Kirjoittaja Aihe: 205 - Männänrenkaiden vaihto (TU3)  (Luettu 17232 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jallupoika

  • Vieras
Vs: 205 - Männänrenkaiden vaihto (TU3)
« Vastaus #15 : 15.06.2007, 18:53:18 »
Se 3mm kuulostaa istukan leveytenä aika paljolta, 2mm on ehkä lähempänä totuutta = suurempi pintapaine. Lisäksi Miralla istukoita tehdessä tulee venttiiliin nähden 0,5 astetta kulmaeroa, joka katoaa tahnalla hioessa, tästäkin on kahta ilmaa. Kyllä se tahna hionta on vähän sellanen väliaikanen korjaus, istukka levenee ja loppupeleissä vuotaa se vena kuitenkin.

jlyytikainen

  • Vieras
Vs: 205 - Männänrenkaiden vaihto (TU3)
« Vastaus #16 : 19.06.2007, 16:10:29 »
Kiertokangen alapään laakeripesäpuoliskot laakereineen ovat kahdella mutterilla toisissaan kiinni (kampiakselin kaula sisällä).

Huh, no nyt on purettu männät ja sylinteriholkit. 1 männän kiertokangen mutterit oli vähän konstikasta irroittaa kun öljypumppu oli edessä. Onkos öljypumpun ketjussa liitosta vai miten se irtoaa?? Jos kiertokangen mutterit pitää vetää momenttiavaimella niin öljypumppu pitää saada pois edestä.

AUTAP

  • Vieras
Vs: 205 - Männänrenkaiden vaihto (TU3)
« Vastaus #17 : 20.06.2007, 08:50:22 »
1 männän kiertokangen mutterit oli vähän konstikasta irroittaa kun öljypumppu oli edessä. Onkos öljypumpun ketjussa liitosta vai miten se irtoaa?? Jos kiertokangen mutterit pitää vetää momenttiavaimella niin öljypumppu pitää saada pois edestä.


Tuo kirja tykkää sekoittaa nuo kaikki ohc-koneet samaan nippuun mutta ymmärtääkseni, kun avaa pumpun kiinnitysruuvit (katso varmuuden vuoksi tarkkaan ne, jotka kiinnittävät pumpun lohkoon), niin sitten pumpun voi jotenkin kieräyttää ketjusta pois. Itsellä ei TU-koneesta valitettavasti ole muuta kokemusta kuin "niin harvinaiset nykimiset"-ilmiöt ;D. Joskus joissain koneissa on ensiksi joutunut sen karkeasihdin poistamaan, en saanut selvää joutuuko/voiko tuossa. No katsomalla hyvässä valossa se selviää. Ja kannattaa vielä tarkkailla: jotkut pumput "leviävät käsiin" irroitusvaiheessa, toiset taas pysyvät nipussa.

jlyytikainen

  • Vieras
Vs: 205 - Männänrenkaiden vaihto (TU3)
« Vastaus #18 : 20.06.2007, 16:03:28 »
sitten pumpun voi jotenkin kieräyttää ketjusta pois.

Jep, Öljypumppu lähti kampiakselia kierräyttämällä irti ketjusta ja meni takaisin vielä helpommin. Nyt on rengastetut männät ja hoonatut sylinteriholkit koneessa. Mahtaako öljypohjan pulteille olla mittään kiristysmomenteja?

AUTAP

  • Vieras
Vs: 205 - Männänrenkaiden vaihto (TU3)
« Vastaus #19 : 20.06.2007, 19:40:16 »
Jep, Öljypumppu lähti kampiakselia kierräyttämällä irti ketjusta ja meni takaisin vielä helpommin. Nyt on rengastetut männät ja hoonatut sylinteriholkit koneessa. Mahtaako öljypohjan pulteille olla mittään kiristysmomenteja?
Jep, kyllä niile kiristysarvoja löytyy, ensin engl-kirja antaa alussa kaikille OHC-koneille 20 Nm, mutta lopussa lisäysosassa 8 Nm TU3:lle, että ota noista ihan selvää. Luulisi että jos on korkkitiiviste/peltipohja, on pienempi, jotta pelti ei vääntyilisi pahasti ja tiiviste pullahtelisi; jos jollain tarkkaa tietoa, hihkaiskoon. Jossain vastaavassa korkkisellaisessa muistaaksein 8 Nm ja laitoin siihen. Kun sitten liima oli sitonut/tiiviste vähän virunnut, käänsin vielä noin 30 astetta mutta tää oli sitten omaa sovellustani ja aivoitustani, mutta momentti tuntui niin henkäykseltä tai pikkumomenttini saattoi olla optimisti.

Benkku

  • Vieras
Vs: 205 - Männänrenkaiden vaihto (TU3)
« Vastaus #20 : 20.06.2007, 23:21:55 »
Jep, kyllä niile kiristysarvoja löytyy, ensin engl-kirja antaa alussa kaikille OHC-koneille 20 Nm, mutta lopussa lisäysosassa 8 Nm TU3:lle, että ota noista ihan selvää. Luulisi että jos on korkkitiiviste/peltipohja, on pienempi, jotta pelti ei vääntyilisi pahasti ja tiiviste pullahtelisi; jos jollain tarkkaa tietoa, hihkaiskoon. Jossain vastaavassa korkkisellaisessa muistaaksein 8 Nm ja laitoin siihen. Kun sitten liima oli sitonut/tiiviste vähän virunnut, käänsin vielä noin 30 astetta mutta tää oli sitten omaa sovellustani ja aivoitustani, mutta momentti tuntui niin henkäykseltä tai pikkumomenttini saattoi olla optimisti.

Pulttien kiristyksen perussääntö... Pienet pultit pruukataan ylikiristää ja isot alikiristää - toisaalta 8 Nm peltipohjan pulteille lienee jo melko paljon (ja myöskin 20 Nm kiristysmomentti 8.8 laadun M6 tai M7 pulteille on myöskin melko suuri).


jlyytikainen

  • Vieras
Vs: 205 - Männänrenkaiden vaihto (TU3)
« Vastaus #21 : 21.06.2007, 01:04:43 »
Pulttien kiristyksen perussääntö... Pienet pultit pruukataan ylikiristää ja isot alikiristää - toisaalta 8 Nm peltipohjan pulteille lienee jo melko paljon (ja myöskin 20 Nm kiristysmomentti 8.8 laadun M6 tai M7 pulteille on myöskin melko suuri).

No laitetaan tänne kaikkien näkösälle Haynes englanti version kiristysmomentit TU1/3/9 koneille :

Torque wrench settings Nm
Camshaft sprocket retaining bolt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
Camshaft thrust fork retaining bolt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Crankshaft pulley retaining bolts . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
Crankshaft sprocket retaining bolt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
Cylinder head bolts (aluminium block engine):
Stage 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Stage 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Tighten through a further 240°
Cylinder head bolts (cast-iron block engine):
Stage 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Stage 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Tighten through a further 120°
Stage 3 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Tighten through a further 120°
Cylinder head cover nuts . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Flywheel retaining nuts and bolts . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
Engine-to-transmission bolts . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
Engine/transmission left-hand mounting:
Mounting bracket-to-transmission nuts . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Mounting bracket-to-body bolts . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
Mounting rubber nuts . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Centre nut . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
Engine/transmission rear mounting:
Mounting-to-cylinder block bolts . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
Mounting link-to-mounting bolt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70
Mounting link-to-body bolt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
Engine/transmission right-hand mounting bracket nuts . . . . . . . . . . . . 45
Oil pump retaining bolts . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
Sump retaining nuts and bolts . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
Timing belt cover bolts . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
Timing belt tensioner pulley nut . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23

Mahtaako "Sump" tarkoittaa öljypohjaa? Ainakin siinä on "nuts and bolts" ja 8 Nm kuulostaa oikelta. Ja tuossa sanottaneen että nokka-akselin hihnapyörä 80 Nm:ään?
 

antsu

  • Vieras
Vs: 205 - Männänrenkaiden vaihto (TU3)
« Vastaus #22 : 21.06.2007, 09:13:53 »
Mahtaako "Sump" tarkoittaa öljypohjaa? Ainakin siinä on "nuts and bolts" ja 8 Nm kuulostaa oikelta. Ja tuossa sanottaneen että nokka-akselin hihnapyörä 80 Nm:ään?
 


Juu tarkoittaa, mutta oliko tuo 80Nm juuri se painovirhe josta täälläkin on keskusteltu ???

jlyytikainen

  • Vieras
Vs: 205 - Männänrenkaiden vaihto (TU3)
« Vastaus #23 : 23.06.2007, 20:04:43 »
No niin, homma on voiton puolella, pikkusäätöä on enää jäljellä. Pitääpä vielä laskea mitä homma maksoi. Jäähdytysnesteen jäännökset meni koneen seisoessa ruskeaksi puuroksi joten täytin jäähdytysjärjestelmän aluksi puhtaalla vedellä jonka vaihdan vielä kertaalleen. Ilmeisesti jostain oli öljyä päässyt nesteen sekaan. Tyhjäkäynti oli hieman epätasaista, löysin mittaamalla pätkivän 4 sylinterin tulpanjohdon. Johdon vaihdon jälkeen tyhjäkäynti on ok, mutta tasakaasulla ajaessa tuntuu hienoista nykimistä. Pitää vielä vaihtaa virranjakajan kansi ja tukkia pienet imuvuodot. Kiitokset vaan kaikille hommaa neuvoillaan helpottaneille ;-)



AUTAP

  • Vieras
Vs: 205 - Männänrenkaiden vaihto (TU3)
« Vastaus #24 : 23.06.2007, 20:45:57 »
Katoppa (jos et ole jo katsonut) se virranjakajan alipainesäädinkin. Sen kerran kun olen 205:een "tutustunut", niin siihen törmäsin nnin kun moni muukin :D.

Benkku

  • Vieras
Vs: 205 - Männänrenkaiden vaihto (TU3)
« Vastaus #25 : 24.06.2007, 13:31:19 »
Laakeriliuskat jäävät monasti kiinni kampiakseliin irroituksen yhteydessä, joten tarkkana...

Mikäli laakeriliuska 'nousee tai irtoaa' kampi-akselia irroitettaessa ts. sen mukana - ovat laakeriliuskat yleensä menettäneet esijännityksensä eli ovat hyvin todennäköisesti viallisia. Laakerien puoliskojen tulee asettua napakasti niin 'rungon puoleen' kuin laakerin kanteenkin (runkolaakerin kantta kutsutaan usein runkopukiksi). Mikäli näin ei ole,  kannattaa syy tähän mittaamalla selvittää.

Erityisesti laakerien ollessa uudet (käytetyillä liuskoilla ei juurikaan kannata moottoria kasata = väärässä paikassa säästämistä).

jlyytikainen

  • Vieras
Vs: 205 - Männänrenkaiden vaihto (TU3)
« Vastaus #26 : 25.06.2007, 00:22:14 »
Katoppa (jos et ole jo katsonut) se virranjakajan alipainesäädinkin. Sen kerran kun olen 205:een "tutustunut", niin siihen törmäsin nnin kun moni muukin :D.
No rikkihän se oli. Lisää korjattavaa...

jlyytikainen

  • Vieras
Vs: 205 - Männänrenkaiden vaihto (TU3)
« Vastaus #27 : 30.06.2007, 23:18:45 »
Homma tehty, tässä vähän hintatietoja jos joku suunittelee vastaavaa remppaa :

Homma kustansi (Motonetin hintoja) :
- Yläpään remotin tiivistesarja 35.80e
- Öljypohjan tiiviste 9.08e
- Sylinteriputken tiivistesarja 9.75e
- Kiertokangen laakeriliuskat 16.48e
- Männänrengassarja 54.50e
- tulpanjohto 4.40e
- virranjakajan alipainesäädin 23.90e

Osat siis yhteensä 153.91e.

Noiden lisäksi on sylinterit hoonattu ja venttiilit hiottu. 

Viimeinen pikku vika löytyi virranjakajan alipainesäätimestä. Virranjakaja meni kasatessa väärään kohdistusmerkkiin ja siitä johtuen sytytys oli reilusti ennakolla. Tuosta johtuen tuntui tehonpuuttetta kiihdytyksissä. Nyt auto lähtee entiseen verrattuna kuin rusakko makuulta ;-)

-PH-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 27
Vs: 205 - Männänrenkaiden vaihto (TU3)
« Vastaus #28 : 18.07.2007, 05:37:32 »
Katoppa (jos et ole jo katsonut) se virranjakajan alipainesäädinkin. Sen kerran kun olen 205:een "tutustunut", niin siihen törmäsin nnin kun moni muukin :D.
Mitenkäs tuon toiminnan/toimimattomuuden voisi kätevästi testata?Auto 1.4 205 XS -89 (TU3).

Jallupoika

  • Vieras
Vs: 205 - Männänrenkaiden vaihto (TU3)
« Vastaus #29 : 18.07.2007, 17:25:13 »
Imaset letkusta, jos ilmaa tulee imemällä jatkuvasti on kalvo rikki ja säädin vaihtoon. Ainakin mun entinen XU-moottori oli tarkka ehjästä säätimestä, risalla nyki ja oli hankala liikkeellelähdössä.