Kirjoittaja Aihe: 508 - Start/stop-järjestelmän kytkeminen pois käytöstä  (Luettu 5177 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 315
Auto: 2011 508 1,6 e-HDi Allure (114 hv).

Onko kukaan löytänyt ohjeistusta kuinka kytketään star/stop-järjestelmä pois käytöstä?

Paras ratkaisu olisi saada "eco" nappi muistamaan asentonsa, vaikka napista kytket järjestelmän pois, on seuraavassa käynnistyksessä taas oletuksena päällä. Toisessa autossa (BMW F10) minulla on sama nappi koodattu juurikin asentonsa muistavaksi. Järjestelmän kokonaan pois kytkentä taitaa olla lain vastaista, kyseinen toimenpide ei, ainakin BMW maahantuojan ohjeistuksella.

Kerran löysin yhden foorumikeskustelun ranskaksi jossa aihetta käsiteltiin, mutta en millään löydä sitä enää.
2011 508 1,6 e-HDi Allure 2tronic
2016 308 T9 1.2 Puretech EAT6

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 315
Vs: 508 - Start/stop-järjestelmän kytkeminen pois käytöstä
« Vastaus #1 : 18.06.2017, 11:33:53 »
Sivulla 2 esitelty kuvassa vaihtoehtoja mitä löytyy BSI yksikön alta.

https://www.lesamisdudiag.com/diagbox/78908-desactivation-stop-and-start-diagbox-2.html
2011 508 1,6 e-HDi Allure 2tronic
2016 308 T9 1.2 Puretech EAT6

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Start/stop-järjestelmän kytkeminen pois käytöstä
« Vastaus #2 : 02.09.2017, 13:57:43 »
Ai, että 2011 vuotisessa on jo tuollainen ekohimmeli. Onneksi saman vuoden GT:ssä ei ole, olisi meinaan hermot mennyt sen kanssa. Täytyy tosin sanoa, mitä uudempia plen testannut, kuten uutta 3008:sia, niin ei enää stop-start hirveästi haittaa,. Sen toimintaa on selvästi hiottu järkevämmäksi ja vähemmän agressiiviseksi, eikä se jokaisesta pikku pysäytyksestä ole enää sammuilemassa.

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 315
Vs: 508 - Start/stop-järjestelmän kytkeminen pois käytöstä
« Vastaus #3 : 03.09.2017, 08:22:20 »
Taitaa kuulua Allure varustepakettiin kyseinen toiminto, joka seuraa avaimettoman käynnistyksen mukana, ainakin "alkupään" autoissa. Tutulla oli pari vuotta uudempi ilman avaimetonta käyntiä ja siinä ei ollut start/stoppia.

Tämä kehitysversio on kyseisestä ominaisuudesta vähän turhan hanakka sammuttamaan autoa. Ei tarvitse olla edes täysin pysähdyksissä niin auto jo sammuu. Kytken kyseisen turhakkeen pois käytöstä kuhan siihen löytyy aikaa. Muutenkin ajot tällä autolla on sellaista 15km suuntaansa ja jos tuolla matkalla auto vielä sammuu 5 kertaa niin missä kunnossa moottori keväällä  ???

2011 508 1,6 e-HDi Allure 2tronic
2016 308 T9 1.2 Puretech EAT6

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 631
Vs: 508 - Start/stop-järjestelmän kytkeminen pois käytöstä
« Vastaus #4 : 03.09.2017, 08:29:52 »
On tosi ärsyttävää, kun auto sammuu jo 8km/h nopeudesta.
Tarkoitus on ajaa joustavasti pysähtymättä liikennetilanteisiin risteyksissä, mutta aja siinä sitten kun moottori sammuu. Pakosta on otettava automatiikka aina pois.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 631
Vs: 508 - Start/stop-järjestelmän kytkeminen pois käytöstä
« Vastaus #5 : 09.08.2019, 22:11:52 »
Nyt on sellainenkin "positiivinen" kummajainen, että Stop/Start ei kytkeydy lainkaan ja autossa ei ole mitään vikaa. Expert on nyt ollut puoli vuotta käytössäni, eikä tähän mennessä ole sammuttanut moottoria kertaakaan. Huollon mukaan ihan normaalia, jos diagnostiikka merkkivalo kuitenkin syttyy. Kuulemma joissan autoissa on mennyt 10 tuhatta kilometriäkin ennen ensimmäistä sammumista. Parametrit ei vain kuulemma täyty ja sillä selvä. Ei siis tutkita, eikä kuulu takuun alaisuuteen, kun ei ole vikaa. Näinköhän on tehdas tarkoittanut järjestelmän toimivan?
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 508 - Start/stop-järjestelmän kytkeminen pois käytöstä
« Vastaus #6 : 09.08.2019, 23:17:31 »
Mulla myös 508:ssa tuntuu välillä satunnaiselta startstopin toiminta. Ois kiva tietää kaikkii parametrit jotka tuon toimintaa vaikuttavat. Moottorin lämpö ei ainakaan +20 keleillä tunnu paljoa vaikuttavan kun suht pian lähdön jälkeen saattaa startstop toimia.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 144
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 508 - Start/stop-järjestelmän kytkeminen pois käytöstä
« Vastaus #7 : 10.08.2019, 06:34:23 »
Alla oleva on muutaman vuoden vanha, ei omien kokemusten mukaan päde WLTP normitetuissa. Tossa ei ole kaikkia mallikohtaisia eroja eritelty, siksi joissakin esim. nopeus on x.

MOOTTORI SAMMUU(OLOSUHDE 1)

• Jos ulkolämpötila on välillä – 5 °C ja 30°C,
• Jos nopeus on x km/h,
• Jos ohjaamon lämpötila on pyydetyn mukainen,
• Jos jarrutehostimen alipaine on riittävä,
• Jos polttoaineen lämpötila on alle 60 °C,
• Jos kuljettajan ovi on suljettu,
• Jos kuljettajan turvavyö on kytketty,
• Jos vaihdevipu on vapaalla,
• Jos kytkinpoljin on vapautettu (Manuaalivaihteisto),
• Jos jarrupoljinta painetaan (Automaatti- tai robottivaihteisto),
• Jos ohjaus ECO OFF ei ole aktiivinen,
• Jos ei ABS tai ESP säätötoimintoa,
• Jos puoliautomaattinen pysäköinnin avustintoiminto ei ole aktivoitu,
• Jos auton edellisestä käynnistymisestä on kulunut yli 2 sekunttia,
• Jos auto ei ole varatankilla,
• Jos akun varaustila on riittävä.


MOOTTORI KÄYNNISTYY AUTOMAATTISESTI (OLOSUHDE 2)

• Jos ohjaus ECO OFF on aktiivinen,
• Seurauksena puoliautomaattisen pysäköinnin avustimen aktivoimisesta,
• Jos nopeus on yli x km/h,
• Jos ohjaamon lämpötila ei vastaa pyydettyä,
• Jos jarrutehostimen alipaine ei ole riittävä,
• Seurauksena peruutusvaihteen kytkennästä (Automaatti- tai robottivaihteisto),
• Jos kytkinpoljinta painetaan,
• Seurauksena vian tunnistuksesta,
• Seurauksena ilmastoinnin kompressorin kytkeytymisestä,
• Jos kujettajan turvavyön lukitus avataan,
• Jos kuljettajan ovi avataan,
• Jos akun varaustila ei ole riittävä.


MOOTTORI SAMMUU (OLOSUHDE 1)

• Kun ajonopeus10 km/h on ylitetty ainakin kerran,
• Jos ajonopeus on 0 km/h,
• Jos ohjausta ei käännetä ,
• Jos mäen jyrkkyys on alle 9%.

MOOTTORIN UUDELLEEN KÄYNNISTYS ON AUTOMAATTINEN (OLOSUHDE 2)

• Jos ajonopeus on yli 0 km/h,
• Jos ohjausta käännetään.

 
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SEL

  • Vieras
Vs: 508 - Start/stop-järjestelmän kytkeminen pois käytöstä
« Vastaus #8 : 10.08.2019, 08:05:49 »
Auto: 2011 508 1,6 e-HDi Allure (114 hv).

Onko kukaan löytänyt ohjeistusta kuinka kytketään star/stop-järjestelmä pois käytöstä?

Paras ratkaisu olisi saada "eco" nappi muistamaan asentonsa, vaikka napista kytket järjestelmän pois, on seuraavassa käynnistyksessä taas oletuksena päällä. Toisessa autossa (BMW F10) minulla on sama nappi koodattu juurikin asentonsa muistavaksi. Järjestelmän kokonaan pois kytkentä taitaa olla lain vastaista, kyseinen toimenpide ei, ainakin BMW maahantuojan ohjeistuksella.

Kerran löysin yhden foorumikeskustelun ranskaksi jossa aihetta käsiteltiin, mutta en millään löydä sitä enää.

Tiedän kaksi vaihtoehtoa, toinen on netistä saatava elektroniikka joka ikäänkuin painaa sitä nappulaa jolla S/S kytketään pois startin jälkeen ja toinen keino, joka minulla ainakin on toiminut kaksi vuotta, on poistaa koko ECO toiminta testerillä. Moottorin ominaisuuksista ECO MODE vain offille.

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 315
Vs: 508 - Start/stop-järjestelmän kytkeminen pois käytöstä
« Vastaus #9 : 11.08.2019, 10:26:39 »
Muistatko yhtään minkä valikon alta tuo ECO OFF tila löytyy?

Laitan kyllä välittömästi offille kyseisen toiminnon. Autolla ajetaan muutenkin lyhyehköä, alle 20km suuntaansa ajoa, jolloin moottori rasittuu tarpeettomasti jatkuvasta sammutus / käynnistyksistä.
2011 508 1,6 e-HDi Allure 2tronic
2016 308 T9 1.2 Puretech EAT6

SEL

  • Vieras
Vs: 508 - Start/stop-järjestelmän kytkeminen pois käytöstä
« Vastaus #10 : 11.08.2019, 17:26:44 »
En jaksa muistaa mutta seoli ECO MODE ja valinnat on ja off. Se saattoi olla henkilökohtaisissa asetuksissa.

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 315
Vs: 508 - Start/stop-järjestelmän kytkeminen pois käytöstä
« Vastaus #11 : 26.08.2019, 16:49:30 »
Vihdoin ja viimein löysin aikaa ja onnistuin sammuttamaan tämän ECO härvelin. Auto tuntuu toimivan täysin normaalisti ja "ECO OFF" napista ei tapahdu enää mitään.

 - En ota mitään vastuuta jos joku kokeilee seuraavaa omaan autoonsa. On mahdollista ettei ajoneuvo täytä enää tyyppihyväksyntää toimenpiteen jälkeen. Seuraava työ tehtiin täysin kokeilumielessä. -


Oikotie oikealle välilehdelle menee seuraavasti kun diagbox on käynyt kaikki moduulit läpi "fault finding" kohdan alta.

BSI -> REPAIR -> CONFIGURATION -> CONFIGURATION -> MANUAL CONFIGURATION -> VEHICLE CONFIGURATION -> ENGINE

Jonka jälkeen kohdasta: Presence and type of "start and stop" function vaihdetaan valinta ->"without" ja tallennus.

https://aijaa.com/WxYv3S
https://aijaa.com/NaDFSi
2011 508 1,6 e-HDi Allure 2tronic
2016 308 T9 1.2 Puretech EAT6

SEL

  • Vieras
Vs: 508 - Start/stop-järjestelmän kytkeminen pois käytöstä
« Vastaus #12 : 27.08.2019, 08:04:26 »
Minulla on ollut vastaavasti poistettuna jo kaksi vuotta eikä mitään ongelmia ole ollut, mahtuu mukaan yksi katsastuskin.

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 631
Vs: 508 - Start/stop-järjestelmän kytkeminen pois käytöstä
« Vastaus #13 : 02.09.2019, 17:36:56 »
Voisiko mullakin olla poistettuna tuo sammutusjärjestelmä? Asiaa ei suostuta tutkimaan takuun puitteissa, kun järjestelmän vihreä Eco merkkivalo vilkkuu järjestelmän toimivuuden merkiksi. Pitäisikö merkkivalon silti vilkkua, jos järjestelmä on ohjelmallisesti poistettu?
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

iwontgofast

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 69
Vs: 508 - Start/stop-järjestelmän kytkeminen pois käytöstä
« Vastaus #14 : 06.09.2019, 09:46:42 »
Auto: 2015 508 SW 1,6 e-THP 165.

Moro
 
Omassa 508 e-THP165 -15 (avaimeton käynnistys) yritin poistaa tuota S&S systeemiä läppärillä viime vuoden kesällä. En nyt enää tarkalleen muista minkä valikon taakaa pistin jotain asiaan liittyvää pois käytöstä. Mutta siinä kävi niin, ettei auto enää startannut napista. Virrat meni päälle, mutta ei yrittänytkään pyöräyttää myllyä. Tarpeeksi kauan kun siinä ihmettelin asiaa, niin auto alkoi mennä economy modeen suht nopeasti virtojen päälle laitosta. Ja en enää kerennyt siinä välissä mennä läppärillä perumaan tekemisiäni. Vähän rupesi jo hikeä pukkaamaan, että tuleeko hinausreissu, kun akun laataaminenkaan ei auttanut. Homma tais ratketa sillä, että otin akunkengän irti puoleksi tuntia. Sitten economy mode pysyi poissa niin kauan, että kerkesin palauttaa asetuksen takaisin. Todennäköisesti en ollut oikean valikon kimpussa, mutta en nyt sitten ole asiaan perehtynyt uudestaan. Imukanavien putsailun jälkeen, uudelleen käynnistys on ollut huomaamattomampaa. Joten jatkuva starttailu ei enää niin stressaa. Olisihan se hienoa jos tuo EcoModeOff nappi muistaisi asentonsa, tai olisi edes näkösällä, eikä tuolla luukun sisällä.
Ex Pesoot: 405 1.6 GL -89   405 1.6 GLi -94   306 1.6 HB -99 
307 SW 1.6 - 04(x2) -05    308 SW 1.6 Hdi -10 
208 e-Hdi 92 M5 (paku) -13  508 SW e-THP 165 A6 -15
208 Puretech 110 A6 -16
Nykyiset: 508 Hybrid 225 (FB) -21   e-2008 GT -22