainen Remuc kauko-ohjainsysteemi myytiin nerokkaana Oululaisena laitteena saksalaiselle Webastolle. Osassa autojen päästönormit ja muut rajoitukset kieltävät moottorin lämmittämisen, jolloin vain kabiini lämpeää. Huonompaan suuntaan on siis menty, jotta voisi itse viritellä.

OT: Tilasin K-väylään sopivan adapterin ja palataan tähän,kuten myös Webaston säätöihin ohjelmistojen kautta. Aksu, otatko kontakstia YV:llä, niin valmistellaan kehitystyötä säätää webastoja, tarvittava Boschin CO mittari löytyy  ;). Myös äly puhelinohjaus kera prepaidin ja halvan kännykkäohjaimen kanssa onnistuu.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Peukeotti

  • Vieras
Vs: Partner - Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen toiminta
« Vastaus #3 : 13.08.2018, 12:07:33 »
Webaston kanssa lämmityslaitteen puhallinta pyöritetään aika rauhallisesti, koska puhallin kuluttaa parhaimmillaan todella paljon virtaa. Yleensä taidetaan pyrkiä noin 1/3 maksiminopeudesta. Asetettua puhallinnopeutta pystyy tarvittaessa nostamaan, riippuen asennustavasta, käytetyistä komponenteista ja siitä onko autossa manuaalinen vai automaattinen ilmastointilaite. Molemmissa tapauksissa lämpötilapyynti pitää joka tapauksessa asettaa manuaalisesti maksimille ennen auton sammuttamista, siis ennen seuraavaa Webaston käyttökertaa. Ohjeistuksena on myös suunnata puhallus tuulilasille.
Kiitos hyvästä vastauksesta. Autossani on manuaalinen ilmastointi. Vielä noista säästöistä: lämmityslaitteen teho maksimille, puhalluksen suuntaus tuulilasille, mutta vielä se puhallusnopeus (0-4), pitääkö sen olla jollakin tietyllä nopeudella?

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: Partner - Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen toiminta
« Vastaus #4 : 13.08.2018, 13:11:19 »
Yleensä käyttäjä ei voi normaaleilla toimenpiteillä vaikuttaa puhallusnopeuteen, eli siis sillä ei ole vaikutusta mihin asentoon puhaltimen nopeusohjauksen jättää. Tämä selviää helposti testaamalla miten kytkentä on toteutettu. Asennuksen jäljiltä autoon pitäisi myös jättää Webaston asennusohjeista sivu miten asetukset on suositeltavaa jättää ennen auton sammuttamista, mikäli asennus on tehty ohjeiden mukaan.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89