Kirjoittaja Aihe: 407 - Tuulilasinpesuri  (Luettu 20538 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pintaliitin

  • Vieras
Vs: 407 - Tuulilasinpesuri
« Vastaus #45 : 23.10.2012, 17:27:27 »
No niin. Reilu puoli vuotta edellisestä ja paineet on tipotiessään, eli letku/suutinkikkailu oli vaan hetken helpotus. Perimmäinen syyllinen taitaa sitten kuitenkin olla se moottori. Kai se pitää alkaa vaihtamaan, mistähän se löytyy ja paljonkohan se kustantaa?

Pintaliitin

  • Vieras
Vs: 407 - Tuulilasinpesuri
« Vastaus #46 : 27.10.2012, 13:19:42 »


KariH

  • Vieras
Vs: 407 - Tuulilasinpesuri
« Vastaus #47 : 25.02.2013, 19:49:13 »
Moottori joko toimi tai sitten ei. Jos toimii, niin vika on suuttimissa.
Itsellä molemmista tuli pysähdyksissä ollessa vain ruiskaus. :D vaihdoin suuttimet ja avot..kyllä suihke on nyt vaan komia. :)
Uudet suuttimet Laakkoselta, yht. 37,46 €.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 407
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Tuulilasinpesuri
« Vastaus #48 : 17.12.2013, 00:28:58 »
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM 10831).

Tulipahan tuonkin kanssa turattua. Ensimmäinen oire oli että toisesta suuttimesta tuli vettä hyvin heikosti. Parin päivän päästä sama juttu toisestakin. Tein kaikkea mahdollista väkivaltaa suuttimille. Yritin ensin painaa vesiletkulla ja puhaltaa ilmaa suuttimesta takaisin päin, josko olisi ollut roskaa suuttimessa. Ei ilma kulkenut minnekään, joten avasin konepeiton alta letkut ja survoin Torx 10 meisselillä letkua pitkin suuttimen suuntaan. Ei olisi kannattanut, sain vain ensin vain letkuun reiän ja sitten takaiskuventtiilit huonoon kuntoon. Kuvassa 0099 yllä uusi suutin ja alla vanhat joista yhtä letkunpätkää korjattu. Lopulta poistin konepeiton alapuolisen verhoilun (äänieriste).

Erinäisten välivaiheiden kautta huomasin että letku on painunut luttuun konepeiton oikean puolen saranavarren kiinnityskohdasta (kuva 0112). Näkyy hieman kuvassa, vaikka olen jo puristellutkin letkua pyöreämmäksi. Tilapäisratkaisuna kuvassa näkyvän ruuvarin varren tilalle väkersin 4-6mm paksuisesta pyöreästä puutangosta sopivan välipalikan, jonka tehtävänä on estää letkua painumasta samaan rakoseen. Kuvassa näkyvä painauma voi vielä haitata veden kulkua, mutta toimii kohtuullisen hyvin jo.

Suuttimet takaiskuventtiileineen vaihdoin myös. Takaiskuventtiili (kuva 0038, osittain tuhottu torx-ruuvarilla) on suuttimen letkussa (kuva 0099). Tässä vuosimallissa molemmille suuttimille on oma venttiili, mutta olen nähnyt kuvia ehkä vanhemmista malleista joissa on yhteinen takaiskuventtiili. Suuttimien letkujen irroitus onnistuu hyvin helposti. Kuvassa 0093 lukitus on kiinni. Kun mustaa osaa pyörittää neljäsosakierroksen (kuva 0097) liitin aukeaa (kuva 0098). Jos mustan osan irroittaa (kuten minä ensin turhaan tein) kannattaa huomata että se pitää laittaa oikein päin. Takoperin laitettuna lukitus ei pidä. Vanhemmissa malleissa ei kai välttämättä ole tuota helppoa lukitusta vaan voi olla tavalliset letkunliittimet.

Suuttimet irtoavat kuvien (0034) mukaisella työkalulla, mitat voi päätellä kuvasta jossa näkyy rullamitta. Tarkoitus on painaa piilossa olevaa suuttimen lukitusta suuttimeen päin ja samalla nitkuttaa suutinta ylöspäin (0091). Irroitustyökalun käyttö näkyy kuvissa (vasen kuskinpuoli) 0084, (oikea) 0085 ja 0087. Taskulamppu ja tirkistely auttaa. Ei vaadi kovin suuria voimia. Molemmissa suuttimissa (samanlaisia) lukitus on vasemmalla (kuskin) puolella. Lukitus näkyy irtosuutinkuvassa (0030).

Sitä en tiedä olisiko letkun painauman poisto riittänyt, mutta se ja uudet suuttimet on saanut toiminnan taas riittäväksi.

[ylläpito on poistanut liitteen]

[ylläpito on poistanut liitteen]

[ylläpito on poistanut liitteen]

[ylläpito on poistanut liitteen]

[ylläpito on poistanut liitteen]

[ylläpito on poistanut liitteen]

[ylläpito on poistanut liitteen]
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 25.8.2018 370 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 407
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Tuulilasinpesuri
« Vastaus #49 : 17.12.2013, 00:34:59 »
Loput kuvat.

TEMP_ARKISTOON

[ylläpito on poistanut liitteen]

[ylläpito on poistanut liitteen]

[ylläpito on poistanut liitteen]
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 25.8.2018 370 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Voimarauta

  • Vieras
Vs: 407 - Tuulilasinpesuri
« Vastaus #50 : 18.12.2013, 12:41:02 »
Tilasiin omaan laitokseen Ebaysta nuo suuttimet (uudet), tuli ihan oikealla numerolla 6438 Z1 ja ulkoisestikin ihan alkuperäisen näköiset, mutta vasta kun sain ne kiinni ja ruikkasin nestettä lasille niin antoivat ihan lasin alareunaan. Huomasin että suuttimen otsapinnassa se reikä on ihan alareunassa, kun alkuperäisessä reikä on siinä yläreunassa. Säätämään noita ei ilmeisesti pysty?

Mallikuva:

« Viimeksi muokattu: 18.12.2013, 13:41:38, kirjoittanut Voimarauta »

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 407
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Tuulilasinpesuri
« Vastaus #51 : 18.12.2013, 13:52:27 »
Minkämuotoinen suihku noissa on? Kuten lienet huomannut, alkuperäisissä reikä on pitkulainen, noissa neliö. Näyttää että ei säätöä. Varmistunee jos työnnät neulan tms. suuttimeen ja varovasti yrität kääntää ylemmäs.
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 25.8.2018 370 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Voimarauta

  • Vieras
Vs: 407 - Tuulilasinpesuri
« Vastaus #52 : 18.12.2013, 14:34:33 »
Aikalailla samanmuotoinen suihku tuli kuin alkuperäisestä. Leveä viuhka vaikka reikä on neliskanttinen, viuhka vaan osuu ihan lasin alareunaan. Eipä tuollaiseen asiaan kiinnittänyt huomiota, että tuo reikä voisi olla eri paikassa kuin alkuperäisessä. No myyjä lupasi hyvittää ostosumman, että sikäli oli edulliset oppirahat.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 407
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Tuulilasinpesuri
« Vastaus #53 : 18.12.2013, 17:44:12 »
Tarkemmin kun kuvaa 0030 katsoo, alkuperäisen suuttimen pitkulainen osuus ei ole kovin syvä. Läpireikä on samanlainen neliö/pyöreä kuin ostamassasi.
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 25.8.2018 370 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

ikiteekkari75

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 277
Vs: 407 - Tuulilasinpesuri
« Vastaus #54 : 19.11.2014, 16:35:30 »
Auto: 2005 407 3,0 V6 Executive.

Oliko joku korjannut joskus lasinpesuriin normaalit paineet? Omassa 407:saa alkaa olla merkit ilmassa että kohta ei nestettä tule lasille ollenkaan. Oliko näissä joku tukkeutuva osa, vai lieneekö pumppu hajoamassa?
-Jarno

tsniemi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 89
Vs: 407 - Tuulilasinpesuri
« Vastaus #55 : 19.11.2014, 18:19:53 »
Minulla oli pesurin letku nitkutellut itsensä lähes kokonaan poikki ennen konepellin saranakohtaa, jolloin neste ei jaksanut kovin hyvin nousta lasille. Pihassa ruikkiessa nesteet valui lokasuojan sisältä suurimmaksi osaksi suoraan maahan. Olen vaihtanut alkuperäiset suuttimet joskus 4-5 vuotta sitten ja letkun korjauksen jälkeen toimii taas hyvin eli maantielläkin saa koko lasin kasteltua. Letkun korjasin liimalla varustetulla kutistesukan pätkällä ja on tuo toistaiseksi puolisen vuotta kestänyt.

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 462
Vs: 407 - Tuulilasinpesuri
« Vastaus #56 : 20.11.2014, 10:36:30 »
Mulla on myös letkut vaihtokunnossa, muutaman teippivirityksen tehnyt :D paljonkohan maksaisi koko letkun uusiminen ja onnistuuko itsekorjaus?
Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

ikiteekkari75

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 277
Vs: 407 - Tuulilasinpesuri
« Vastaus #57 : 20.11.2014, 19:33:23 »
Letkuhan se oli poikki tässäkin tapauksessa. Tasainen on laatu :D
Kiitokset avusta

-jarno

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 407
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Tuulilasinpesuri
« Vastaus #58 : 23.11.2014, 02:26:29 »
Omassani taas vaihteeksi kuskin puolen ruikku oli säälittävä noin 20cm lasin alareunasta. Korjaantui kun vaihdoin takaisin alkuperäisen suutinosan ja viimeisen parin sentin letkunpätkän. Joko uusi suutin on tukossa tai jotain muuta. Voihan siellä olla roska, mutta kun sisälle ei näe. Puhaltamalla ilma virtaa läpi, sen mitä pienestä reiästä nyt kulkee. Nyt on oikealla ja vasemmalla puolella erilaiset suihkut, toinen on korkea ja kapea, toinen leveä ja matalampi. Näillä mennään.
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 25.8.2018 370 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Matkustelia

  • Vieras
Vs: 407 - Tuulilasinpesuri
« Vastaus #59 : 23.11.2014, 10:19:08 »
Auto: 2009 407 1,6 HDi.

Mulla myös suihkuttaa liian alas, onko suttimissa säätö mahdollisuutta itse an ole tutkinut asiaa. Jos ei ole, niin millä konstilla olette saaneet suihkua ylemmäksi lasille?