Kirjoittaja Aihe: 207 - Sytytystulpat (THP)  (Luettu 20389 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jykke

  • Vieras
207 - Sytytystulpat (THP)
« : 15.04.2010, 09:09:27 »
Auto: 2007 207 GT 1,6 THP.

Tuli eilen vaihdettua tulpat 207 GT:hen ja huomattua samat oireet kuin linkin Kreikkalaiset ovat todenneet.

http://etuners.gr/en/index.php?s=12&t=11

Kilometrejä omassa autossa takana 65tkm ja kärkiväli oli jo 0,9-1mm luokkaa. Näillä tulpilla tuntui jo aijoittaista puutumista ja keskikulutus kesärenkailla 6,7l/100km. Nyt takana vajaa 300km uusilla tulpilla ja kulutus tippui uskomattomaan 6,1l/100km. Koneen käyntikin muuttui selvästi. Tulppia siis kannattaa vaihtaa ehkä useammin kuin huoltoväli suosittaa...


Legge

  • Vieras
Vs: 207 - Sytytystulpat (THP)
« Vastaus #1 : 15.04.2010, 19:04:59 »
Auto: 2008 207 RC 1,6 THP 175.

Jahas, tuohan oli mielenkiintoista luettavaa. Itsellä mittarissa 42t km, joten voisi harkita vaihtoa.

Paljonko maksoivat tulpat kappaleelta? Mitäkököhän moinen kustantaisi kokonaisuudessaan huoltamolla?

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 207 - Sytytystulpat (THP)
« Vastaus #2 : 15.04.2010, 19:08:27 »
Menee työkalut uusiksi kun noita tulppia vaihtaa. Kaikkea ne kans muuttaa...
Peugeot 3008 hybrid

Jykke

  • Vieras
Vs: 207 - Sytytystulpat (THP)
« Vastaus #3 : 15.04.2010, 20:12:26 »
Tarvikeliikkeistä löytyy vaihtelevasti tuolla PLZKBR7A-G koodilla. Suomessa tuntui olevan suolaisen hintaisia. Omani tilasin UK Ebaysta.
Sopivan pitkän 14mm (12-kulmaisen) hylsyn löytää ainakin Gedoren listoilta. Helppo vaihtaa itsekin jos pätkä kumiletkua ja muut perustyökalut löytyy omista nurkista. Kallis PSA erikoistulppa-avain ei ole välttämätön.. ;)

Legge

  • Vieras
Vs: 207 - Sytytystulpat (THP)
« Vastaus #4 : 16.04.2010, 14:24:36 »
Kysyin merkkiliikkeestä tarjouksen 207 RC:hen. Tulpat 13 e kpl ja työ 39 e = 91 e. E-Bayssa näyttää olevan 10 euron tienoilla + postikulut, joten ei tuo kotimaastakaan ostettuna vararikkoon vie.
« Viimeksi muokattu: 16.04.2010, 14:44:38 kirjoittanut Legge »

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 333
Vs: 207 - Sytytystulpat (THP)
« Vastaus #5 : 06.06.2011, 16:09:51 »
Merkkiliikkeestä sain PLZKBR7A-G tulpat noin 20e/kpl hintaan. Väittivät, että muka 120tkm kestää ;D
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 406 Coupe 2.0 -98, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

Legge

  • Vieras
Vs: 207 - Sytytystulpat (THP)
« Vastaus #6 : 07.06.2011, 10:29:47 »
Vai niin, mulla vaihtoivat vahingossa uudestaan 60000 km huollossa, kun eivät olleet merkanneet huoltokirjaan minun 45t km kohdalla teettämää vaihtoa. Itsekin kuvittelin, että kuuluu huolto-ohjelmassa virallisesti vaihtaa 120t km kohdalla, mutta ei kuulemma.

Jykke

  • Vieras
Vs: 207 - Sytytystulpat (THP)
« Vastaus #7 : 07.06.2011, 11:26:03 »
Mulle on satkun huoltoon tulossa iridiumit mallia ILZKBR7A-8G. Pitää testata josko nämä kestäisi paremmin kuin nuo vakiot.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 207 - Sytytystulpat (THP)
« Vastaus #8 : 07.06.2011, 12:24:44 »
Platinakärkisillä ajaa 120000 km, jos tehdas niin on suunnitellut (varmuuskertoimella). Tuo Iridium on NGK-"tuotemarkkinointimerkki".

Toinen kysymys on, että kannattaako venyttää vaihtoväliä maksimiin, jos autoa muutenkin huolletaan tietyllä syklillä ja tulpat on helppo vaihtaa?

Vertailuna V6-moottori, jossa imusarjan yläosa on irroitettava ja tulppia on 50% enemmän  ;)

Alla pari linkkiä aiheeseen liittyen:

www.permatex.com/products/automotive/specialized_maintenance_repair/electrical_system_maintenance/auto_Permatex_Dielectric_Tune-Up_Grease.htm

http://www.motoral.fi/files/ajankohtaista/NGK%20Suomi%20Tulpat%202011.pdf
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 207 - Sytytystulpat (THP)
« Vastaus #9 : 07.06.2011, 12:36:26 »
Minissä tuo 120 000 km pätee ahtamattomaan, ahdetulle ilmoitetaan 60 000 km.

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 333
Vs: 207 - Sytytystulpat (THP)
« Vastaus #10 : 07.06.2011, 16:10:26 »
Varaosaliikkeestä saan samat tulpat 9e/kpl joten täytyy palauttaa nuo ylihintaiset.
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 406 Coupe 2.0 -98, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 333
Vs: 207 - Sytytystulpat (THP)
« Vastaus #11 : 24.07.2011, 18:12:52 »
Tulppien vaihto käy helposti. Normaali 12 kulmainen hylsy riittää. Tulpan nostoon ja kierteille laittoon voi käyttää kätevästi puolaa.

406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 406 Coupe 2.0 -98, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

Nemo

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 614
Vs: 207 - Sytytystulpat (THP)
« Vastaus #12 : 06.10.2011, 21:54:49 »
Boschilta näköjään myös platinatulppa ZR7SI332S THP malleihin. Double Platinum+2.

Onko muuten alkuperäinen Berun tekemä sytytystulppa platinatulppa ?
Peugeot 308 ll SW Allure Puretech 130 EAT8 -18
Entiset:
Peugeot 308 II SW Allure Puretech 130 EAT6 -17 Facelift
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04

Jykke

  • Vieras
Vs: 207 - Sytytystulpat (THP)
« Vastaus #13 : 06.10.2011, 22:05:19 »
Eyquem ja Berun tulppia käytetään noissa ahtamattomissa koneissa, niitä ei kannata laittaa THP koneisiin. Toivotaan että Bosch olisi tehnyt vähän paremmat tulpat kuin nuo NGK:t jotka kuluu melkeen silmissä...

Nemo

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 614
Vs: 207 - Sytytystulpat (THP)
« Vastaus #14 : 18.02.2012, 18:27:43 »
Tossa vertailu noista Boschin tulpista, vasemmanpuoleinen Vti moottorille ja oikeanpuoleinen THP-moottorille. Kärkivälissä eroa. Meinaa tommoset laittaa seuraavassa huollossa Vti moottoriin. Tulpassa lukee  Platin-Ir ja pahvissa Cu-elektrode.



Peugeot 308 ll SW Allure Puretech 130 EAT8 -18
Entiset:
Peugeot 308 II SW Allure Puretech 130 EAT6 -17 Facelift
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04