Kirjoittaja Aihe: 406 - Etupään kolina  (Luettu 17755 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PSA 16v

  • Vieras
406 - Etupään kolina
« : 04.03.2008, 23:46:04 »
Auto on -96 mallin ja etupäästä kuuluu klonksuna/kolina joka tuntuu ratissa varsinaisesti vasemmalle päin kääntäessä kun tie on epätasaista.Klonksuna tuntuu myös rattia paikallaan heiluttaessa auton ollessa sammuksissa.Ihan kuin se tulisi jostain rattiputkesta tai ohjauksen ristinivelestä.Voiko hammastangossa olla väljää tai ohjausakselinristinivel väljä ja miten vian saisi helpoiten paikallistettua? Onko muilla ilmennyt vastaavanlaista vikaa?

AbbaSilli

  • Vieras
Vs: 406 - Etupään kolina
« Vastaus #1 : 05.03.2008, 09:14:04 »
Raidetangonpää?

Peltsi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 49
Vs: 406 - Etupään kolina
« Vastaus #2 : 05.03.2008, 10:45:19 »
Sama vaiva on minunkin 406:ssa. En ole ehtinyt vielä tarkemmin katsoa missä on väljää, mutta raidetangonpäät tulee minullakin ekana mieleen.
Sinänsä aika hassua, jos niissä on väljää, kun ovat melko vastikään vaihdettu. Eli voisi kait siellä jossain muuallakin väljää olla. Mitään kunnon kolinaa ei töyssyissä kuule, vaan pääasiassa tuntuu klappina ohjauksessa.

308

  • Vieras
Vs: 406 - Etupään kolina
« Vastaus #3 : 05.03.2008, 16:48:04 »
Sama vaiva on minunkin 406:ssa. En ole ehtinyt vielä tarkemmin katsoa missä on väljää, mutta raidetangonpäät tulee minullakin ekana mieleen.
Sinänsä aika hassua, jos niissä on väljää, kun ovat melko vastikään vaihdettu. Eli voisi kait siellä jossain muuallakin väljää olla. Mitään kunnon kolinaa ei töyssyissä kuule, vaan pääasiassa tuntuu klappina ohjauksessa.

Raidetanko vaihtoon. ???

PSA 16v

  • Vieras
Vs: 406 - Etupään kolina
« Vastaus #4 : 05.03.2008, 21:36:55 »
Sama vaiva on minunkin 406:ssa. En ole ehtinyt vielä tarkemmin katsoa missä on väljää, mutta raidetangonpäät tulee minullakin ekana mieleen.
Sinänsä aika hassua, jos niissä on väljää, kun ovat melko vastikään vaihdettu. Eli voisi kait siellä jossain muuallakin väljää olla. Mitään kunnon kolinaa ei töyssyissä kuule, vaan pääasiassa tuntuu klappina ohjauksessa.

Klonksuna kun kuuluu vain käännettäessä ja selvemmin vasemmalle käännettäessä.Sulkisin ainakin koiranluut ja alapallonivelet pois.Aikaisemmissa katsastuksessa olisi luullut väljyys löytynyt,mutta se on voinut olla lievempää silloin.Saa nähdä tulevassa sitten. :-\

Aika hankalia nämä äänet tosiaan on paikallistaa.Eivät osanneet oikein huollossakaan antaa vastaus kun sitä aikaisemmin kyselin.

#timo#

  • Vieras
Vs: 406 - Etupään kolina
« Vastaus #5 : 06.03.2008, 18:25:34 »
Veikkaan myös raidetankoa. 306:ssa oli aikoinaa hammastangon päädyn pronssihela väljä. Voi olla että uudelleen voitelu olisi hiljentänyt naputtavan äänen(oli aika kuiva!) mutta siihen sorvattiin uusi hela. Toimi sen jälkeen äänettömasti toiset 100tkm. ps. naputus/kolina ei vaikeuttanut katsastusta mutta häiritsi muuten niin hiljaisessa autossa:)
« Viimeksi muokattu: 06.03.2008, 18:29:21 kirjoittanut #timo# »

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Etupään kolina
« Vastaus #6 : 07.03.2008, 12:24:47 »
Klonksuna tuntuu myös rattia paikallaan heiluttaessa auton ollessa sammuksissa.Ihan kuin se tulisi jostain rattiputkesta tai ohjauksen ristinivelestä.Voiko hammastangossa olla väljää tai ohjausakselinristinivel väljä ja miten vian saisi helpoiten paikallistettua?

Välystä siis jossaikin nivelessä ja/tai hammastangon pinion rattaan/tangon käyntivälys suoraanajo asennon kohdilla suurentunut (siis kulumaa).

Tarkista siis ohjausakselin alaristinivel, mikäli välyksetön niin raidetangon tai -pään (l. sisä- tai ulkopään)nivel, hammastangon hammasvälys tai hammastangon välys kuoreensa.

Parhaiten välyksellisen osan paikallistaa käymällä/kokeilemalla nivelet käsin kohtuullisella voimalla lävitse. Välyksen kyllä havaitsee.

#timo#

  • Vieras
Vs: 406 - Etupään kolina
« Vastaus #7 : 07.03.2008, 18:18:00 »
Välystä siis jossaikin nivelessä ja/tai hammastangon pinion rattaan/tangon käyntivälys suoraanajo asennon kohdilla suurentunut (siis kulumaa).

Tarkista siis ohjausakselin alaristinivel, mikäli välyksetön niin raidetangon tai -pään (l. sisä- tai ulkopään)nivel, hammastangon hammasvälys tai hammastangon välys kuoreensa.

Parhaiten välyksellisen osan paikallistaa käymällä/kokeilemalla nivelet käsin kohtuullisella voimalla lävitse. Välyksen kyllä havaitsee.

Itse löysin välyksen helposti: Vaimo heilutti rattia kevyesti edestakaisin ja itse kokeilin ja kuuntelin niveliä ;)

lanc

  • Vieras
Vs: 406 - Etupään kolina
« Vastaus #8 : 08.03.2008, 16:53:55 »
 Iskarin yläpään laakeri. Jousi pyörii mukana ja pitää ääntä ja tuntuu ratissa.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 406 - Etupään kolina
« Vastaus #9 : 08.03.2008, 17:04:09 »
Iskarin yläpään laakeri. Jousi pyörii mukana ja pitää ääntä ja tuntuu ratissa.

Jousen kuuluukin kääntyä mukana. Jos ei käänny, ovat yläpään laakerit jumissa. Kolahtava ääni aiheutuu siitä, että ohjausta käännettäessä jousi ei käänny mukana, vaan kiertoliikkeen jatkuessa jumittava laakeri pyörähtää jousen pakottamana portaittain.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

lanc

  • Vieras
Vs: 406 - Etupään kolina
« Vastaus #10 : 09.03.2008, 14:21:37 »
 Jep tätä tarkoitin.Sana ei, jäi pois ;D

pegge76

  • Vieras
Vs: 406 - Etupään kolina
« Vastaus #11 : 09.03.2008, 14:51:19 »
Kolahduksia toisen etupyörän osuessa kuoppaan.

-Jokin ohjausvivuston nivel kulunut väljäksi

-Ohjausvaihteen sisäinen välys liian suuri

-Ohjausvaihteen tai välituen kiinnitys löysä

-Välituen laakeriholkki väljä

-McPherson tuennan puslat/pusla rikki..

-Iskunvaimentimen kumihela rikki,tai sisäinen vika

-Löysä iskunvaimennin kiinnitys

-Löysällä oleva tai kulunut etupyörän laakeri

-Joustintuki löysällä

-Apurungon kiinnitys löystynyt

-Katkennut etujousi

 ::)

PSA 16v

  • Vieras
Vs: 406 - Etupään kolina
« Vastaus #12 : 25.03.2008, 00:07:31 »
Luultavasti vika taisi löytyä väljästä raidetangon sisäpäästä.Käteen tuntui selvä välys kun sitä suojakumin päältä tunnusteli.Uuden sisäpään mukana taitaa tulla koko tanko jossa ulkopää on kiinni ja vanha ulkopää on irroitettava ja laitettava uuteen.

Mitenkähän hyvin vaihto onnistuu ilman ettei auraukset muutu? Onnistuuko vaihto muuten yläkautta vai tarviiko ryömiä apurungon alle?

vhanhisuanto

  • Vieras
Vs: 406 - Etupään kolina
« Vastaus #13 : 25.03.2008, 01:30:11 »
Mitenkähän hyvin vaihto onnistuu ilman ettei auraukset muutu? Onnistuuko vaihto muuten yläkautta vai tarviiko ryömiä apurungon alle?

Tarkasti tehden ja osien ollessa täysin identtisiä saattaa saada auraukset sen verran kohdalleen että ei heti rengas kulu sileäksi eikä auto puolla. Kulmat säätöön kuitenkin heti vaihdon jälkeen.

PSA 16v

  • Vieras
Vs: 406 - Etupään kolina
« Vastaus #14 : 03.04.2008, 12:30:41 »
Taas lisää tutkittua asiaa niin en kyllä löytänyt mitään vikaa sisäpäästä vaikka kuinka sitä heiluttelin niin en tuntenut välystä siinä.Välys tuntuisi kyllä paremmin olevan itse hammastangossa jossain.Rattia kun heiluttaa pyörät suorassa niin välys kyllä tuntuu siinä ja ääni kuuluu,mutta ilmeisesti jokaisessa autossa on pieni välys hammastangossa ja se on ennemmin ominaisuus kuin vika.Mikä sitten on se "sallittu" välys hammastangossa? :-\