AM6 vaihteiston kokonaisöljymäärä on noin 7 litraa josta siis vaihtuu tyhjennystulpan kautta valuttamalla noin 3 litraa. Eli vaihtumatta jää noin 4 litraa.
Öljynvaihto ja tasontarkastus tehdään auto vaakasuorassa. Öljyä pitäisi lisätä ensin 3 litraa ja sen jälkeen pitäisi alustaa öljyn vanhenemisen laskin.
Taso tarkastetaan lisäämällä vielä 0,5 litraa öljyä ja sen jälkeen auto paikallaan käytetään vaihdevipu kaikissa asennoissa jonka jälkeen jätetään vipu P asentoon ja moottori jätetään käymään joutokäyntiä. Avataan tarkistustulppa josta öljyn tulisi valua pisaroittain. Silloin määrä on oikea. Lopuksi öljynkulutuslaskuri pitäisi nollata. Öljynvaihdon yhteydessä pitäisi myös sopeuttaa magneettiventtiilit ja öljynpainesäätimet.
Liikatäyttö aiheuttaa öljyn epänormaalia lämpenemistä. Vajaatäyttö aiheuttaa vaihteiston vaurioitumisen.
Tulppien kiristystiukkuudet
Täyttötulppa | 4 daNm | Pohjaproppu/tarkistusputki tiiviste | 4,8 daNm | Tarkistustulppa | 0,7 daNm |
Tyhjennys- ja täyttötulppien tiivisteet neuvotaan vaihtamaan jokaisen öljynvaihdon yhteydessä.
Tiivisteet
2209 46 | Täyttötulpan tiiviste | 15,41 X 2,21 | 2,80€ | 2219 23 | Pohjaproppu/tarkistusputki tiiviste | 20 X 27 - 2 | 6,40€ | 2209 45 | Tarkistustulpan tiiviste | 6,07 X 9,63 - 1,78 | 1,60€ |
Enpä ole itse noita laskureiden alustamisia ja nollaamisia tehnyt enkä tietysti magneettiventtiilien ja öljynpainesäätimien sopeutuksiakaan kun en ole vielä hankkinut läppäriä sitä varten. Tiivisteetkin ovat jääneet uusimatta kun ei ole ollut vuotoja ja silmämääräisesti tarkasteltuna kunto vaikuttaa hyvältä. Voisi kai nuo hankkia valmiiksi siltä varalta että ne voisi vaihtaa tarvittaessa.
Tiedot kerätty useammasta eri lähteestä ja oman kokemuksen myötä. |
|