Kirjoittaja Aihe: 508 - Polttoainesuutinvika (DV6)  (Luettu 3366 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

peukku

  • Vieras
508 - Polttoainesuutinvika (DV6)
« : 30.07.2017, 08:45:32 »
Auto: 2011 508 1,6 HDi Active (DV6C).

DV6C-koneesta meni 130 000 km:n kohdalla suutin ja kaikki suuttimet on nyt uusittu samalla kerralla kuten tehdas opastaa, ja tästä tulee parin tonnin kustannuserä. Onko miten yleistä näiden hajoaminen näin vähäisillä kilometreillä?

Alpo Kieppi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: 508 - Polttoainesuutinvika (DV6)
« Vastaus #1 : 31.08.2017, 16:01:27 »
Miten vika ilmeni autossasi? Entä tiedätkö tarkemmin, mikä vika suuttimiin tuli? Vuoto ilmeisesti vai sähkövaiva? Missä korjattiin? Ja miten? Ilmeisesti pantiin uudet ruutat.

Kysyn sen takia, että itselläni on Citroen C5 tuolla samalla koneella, saman ikäinen -11 sekä kilometrejä vajaa 160 t. Epäilen suutinvikaa. Vaikuttaa, että suuttimet tai jokin niistä vuotaa, sillä kylmänä kone nakuttaa vedätettäessä 1500 - 2000 kierrosta välillä. Veto on tuolloin vähän ohutta. Lämmettyään ei mitään vaivoja ole. Kulutus on silloin pieni ja kone vetää hyvin.

Yhdeksän tonnin autoon ei oikein haluaisi kallista remppaa tehdä, mutta jos meinaa ajaa niin minkä tuolle voi.
3008 Puretech 130 Active mt6 -18
ë-C4 Shine -22

Syyntakeeton ajaa ranskalaisella

peukku

  • Vieras
Vs: 508 - Polttoainesuutinvika (DV6)
« Vastaus #2 : 31.08.2017, 17:45:32 »
Auto hyytyi kesken ajon ilman mitään oireilua etukäteen. Kone meni vikatilaan eli tehot pois, samalla tuli ilmoitus ABS/ESP-viasta, mikä ei kyllä mielestäni liity asiaan mitenkään, en tiedä mistä johtui. Ykkösellä kulki vain sen verran että pääsi bussipysäkille. Käyntiääni oli kolisevaa ja kuulosti pyörivän kolmella. Korjattiin merkkiliikkeessä, vaihtoon meni ainakin kaikki suuttimet (tehtaan ohje), suutinputket, äänieristeet (?) ja tiivisteet. En tiedä mikä suuttimien tarkempi vikadiagnoosi oli, tietäneekö korjaamokaan. Diagnosoivat testerillä. Remontin jälkeen käyntiääni oli nakuttavaa, ja yhden suuttimen korjausarvot seilasivat ylös ja alas. Yli 3krpm kierroksilla nakutus hiljeni. Tarkastin Amazonista Androideille saatavalla FAP-ohjelmalla ja halpis-OBD-mokkulalla. Suuttimien sopeuttaminen oli jäänyt tekemättä tai sitten tekivät sen väärin. Reklamoinnin ja uusintakäynnin jälkeen ok. Lisäksi hiukkassuodatin piti pakkopolttaa, tuon syy jäi epäselväksi, olisiko suutin jäänyt vuotamaan lauetessaan?
« Viimeksi muokattu: 31.08.2017, 17:50:50 kirjoittanut peukku »

Alpo Kieppi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: 508 - Polttoainesuutinvika (DV6)
« Vastaus #3 : 31.08.2017, 23:14:58 »
Kiitos paljon peukku vastauksestasi! Tuosta DV6C-moottorin suutinvaivoista on täällä tai Citikka-sivuilla kovin vähän keskustelua. Ilmeisesti tällä moottorilla olevia autoja ei jäsenistä kovinkaan monella ole. Tai sitten ovat olleet viattomia. Citikka-puolella joku kertoi, että C4:ssä suuttimet oli tuohon moottoriin uusittu tehtaan kustannuksella, vain työ oli jäänyt asiakkaalle maksettavaksi. Tosin tuollaisen 2 k€ suutinkorjauksen jälkeen THP-moottorin ylläpito alkaa tuntua kohtuuhintaiselta.

Omassani on tähän mennessä jouduttu uusimaan vain vesipumppu ja webastolle menevä letku, kun alkoivat vuotaa.

No, kyseisen koneen ominaisuudet ovat sinänsä oikein hyvät: polttoaineen hajulla melkein menee ja auton perävalotkin häviävät äkkiä näkymättömiin mutkaisella tiellä...

Jatketaan siis menoa niin kauan sitä lystiä riittää.
3008 Puretech 130 Active mt6 -18
ë-C4 Shine -22

Syyntakeeton ajaa ranskalaisella

patione

  • Vieras
Vs: 508 - Polttoainesuutinvika (DV6)
« Vastaus #4 : 13.08.2020, 22:56:33 »
Auto: 2011 508 1,6 HDi (DV6C, 210 000 km).

Samat oireet kuin ketjun aloittajalla. Huomenna kuulee paljon maksaa ja vieläkö pitäisi vaihtaa kaikki kerralla. Pari kertaa oikutteli alkuviikosta P0262 vika koodilla, kuittasin ja nyt 1000km myöhemmin ei lähde vika enää kuittaamalla 😁. Ja tottakai lomareissulla 👌🏻

patione

  • Vieras
Vs: 508 - Polttoainesuutinvika (DV6)
« Vastaus #5 : 18.08.2020, 16:25:17 »
Dodii sain tarjouksen ja tosiaan tehdas ohjeistaa vaihtamaan kaikki 4kpl + pimpelit ja pompelit. Hintaa tulis 2600€... 6000€ arvoiseen autoon... Vaihdan siis itse :D Onneksi löytyy diagbox ja tarvittavat työkalut mutta pitää varmaan jollain P-paikalla vaihtaa. Eivät antaneet lupaa korjailla liikeen pihalla, jonka ymmärrän hyvin.