Kirjoittaja Aihe: 307 - Lambda-anturin mittaaminen  (Luettu 1856 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

markok

  • Vieras
307 - Lambda-anturin mittaaminen
« : 06.02.2019, 19:15:36 »
Auto: xxxx 307 1,6 (TU5JP4, VF33ENFUC84870401).

Mikä on normaali lambda jännite katalysaattorin jälkeiselle lamda anturille? Nyt jännite on ajaessa tasakaasulla lähes koko ajan tasainen 0,6V. Tyhjäkäynnillä ja paikallaan kierroksia nostettaessa jännite on noin 0,2V. Kuulostaako normaalilta? Aikaisemmin olen tottunut, että takimmaisen lambdan jännite olisi tasainen 0,8V sekä ajossa, että paikallaan, mutta tässä se ei sitä ole. Mitä veikkaatte meneekö näillä lambda arvoilla läpi päästötestistä?

markok

  • Vieras
Vs: 307 - Lambda-anturin mittaaminen
« Vastaus #1 : 09.02.2019, 20:52:16 »
Vastataan itse, että menee läpi päästötesteistä näillä arvoilla. Mittauksessa tuli todella hyvät arvot.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 307 - Lambda-anturin mittaaminen
« Vastaus #2 : 10.02.2019, 10:41:38 »
Lambdan mittaus jännitemittarilla ei oikeastaan kerro kovinkaan paljon. Jännite kun vaihtelee sinikäyrän muotoisesti, etummaisessa lambdassa laajemmin ja takimmaisessa vähemmän. Lambda-anturin jännitettä tulisi tarkastella oskilloskoopilla jos haluaisi oikeasti tietoa anturin toiminnasta tai palamiskaasujen happipitoisuudesta. Takimmainen lamdahan valvoo katalysaattorin kuntoa ja takimmaista lambdaa ei välttämättä käytetä ollenkaan seoksen säädössä. Katalysaattorin pelkistysreaktion jälkeen happipitoisuus on aika vakio ja siitä syystä takimmaisen lambdan jännite on myös staattisempi, siltikään pelkällä yleismittarilla jännitteen mittaaminen ei oikein tuota luotettavaa tulosta.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

markok

  • Vieras
Vs: 307 - Lambda-anturin mittaaminen
« Vastaus #3 : 10.02.2019, 12:19:43 »
Ei tietenkään yleismittarilla saa tarkasti lambdaa mitattua ja tässäkin tapauksessa käyrät oli otettu diagnostiikka ohjelmalla. Kuten sanoit, etummaisen lambdan pitää piirtää lähes siniaalto signaalia, mutta takimmaisen lambdan jännite pitää kyllä olla täysin tasainen kuormituksen pysyessä tasaisena. 307 ei taida käyttää takimmaista lambdaa moottorin säätöihin, mutta siitä näkee hyvin onko katalysaattori kunnossa tai onko seos sellainen, että katalysaattori kykenee käsittelemään sen.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 307 - Lambda-anturin mittaaminen
« Vastaus #4 : 10.02.2019, 15:38:28 »
http://www.autotieto.net/pakokaasutkurssi/oppimateriaalit/lambda_anturin_toiminta.htm

Viimeinenlause  ;).

Ja Fuel Trimmit.Tarkistan Torguelle 4 lamdaa, kun V6:een on istutettu tuplana.

https://www.elekma.com/vikakoodit_p0171_p0174
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

markok

  • Vieras
Vs: 307 - Lambda-anturin mittaaminen
« Vastaus #5 : 10.02.2019, 15:55:24 »
http://www.autotieto.net/pakokaasutkurssi/oppimateriaalit/lambda_anturin_toiminta.htm

Viimeinenlause  ;).



Tuossa linkissä puhutaan kattia edeltävästä lambdasta vaikka sitä ei suoraan mainita. Sen jännite pitää vaihdella nopealla tahdilla, mutta ei katin jälkeisen lambdan.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 307 - Lambda-anturin mittaaminen
« Vastaus #6 : 10.02.2019, 17:05:51 »
Lainaus
mutta siitä näkee hyvin onko katalysaattori kunnossa tai onko seos sellainen, että katalysaattori kykenee käsittelemään sen.
Toki näinkin, mutta toisaalta siinä mielessä turhaa että obd sytyttää kyllä vikavalon siinä tapauksessa että pelkistys ei tapahtuisi suunnitellusti. Itse asiassa vikavalo syttyy jo paljon aiemmin vaikka katsastuksen pakokaasutestissä ei vielä varsinaisia viitteitä oireista olisikaan (tämähän mitataan aina lämpimällä koneella), syystä että obd mittaa päästöjä heti kun seoksen säätö on suljetussa piirissä ja tällöin katalysaattori ei ole vielä täysin lämmennyt. Uudella ja täysin toimivalla katilla ei ole ongelmia näissä ääritapauksissakaan, mutta kun katti alkaa olla lähellä loppua niin ensimmäisenä ongelma ilmenee juuri näissä tilannteissa.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

markok

  • Vieras
Vs: 307 - Lambda-anturin mittaaminen
« Vastaus #7 : 10.02.2019, 18:00:14 »
Tämä on hyvä pointti, mutta näissä vikavalon sytyttämisen rajoissakin on ilmeisesti automalli kohtaisia eroja. Itsekin kuvittelin aikaisemmin, että vikavalo syttyy autoissa joissa on valvonta katin jälkeisille pakokaasuarvoille jos jotain on pielessä, mutta edellinen 206 1.4 -05 ei mennyt päästötestistä läpi eikä ollut edes lähellä mennä läpi vaikka koodia ei antanutkaan. Tästäkin silloin katsoin lambda antureiden käyriä ja etummainen piirsi nätisti vaihtelevaa käyrää ja takimmainen poukkoili ihan miten sattuu. Mitä enemmän polki ja yritti lämmittää kattia niin sitä pahemmin meni sekaisin.

Late

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 493
Vs: 307 - Lambda-anturin mittaaminen
« Vastaus #8 : 11.02.2019, 18:57:52 »
Etummaisen pitää mennä laidasta laitaan ja takimmaisen pysyä paikallaan. Jos takimmainen seilaa kuin etummainen, niin katissa ei ole mitään eloa.