Kirjoittaja Aihe: 406 - E85-etanolipolttoaineen käyttö (V6)  (Luettu 4008 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Vallu

  • Vieras
406 - E85-etanolipolttoaineen käyttö (V6)
« : 08.10.2018, 20:01:58 »
Auto: 2003 406 3,0 V6.

Ajoneuvona Söpö 406 3,0 V6 vm. 03 kaikilla herkuilla mukaanlukien kulutus ja tukeva hiilijalanjälki ;D

Nykypäivän kiristyvien päästötrendien mukaisesti tekisi kovasti mieli konvertoida kinneri E85:lle. Sopivia mokkuloita etanolitunnistimella tuntuu löytyvän markkinoilta. Onko näistä kokemusta kyseiselle ajokille? Riittääkö ruiskuissa kapasiteetti vai meneekö 100%:lle (Duty Cycle) hevin kuorman alla?

Lisäksi jos etskulla alkaisi ajamaan, niin tekisi mieli vähän lisätä ennakkoa kun se kestää tätä paremmin nakuttamatta. Pystyykö jollain diagnostiikkapömpelillä kuten PP2000 "kolvaamaan" ennakkoja?

ikiteekkari75

  • Vieras
Vs: 406 - E85-etanolipolttoaineen käyttö (V6)
« Vastaus #1 : 08.10.2018, 20:19:53 »
Ei taida perusvehkeellä onnistua ennakonsäätö. Mites, jos kampiakselin tunnistinta siirtäisi? Niinhän niitä säädetään moottoripyörissäkin. Tosin nakutustunnistus taitaa tilannetta parantaa ilman muutoksiakin.
Olen kolmilitraisella ajellut etanolilla osatankkauksella ilman muutoksia. Liikaa jos laittaa, niin vikavalo syttyy... sammuu bensaa tankkaamalla.

Vallu

  • Vieras
Vs: 406 - E85-etanolipolttoaineen käyttö (V6)
« Vastaus #2 : 08.10.2018, 21:20:23 »
Ok. Aattelin josko käsiä likaamatta olisi ollut mahdollista säätää ennakkoa. Ja tarkemmin ottaen se pitäis kait tehdä oikeaoppisesti vielä 3D:nä imusarjan (ali)paineen ja kierrosluvun mukaan. Ei taida tällaisia featureja vakio ecuista kyllä löytyä.

Olen kolmilitraisella ajellut etanolilla osatankkauksella ilman muutoksia. Liikaa jos laittaa, niin vikavalo syttyy... sammuu bensaa tankkaamalla.


Mikä vikavalo/herja syttyy jos on liikaa etanolia?

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 333
Vs: 406 - E85-etanolipolttoaineen käyttö (V6)
« Vastaus #3 : 08.10.2018, 23:36:08 »
Seokseen liittyvä.
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 406 Coupe 2.0 -98, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

Vallu

  • Vieras
Vs: 406 - E85-etanolipolttoaineen käyttö (V6)
« Vastaus #4 : 09.10.2018, 00:05:03 »
Make sense - pielessähän ne toki on jos ei kompensoitu boksilla ja e85:sta liikaa. Oma kaikkien aikojen suosikkini Anti-pollution fault on kanssa niin mukavan geneerinen herja että se voi viitata miltei mihin vain ja joskus ei välttämättä siihenkään. Jos se meinaan alkaa vilkkumaan konversion jälkeen niin se vähentää kyllä mielenkiintoa etanolimuunnosta kohtaan. Toisaalta jos lambdat pysyvät kohdillaan niin miksipä sekään vilkkuisi. Kaippa ne rajat on jotenkin mielekkäät ettei ihan pienestä hermostu jos vähän lambdat seilaa.

palezu

  • Vieras
Vs: 406 - E85-etanolipolttoaineen käyttö (V6)
« Vastaus #5 : 09.10.2018, 21:02:56 »
Mä olen ajellut 1.8l XU7JP4 koneisella nyt 30 000km etanolilla. Ilman adapterilaitetta kesti ajaa, mutta tehot puutuu huomattavasti eikä lähde alle 5c lämpötilassa käyntiin. Vikavalo syttyy lähes välittömästi laihasta seoksesta, sammuu kylläkin isommalla kaasulla väliaikaisesti. Rakentelin itse mikrokontrollerilla toimivan adapterilaitteen joka lisää ruiskutusaikaa 20% kiinteästi, tällä vikavalo ei pala ja toimii erittäin hyvin, tosin prototyypissäni on vielä jotain parannettavaa ohjelmoinnissa kun kaasuun vastaavuus ei ole aivan niin herkkä mitä ilman adapterilaitetta bensalla. Olen mittaillut sitä duty cyclen käyttäytymistä, maksimiteholla kiihdyttäessä kipuaa kyllä lähes 100%:iin mutta riittää juuri ja juuri, suuttimia ei siis tarvitse vaihtaa isompiin. Tämä siis vasta kun antaa kunnolla länkiä kakkosvaihteella. Kulutus on kyllä kohtalaisen suuri, ainetta menee yli 10 litraa kesälläkin, tosin pitkässä maantieajossa pääsee lähemmäksi 9 litraa. Mutta säästää sillä silti hivenen.. ;D

Yksi bensapumppu on mennyt, sillä olikin ajettu jo valmiiksi 270000km normibensalla ennen minua. Muissa polttoainepuolen osissa en ole huomannut mitään syöpymistä/liukenemista, suutintukinkin purin kertaalleen ja tarkistin.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - E85-etanolipolttoaineen käyttö (V6)
« Vastaus #6 : 12.10.2018, 18:48:52 »
Tuota minkälainen mikrokontrolleri? Olen ajanut nyt onko se nyt kolme vuotta ja ainakin sen viiskymmentä tuhatta pelkällä tentulla. Tosiaan laihalla vikavalo syttyy kuten kuvailit. Ja samoin yksi bensapumppu on mennyt. Ja yksi suodatin menee helpommin tukkoon pakkasella. Käynnistyy helpoiten niin että pyörittää seoksen männän päälle ja odottaa hiukan että kerkeää kaasuuntumaan ja höräyttää ja taas uudelleen sama. Itse huomasin että vanha lämpötila anturi toimi paremmn. Sehän valuu alaspäiin ja rikkaamalle siis. Tämä kylmäkäynnistyksessä. Tulee mieleen että käynnistymistä voisi helpottaa imuilman anturilla. Sehän vaikuttaa juuri rikastuksen määrään. Itse olen huomannut että se menee noin litran enempi. Mutta kannattaa kyllä, etenkin matka ajossa.

Vallu

  • Vieras
Vs: 406 - E85-etanolipolttoaineen käyttö (V6)
« Vastaus #7 : 13.10.2018, 16:37:56 »
Katsoppas vain. Näppärät kaverit tekevät itse omat boksinsa. Se on hieno homma. Jatkaako tuo mikrokontrolleri pulssia loppupäästä sen vakio 20% vai miten se toimii?

Onkohan kukaan puukottanut ecua? Jos noita ruiskutaulukoita pääsis suoraan rukkaamaan niin siitä olisi ainakin se etu että kulutuslukemat näyttäisivät oikein. Ja samalla pääsisi tuota ennakkoa kanssa säätämään. Huono puoli olisi se että se olisi sitten vain etanolille eikä etanolitunnistinta pysty käyttämään. Ja taitaa se ilman jarrudynamometriä olla aika hakuammuntaa saada hyvään tuneen. Mut miten sitä sanottiinkaan että jos tehot putoo alle 20% niin virityksen voidaan katsoa onnistuneen.

Luulen että haen kohta itselleni yhden boksin etanolitunnistimella ja alan näpräämään. Aihio on ainakin niihin hommiin mitä parrain.

Vallu

  • Vieras
Vs: 406 - E85-etanolipolttoaineen käyttö (V6)
« Vastaus #8 : 16.10.2018, 22:18:29 »
Eflexfuel boksi tilattu ja vähän askarreltavaa viikonlopuksi  :P

Vasta hiljan hoksasin että projektiosiossahan on pitkä ja ansiokas säie aiheesta.

Vallu

  • Vieras
Vs: 406 - E85-etanolipolttoaineen käyttö (V6)
« Vastaus #9 : 20.10.2018, 16:45:42 »
Päivitys tännekin että boksi on kiinni ja vehje käy ja kukkuu. Nyt vain kovaa ajoa. BT yhteys on vähän ongelmallinen mut toimii yhdellä appseista auton ulkopuolelta.

Ei paljon auta ennakkoa säätää mekaanisesti tässä vehkeessä. CKP anturi on lohkon reiässä koneen ja askin välissä. Triggeriin ei pääse käsiksi kuin halkaisemalla koneen.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - E85-etanolipolttoaineen käyttö (V6)
« Vastaus #10 : 28.10.2018, 09:50:54 »
CKP, Triggeri, Boxi, Microcontrolleri. On taas oikein päässeet elektroniikkaharrastajat vauhtiin.

antsu

  • Vieras
Vs: 406 - E85-etanolipolttoaineen käyttö (V6)
« Vastaus #11 : 28.10.2018, 10:38:14 »
Ennenvanhaan vastaava muutos olisi kyhitty sorvilla  ;)

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - E85-etanolipolttoaineen käyttö (V6)
« Vastaus #12 : 28.10.2018, 11:16:36 »
Hyvä juttu. Pakkasia odotellessa ja boxi opettelee antamaan ryyppyä  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Vallu

  • Vieras
Vs: 406 - E85-etanolipolttoaineen käyttö (V6)
« Vastaus #13 : 05.11.2018, 22:41:46 »
Näillä välikeleillä ei vielä ole ollut käynnistämisongelmia. Palmun alta vielä lähtee käyntiin. Enkä pidä edes tolpassa vielä.

Jotenkin tuntuu että lämpötila-anturi pitäisi saada paremmin koneeseen kiinni, että ei turhan pitkään rikasta suotta. Myös termari voisi olla vähän lämpimämpi. Kone käy pitkään varsin kylmänä ja kulutus on tällöin selvästi koholla kun auton oma ohjausyksikkö ja boksi rikastavat molemmat oman käppyränsä mukaisesti.

Harmi ettei tuohon ennakkoon löytynyt mitään sofistikoitunutta ratkaisua. Olen aika varma että etanolibensa olisi kestänyt sitä enemmän. Mutta näillä mennään. Säästöä tulee mutta ei nyt ihan ihmeitä. Noin 13e tankilla säästyy kun huomioi e85:n suuremman menekin. Minun ajoilla tankkauskertoja on vuodessa kuitenkin yli 30, joten vajaa 400e näyttäisi tässä vaiheessa säästyvän, mikäli polttoaineiden hintaero säilyy samana.

Ihan suhtkoht tyytyväinen olen tällaisella lyhyellä käyttökokemuksella.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - E85-etanolipolttoaineen käyttö (V6)
« Vastaus #14 : 06.11.2018, 07:04:59 »
Ok. Kannessa on reikä, jota hieman avartamalla (5 mm poranterällä) lämpötila-anturi mahtuu koloon. Tampereen boxin anturiin, eli effään.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -