Kirjoittaja Aihe: 405 - Lämmityslaiteongelmia  (Luettu 6213 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

viper405

  • Vieras
Vs: 405 - Lämmityslaiteongelmia
« Vastaus #15 : 02.02.2006, 10:00:48 »
Ongelmat jatkuvat edelleen... Onneksi enää ei ole ollut niin kovia pakkasia niin puhaltaa edes suht lämmintä.
Mietin että onkohan normaalia että lämmöt nousevat mielestäni suhteellisen nopeasti? Ulkona pakkasta -5, auto lämpiämässä 30min. 3-5km ajoa noin 60km/h nopeudella ja lämmöt 80 astetta. Hyvähän tuo vain on että lämpiää.
Järjestelmää on ilmattu useita kertoja, mutta silti siellä tuntuu lähes aina olevan ilmaa. Olisikohan vuoto jossain, tosin nestettä ei juurikaan häviä  ??? Oisiko jollain viisaammalla jotain vinkkiä tuohon ilmaukseen? Ilmausruuveja ei ilmeisesti ole kuin tuo yksi joka on termarin vieressä? Itse olen usein ilmannut irroittamalla sen pikkuletkun joka menee imusarjalle auton käydessä. Tuntuu noita letkuja menevän niin pirusti että helposti sitä ilmaa jää aina johonkin.

vhanhisuanto

  • Vieras
Vs: 405 - Lämmityslaiteongelmia
« Vastaus #16 : 02.02.2006, 11:11:41 »
Tee ilmaustyökalu tyhjästä 1.5l limukkapullosta, puukolla pohja pois ja erkkaa kierteitten ympäri tiivisteeksi.
Sen isket kiinni paisuntasäiliön täyttöaukkoon ja pistät nestettä niin paljon, että nestepinta on varmasti ylempänä kuin mikään letku tai koneen osa missä vesi kiertää. Syylärin ja termarikotelon ilmausruuvit auki ja nesteet sisään, ruuvit tietysti kiinni sitten kun niistä tulee jo jäähdytysnestettä  ;D

Glykolin hydrostaattinen paine + letkuista käsin pumppaaminen poistaa ilmat järjestelmästä.
Sitten kun on pahimmat ilmat pois, kone käyntiin ja annat käydä lämpimäksi, että termari aukeaa. Tässä vaiheessa mulla ainakin tuli vielä jokunen kupla, varsinkin kun anto sopivasti jenkaa koneelle, että vesipumppukin lyö painetta järjestelmään.

viper405

  • Vieras
Vs: 405 - Lämmityslaiteongelmia
« Vastaus #17 : 02.02.2006, 16:49:00 »
Glykolin hydrostaattinen paine + letkuista käsin pumppaaminen poistaa ilmat järjestelmästä.
Sitten kun on pahimmat ilmat pois, kone käyntiin ja annat käydä lämpimäksi, että termari aukeaa. Tässä vaiheessa mulla ainakin tuli vielä jokunen kupla, varsinkin kun anto sopivasti jenkaa koneelle, että vesipumppukin lyö painetta järjestelmään.
Tässä vaiheessa limsapulloviritelmä on jo ilmeisesti otettu pois ja täyttökorkki on kiinni?

Onko tuo syylärin ilmausruuvi kuljettajan puolella alareunassa vaiko jossain muualla?

Tyhmä kun olen niin kaikki pitää vääntää rautalangasta...

vhanhisuanto

  • Vieras
Vs: 405 - Lämmityslaiteongelmia
« Vastaus #18 : 02.02.2006, 17:59:09 »
Pullo pois vaan ja kierroksia koneeseen, korkkia ei tarvi sulkea vielä tässä vaiheessa, sen näkee siitä täyttöreiästä kun niitä kuplia tulee.
Lisäät vain nestettä, jos tarvii.

Syylärin ilmausruuvi on kuskin puolella, yläreunassa. Se on sellainen (|)-muotoinen tulppa, joka aukeaa 90 astetta vastapäivään kiertämällä.
Jos sitä ei ole auottu, saattaa olla tosi tiukassa - ja muovisena hajoaa aika herkästi jos väkisin vääntää. Mulla tulee yleensä siitä ilmat pois ennen termarikotelon ilmausruuvia.

Kyllä täällä varmaan suurin osa porukkaa on joskus tehneet sitä ensimmäistä remppaa, jolloin ei vielä tiennyt kaikkia juttuja...tyhmiä kysymyksiä ei olekaan. ;)

sittis

  • Vieras
Vs: 405 - Lämmityslaiteongelmia
« Vastaus #19 : 02.02.2006, 21:37:38 »
Moottoritilan takalaidalla lämmityslaitteen vesiletkussa on myös yksi ilmausruuvi muista laskea myös siitä ilmat ulos ;)

ramirez

  • Vieras
Vs: 405 - Lämmityslaiteongelmia
« Vastaus #20 : 01.10.2014, 11:13:19 »
Auto: 1996 405 2,0 GTX Style.

Nostetaanpa kissa vielä kerran pöydälle. Moottori lämpiää hyvin ja lämmöt pysyy tasaisesti. Lämppärille menevät letkut kuumia. Lämmönsäädin täysillä, moottorin lämmöt nafti 90 ja lämminilmasuuttimista tulee haaleeta ilmaa. Kovasti olen etsinyt sitä tietoa että mistä näkee että lämmittimen sekoitusläppä sulkeutuu kokonaan? Tuntuisi siltä että hörsii kylmää ilmaa välistä. Perustelut tälle diagniisille on seuraavat. Lämpö alkaa tulemaan vaan säätimen oikeassa reunassa.