Kirjoittaja Aihe: 508 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet (2010-2018)  (Luettu 142790 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 769
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=54149.msg343181#msg343181

Tuolla on kokemukset RXH:sta, 2kpl ainakin.
Hyvä linja sinulla.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

GeekPug

  • Vieras
Kiitos nopeasta vastauksesta, muotoilin ehkä sikäli hieman huonosti kysymykseni että pointti oli nimenomaan käytettyä ostettaessa tekniikan ym. aiheuttamista eroista joihin pitäisi kiinnittää huomiota - vaikka haluaisin uskoa että hakutulosten vähyys johtuu siitä että vikoja ei ole, veikkaan kuitenkin sen johtuvan huomattavasti korkeammasta hankintahinnasta ja sen myötä pienempään populaatioon muuhun mallistoon nähden. :)

Koeajoraportit ovat siis sikäli hieman tarpeettomia tähän tarpeeseen, vaikka kyllä tuollakin on parikin pointtia jotka tässä tapauksessa ovat jo ennen autoon livenä tutustumista itselleni valitettavasti aika isoja miinuksia:

- BMP-vaihteisto (koeajoin vuosi sitten useampaa tuollaisella varustettua PSA-kulkinetta (508, C5) enkä pitänyt ajokokemuksesta lainkaan, lontoonkieliset foorumit tosin väittävät että RXH:n sähkömoottori tasottaisi sitä jotenkin)

- "Tavaratila on 100 litraa pienempi kuin normiversiossa, ja se kyllä näkyy." (nykyisessäkin on jo hyvin ahdasta kunnollisen koirahäkin kanssa ja oletettavaa on että ensi kesänä tilaa tarvittaisiin toisellekin koiralle, joten jos kontti on luokkaa 20-25% pienempi niin se on jo iso ongelma)


Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Omien koeajokokemusten mukaan sähkömoottori tosiaan pehmentää vaihtoja, koska työntää autoa eteenpäin myös vaihteen vaihdon aikana. Normaaliajossa mielestäni täysin huomaamaton vaihteiston suhteen, toki kovemmassa kiihdytyksessä nykäykset tuntuvat BMP:lle tyypilliseen tapaan. Mukavampi kuitenkin kuin robottivaihteisto ilman hybridiapua. Tokihan BMP:kin vaihdot pehmenevät kun hieman totuttaa omaa ajotyyliään vaihteiston ehdolla. Ps. Paikaltaan lähdöt ovat todella pehmeitä, kun liikkeelle lähdetään sähkön avulla.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 769
Olin jo unohtanut että mikä diesel tuossa RXH:ssa olikaan, kiva että on 163hp Hdi.  8)
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Tavaratila on joo 100 litraa pienempi, mutta kun tavallisessa mallissa näistä 100 litrasta suurin osa on tavaratilan pohjan alla, jossa hybridissä on akut, niin hieman korkeammalla oleva tavaratilan pohja ei kovin merkittävästi pienennä pohjan yläpuolista tavaratilaa. Toki kaikki poh,Jan alla oleva pikkukrääsän säilytystila takoaa.

GeekPug

  • Vieras
"Jollain aikavälillä" kääntyi nyt siihen että käytiin eilen katsomassa kahta kiinnostavaa RXH-yksilöä (kumpaakaan ei tosin ehditty koeajaa tiukan aikataulun vuoksi). Täytyy kyllä sanoa että tuo malli kuitenkin edelleen houkuttaa aikalailla - ainakin vielä ennen kunnollista koeajoa. Realistisina vaihtoehtoina samassa hintaluokassa tuolle RXH:lle ovat VW Passat Alltrack ja Subaru Outback, joita pitää käydä vielä ensi viikolla tsekkaamassa, mutta noissa muissa joutuisi väkisinkin tinkimään varusteista ja mukavuudesta (Subarun dieselversioita on alle 30k euroon myös aika vähäisesti tarjolla, bensakoneella hieman paremmin mutta sen kaupunkikulutus ei hirveästi naposta).

Mutta jotta pysytään tämän ketjun aiheessa, yksi asia joka pisti silmään oli muovilevikkeiden liima/massakiinnityksen kestävyys. Ainakin toisessa yksilössä (ensimmäisestä en huomannut tuota katsoa) eturenkaiden etupuolella kiinnityssaumat irvistivät selkeästi (ehkä 1 - 1.5 mm, joka tapauksessa niitä kevyesti painamalla liikkuivat silminnähden) ja olivat täynnä pikkukiviä - tuo ei voi olla allaolevalle maalipinnalle kovin hyvä juttu pidemmän päälle.

Lievästi myös mietityttää tuon PSA:n hybrid-tekniikan kestävyys auton ikääntyessä (ostin nykyisenkin ajaakseni sillä vuosia), nythän kaikilla tuollaisilla on ajettu maksimissaan se nelisen vuotta, eli tuo on vielä PSA:lle osin tuntematon alue. Priuksien väitetään kestävän ihan kohtuullisesti (200-300tkm) ilman että suorituskyvyssä on havaittu merkittävää muutosta, mutta Toyota onkin harjoitellut paljon kauemmin - toisaalta akkutekniikka lienee kaikilla samankaltainen.

Mitä siihen tavaratilaan tulee, ei pohjan alla olevaa tilaa voi hyödyntää koirahäkin kanssa nytkään, mutta se että pohja on noussut selkeästi puskurilinjan yläpuolelle normaaliin SW:hen verrattuna, on ongelma meidän kannalta. Nykyinen SW:n takaluukun aukon reunaa hipova häkki ei siis silmämääräisesti arvioituna mahdu RXH:n konttiin toisin kuin noihin vaihtoehtoihin (jotka tosin eivät olekaan hybrideitä).

GeekPug

  • Vieras
Auto: 2012 508 RXH 2,0 HDi 163 FAP HYbrid4.

Noniin, reilut 200km pääosin maantienopeuksia (80-120km/h) ja hieman kaupunkia/lähiötä koeajettu RXH:ta. Kertokaapas viisaammat miten sen korkeajänniteakun oikein pitäisi latautua? Kun sain auton, indikaattori näytti 25% (2/8) varausta eikä se noussut missään vaiheessa kuin kerran, erittäin hetkellisesti pykälää yli puoleen (5/8), ollen muuten välillä 25-50% (2-4/8).

Olettaisin, että tuo aiheutti sen ettei ZEV-moodia voinut edes reissun puolivälissä käyttää (manuaali sanoi että kolme palkkia, eli 37.5% vaaditaan ZEV-moodiin, mutta se ei toiminut neljälläkään palkilla eli 50%:lla), vaan auto herjasi ettei se ole käytettävissä - kaupunkiajossa automaatti-moodissa pääsi kyllä tasaista 30-40 km/h vauhtia ihan hyvin pelkällä sähkölläkin.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Kyllä se ZEV modella antaa ajaa normaalisti akun ihan tyhjäksi.
Akkuhan ei lataudu käytännössä ikinä täysin täyteen 5/8 pykälää taitaa tosiaan olla maksimi mihin auto lataa. Akkuu pitää jättää varaa mahdolliselle jarrutusenergian talteen otolle.
Automaatti asennossa tälläisillä helteilläkin liikkeelle lähtöjen pitäisi aina tapahtua vain sähköllä.
Toki jos esim ilmastoinnin asento on asetettu 16 asteeseen ja ulkona +28 niin moottoria pakko käyttää että ilmastointi toimii.
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Janus

  • Vieras
Vaatii hieman tottumista...
Nyt RXH:n mittarissa juuri hieman alle 90tkm
AUTO: lataa 4/8 palkkia, joskus 5/8 kanssa
SPORT: yrittää ladata 6/8 palkkia, mutta pysyy useimmiten 5/8 tasolla kun järjestelmät käyttää yhtä paljon kuin lataa
Jos haluaa enemmän latauspalkkeja pitää olla leikkimieltä ja sopiva tie. Moottoritiellä vakkariin 128 ja sopivissa (muun liikenteen ollessa hiljaista) alamäissä antaa hiljentyä ~90...
Muutaman kerran jälkeen alkaa olla useampi palkki ja jos voi/jaksaa tehdä tuon riittävän monta kertaa niin akun saa ihan 100% täyteen.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Silloin kun RXH tuli myyntiin, tuli ajeltua useammalla yksilöllä satoja kilometrejä ja kokeiltua niin maastossa kuin autobaanallakin. Ainakin niissä sai AWD -asennossa hybridiakun ladattua täyteen vaikka vain paikallaan tyhjäkäynnillä seisten. Kyllähän se kauan kesti, mutta onnistui kun yritti.

GeekPug

  • Vieras
Ok, kiitos paljon vastauksista. :) Näin ne asiat selviää, en ollutkaan tuosta sinällään huolissani mutta ihmetyttihän tuo hieman.

Tällä hetkellä neuvotellaan kaupoista kunnolla yhden liikkeen kanssa (tarjouksen pyysin neljästä yksilöstä), eli kyllä se näyttää siltä että normi-SW vaihtuu RXH:hon - Passat Alltrack ja Subaru Outback jäivät loppukiristä juurikin aiemmin mainitsemieni syiden vuoksi, eli mm. varustetaso ja mukavuus. Nyt sitten yritetään pärjätä vähän lelummalla nelivedolla ja pienemmällä sisätilavuudella, mutta mukavammin. :D

Niin ja tuo muovilevikkeiden liimausten laatu tuntui olevan erityisesti vain sen yhden yksilön ongelma (mainitsin asiasta myyjällekin), parissa samanverran ajetussa sitä ei näkynyt käytännössä ollenkaan.

jalkkis

  • Vieras
Millähän tekniikalla käytetty 508sw kannattaisi hankkia, jos yrittäisi maksimoida luotettavuutta? Kilsoja ei tule vuosittain 15-20tkm enempää, joten bensa olisi luontevampi. THP-koneet eivät nyt tunnu olevan sieltä luotettavimmasta päästä... Vai onko ongelmista päästy eroon? Automaateissa ei taida olla mitään isompia vikoja, kunhan öljyt vaihtaa säännöllisesti?

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 067
Itse hankin vastaavaan tarpeeseen 508:n 2.0 HDi pannulla, sattui lopulta löytymään sopiva 163 hv versio. 1.6 VTI:tä ja 1.6 HDi:tä en edes harkinnut (auton suurehkon koon johdosta) ja THP:ta ei uskaltanut ostaa. 2.2 HDi olisi myös kelvannut, mutta en raaskinut maksaa hintaeroa. Toki myös 2.2 HDi tarjonta oli vielä rajatumpaa kuin 2.0 HDi. Automaatti oli tarkoitus hankkia, mutta sopivaa ei ollut tarjolla joten manuaali tuli alle. Automaatin kanssa suuremmilla kilsoilla olisin ollut tarkka noiden öljynvaihtojen kanssa, veikkaan että harvemmissa niitä on vaihdettu.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Hae Saksasta GT 2,2-litraisella HDI:llä ja suu venyy hymyyn pitkään. Varustelukin kulimalleihin verrattuna kohdallaan. Suomessa noita on kovin vähän tarjolla, tosin suurin osa on sitten farkkuja tai vaihtoehtoisesti sedanit menee aina samantien kun tulevat myyntiin.

jalkkis

  • Vieras
Onko kaikki bensaturbot susia, ts. parempi olla sekaantumatta?