Kirjoittaja Aihe: 407 - Moottorin huohotusjärjestelmän lämmitin (EW12J4)  (Luettu 7959 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mikkiZ

  • Vieras
Vs: 407 - Moottorin huohotusjärjestelmän lämmitin (EW12J4)
« Vastaus #30 : 03.12.2010, 20:57:50 »
Toi majoneesi mikä tukkii huohottimet ja muut "kylmät" kanavat on vedestä ja öljystä koostuva emulsio. Vaikuttavat tekijät, lyhyet ajot, öljynlaatu/merkki ja öljynvaihto välit. Lyhyt ajosuorite ja usein toistuva koneen jäähtyminen kondensoi vettä koneen sisuksiin. Jos kondensoitunut vesi ei sieltä pääse poistumaan niin tuloksena on majoneesia niissä kohteissa jotka moottorin käydessä pysyvät viileänä. Eri öljylaaduillakin on todella eroa tuon suhteen. Toki huohotinjärjestelmän rakennekkin vaikuttaa... Ei yksinkertaista muttei mitään rakettitiedettäkään ;D

mikkiZ

  • Vieras
Vs: 407 - Moottorin huohotusjärjestelmän lämmitin (EW12J4)
« Vastaus #31 : 03.12.2010, 20:59:49 »
Nii... voihan se vesi sinne tulla kansipahvin välistäkin. Nimim:405 teki näin.

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 287
Vs: 407 - Moottorin huohotusjärjestelmän lämmitin (EW12J4)
« Vastaus #32 : 03.12.2010, 21:53:13 »
Hiukan olen ihmetellyt, miksi tähän juuri majoneesia pukkaa. Pääsääntöisesti ajetaan 37 km siivua töihin ja kotiin. Öljyt on vaihtunut tähän max 15 000 km välein ja lukuunottamatta edellisiä mobil super 3000 käytössä laadukkaat öljyt. Nyt sisässä castrol slx prof long-tec yli 15 euroa litra vähän vaahtoava öljy.  Silti laulu valmis. Nyt kopan pesun jälkeen lopputalvi mennee mukavasti.

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Moottorin huohotusjärjestelmän lämmitin (EW12J4)
« Vastaus #33 : 04.12.2010, 02:29:35 »
Lähtisköhän jollain muulla paremmin irti ku vedellä. Esim. Cimstar.

Kyllä lähtisi, vesi-öljyseos kun ei kovin hyvin liukene veteen. Mielellään jotain hiilivetypohjaista liuotinpesu-ainetta.

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Moottorin huohotusjärjestelmän lämmitin (EW12J4)
« Vastaus #34 : 04.12.2010, 02:37:03 »
Extreme Pressure Agent mahtanee sitten olla EP-lisäainetta jota on vaihdelootaöljyissä.

Joopa joo. Punasilmäset myy ja sinisilmäset ostaa :D

Ja pöö on helvetin hyvä pesemään öljyä.

Juurikin niin. Kyseinen litku sisältää kahta liuotinta, joten lisätty EP-aineita. Todennäköisesti ZDDP:tä tmv. moottori-öljyissä käytettävää lisä-aineistuspakettia. Vähentää ohuemmasta öljykalvosta, mahdollisesti aiheutuvan nokka-akselien/laahainkoneistojen (mm. paininkupit, seuraajavivut jne.) pintojen vaurioitumisen vaaraa.

Sinänsä kyseiset aineet - ynnä 'pelkkä poltto-öljykin' ovat turhia. Säännönmukainen öljynvaihto suodattimineen**, täyttönä hyvälaatuista synteettistä = ei tarvetta 'sisäpesuille'.

** Pitkät vaihtovälit kannattaa unohtaa, jos/kun autolla ei ajeta pitkää matkaa.
« Viimeksi muokattu: 04.12.2010, 02:41:41 kirjoittanut Benkku »

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 407 - Moottorin huohotusjärjestelmän lämmitin (EW12J4)
« Vastaus #35 : 04.12.2010, 06:19:54 »
Sinänsä kyseiset aineet - ynnä 'pelkkä poltto-öljykin' ovat turhia. Säännönmukainen öljynvaihto suodattimineen**

** Pitkät vaihtovälit kannattaa unohtaa, jos/kun autolla ei ajeta pitkää matkaa.

Joo, sano ne öljy-yhtiön sedät mitä tahansa niin pitkästä vaihtovälistä kärsii loppupelissä kestävyys. Tässä tullaan taas siihen että ammattivehkeet on erikseen, niiden päivittäinen ajosuorite on ihan jotain muuta kuin 40 km/suunta/päivä (allekirjoittaneen työmatka).
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Moottorin huohotusjärjestelmän lämmitin (EW12J4)
« Vastaus #36 : 04.12.2010, 15:04:02 »
Hiukan olen ihmetellyt, miksi tähän juuri majoneesia pukkaa. Pääsääntöisesti ajetaan 37 km siivua töihin ja kotiin.

Siinähän se 'syy' tuli mainittua, öljyn lämpötila ei lyhyessä ajosuoritteessasi ehdi kohoamaan tarpeeksi korkealle, jotta vesi höyrystyisi pois. Vettä kertyy palamisen myötä jatkuvasti. Jossain vaiheessa sitten öljyn lämmetessä tarpeeksi, alkaa vettä 'vapautumaan määrissä', jolloin huohotin lämmittämättömänä tukkeutuu.

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Vs: 407 - Moottorin huohotusjärjestelmän lämmitin (EW12J4)
« Vastaus #37 : 04.12.2010, 15:46:10 »
Mulla matka on 45km suuntaansa, ja HDI on pysynyt ainakin puhtaana hyvin. Öljyt vaihdettu 15-25tkm välein.. Liekö syynä hiekkatienpätkä joku tulee veettyä luukku levällään joko päivä?

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Moottorin huohotusjärjestelmän lämmitin (EW12J4)
« Vastaus #38 : 04.12.2010, 16:30:13 »
No tietty suurempi kuormituskin nostaa öljyn lämpötilaa, mutta dieseleissä öljy lämpiää ahtimessa ja/tai nestekiertoisessa moottori-öljyn lämmönvaihtimessa.

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Vs: 407 - Moottorin huohotusjärjestelmän lämmitin (EW12J4)
« Vastaus #39 : 04.12.2010, 16:39:37 »
Niin näissä bensoissako ei missään tosiaan ole sitä vesikiertoa öljynsuodattimen jalassa??

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Moottorin huohotusjärjestelmän lämmitin (EW12J4)
« Vastaus #40 : 04.12.2010, 16:42:35 »
Kyllä varmaan 'joissakin' 2.2 moottoreissa on, esim. 406 Sport mallissa taitaa suomimallissakin olla. Keski- ja etelä eurooppaan alunperin toimitetuissa sitten useammissa perusmalleissakin.

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 287
Vs: 407 - 2.2 bensiinimoottorin huohotinlämmitin
« Vastaus #41 : 04.12.2010, 16:45:32 »
Siinähän se 'syy' tuli mainittua, öljyn lämpötila ei lyhyessä ajosuoritteessasi ehdi kohoamaan tarpeeksi korkealle, jotta vesi höyrystyisi pois. Vettä kertyy palamisen myötä jatkuvasti. Jossain vaiheessa sitten öljyn lämmetessä tarpeeksi, alkaa vettä 'vapautumaan määrissä', jolloin huohotin lämmittämättömänä tukkeutuu.

Olen mielessäni pitänyt tätä riittävän pitkänä siivuna, kun öljynlämpömittari nousee 10 km ajon jälkeen toiselle sadalle. Autossa ei ole moottorilämmitintä. Olisikohan siitä hyötyä, vai aiheuttaako enemmän veden valumista kylmän huurteen sulaessa öljyn sekaan? Ja mihin perustuu majoneesin synnyn vähentyminen, jos öljymäärää vähentää valmistajan suosittelemasta 5,2 litrasta? Huollossa ei alustavasti lämmetty tälle ajatukselle.

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Vs: 407 - 2.2 bensiinimoottorin huohotinlämmitin
« Vastaus #42 : 04.12.2010, 17:26:31 »
Elikkä öljyt on yli sata-asteiset n. 50-60km päivässä? Äkkiseltään luulis että riittää, mutta ilmeisesti sitten ei.

Itse kyllä laittaisin pahvit keulaan, jos ei henno peittää keulaan, niin sitten syylärin takapuolelle ja moottorinlämmitin nyt pitää tietenkin olla :o

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 287
Vs: 407 - Moottorin huohotusjärjestelmän lämmitin (EW12J4)
« Vastaus #43 : 09.12.2010, 18:01:10 »
Venttiilikoppa ja huohotin puhdistettu majoneesista ja öljykanavat auki. Kondenssiovettä oikein valunut. Kurkkasin myös nurkka-ajossa olevan 308 vti konetta. Autolla ajetaan viitisen kilsaa päivässä. Ei majoneesista merkkiäkään.

gratnak

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: 407 - Moottorin huohotusjärjestelmän lämmitin (EW12J4)
« Vastaus #44 : 12.06.2021, 17:42:04 »
Ensimmäinen postaus foorumille, ihka ensikertaa Peugeotin (2005 407 SW V6) omistajana. Huohottimen jäätymisestä tuttu varoitti ennen autokauppojen tekoa. Miltähän tämä huohottimen lämmitin mahdollisesti näyttää?
407 SW / 3.0L V6 (2005) 6EXFVJ