Kirjoittaja Aihe: 607 - Karhea käyntiääni (EW12J4)  (Luettu 23667 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Oskarsson

  • Vieras
Vs: 607 - Karhea käyntiääni (EW12J4)
« Vastaus #60 : 28.02.2014, 19:57:04 »
Auto: 2005 607 2,2 Tiptronic Ivoire Noir Obsidien.

Nyt tilanne korjaantui ainakin pinnallisesti, kun vaihdettiin tähän räkyttäjään Mobil 1 New Life 0-40W viikolla 8, kylmänä räkyttää hetken pahasti, mutta tasaantuu hyvin nopeasti. Kallishan tuo oli vaihdattaa vain 1420km elokuun PP-Auton huollon jälkeen, mutta väheni tuo meteli.
Tosin etelä-Suomessa viikolla 8 ja sen jälkeen lämpötila ollut koko ajan +:n puolella, ei jäätä juuri missään yms. Silti tuo räkytti vielä kahden tunnin lohkolämppärin käytön jälkeen

En tätä väitä parhaaksi vaihtoehdoksi, mutta kuuntelisin suosituksia, nuo LiquiMolyn venttiilinnostin-hörhöilyt jätin kaatamatta jo ja saavat ilahduttaa paria Toyotaa.
Kylmänä tuo oli talvella lämmityksestä huolimatta pahempiääninen räkyttäjä kuin vaimon 2,7 607 tai oma Sitikan C6, näistä kumpikaan ei vielä "räkytä" tälle moottorityypille ominaisesti, kuten esim. sitruunapatongilla luvataan, lisäksi vertailupohja löytyy samasta moottorista vuoden 2004 PH1:sestä Ebenestä, joka muorilla edelleen seisoo tallissa tilaa viemässä turhan panttina.

Mutta minäkin tiedustelen, että mikä on SE paras öljy näihin moottoreihin, että säilyvät kunnossa ja vähän tuo räkytys edes pysyisi kurissa? Kesäöljyillä ja lämpimässä ei näkyjään vaikuta, mutta kylmässä ja noilla halpisöljyillä moottorin ominaisuus ponnahtaa pintaan.

vmikkoj

  • Vieras
Vs: 607 - Karhea käyntiääni (EW12J4)
« Vastaus #61 : 28.02.2014, 20:31:17 »
Edelleenkin totean, ettei tuo lievä dieselimäinen käyntiääni hermostuta minua edelleenkään. Pappasportin moottori (406 GW 2,2 Sport) oli vielä 350 000 kmn jälkeen pirteä kuin uusi. Nykyiseen 607:aan päätyessäni (80 000 km) juuri tämä moottori oli yksi painavimmista syistä kauppaan ;)

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Vs: 607 - Karhea käyntiääni (EW12J4)
« Vastaus #62 : 03.03.2014, 08:25:19 »
En usko että tuota karheaa ääntä kylmänä saa mitenkään muuten pois kuin vaihtamalla se VVT pyörä, kaikkia aineita olen kokeillut eikä mikään ole ääntä OIKEASTI pienentänyt, onko muilla samaa karheaa kiihdytysääntä kun kone on vielä haalea lämpötolpan jäljiltä?
Skoda Fabia 1.2 TSI Autom. -15 Style MonteCarlo
Ent. Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Vs: 607 - Karhea käyntiääni (EW12J4)
« Vastaus #63 : 03.03.2014, 08:35:29 »
..onko muilla samaa karheaa kiihdytysääntä kun kone on vielä haalea lämpötolpan jäljiltä?..

..Sain vihdoin eliminoitua tuon äänen. Aiheuttaja oli mun tapauksessa loppujen lopuksi pakoputkiston lämpösuojapelti..


Entisessä autossani tuo "korjaus" kesti omistusaikani loppuun asti. Kylmänakutus taas vähentyi dramaattisesti tihennetyillä oljynvaihdoilla ja esiintyi yleensä vain puolilämpimänä käynnistettäessä.
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Vs: 607 - Karhea käyntiääni (EW12J4)
« Vastaus #64 : 03.03.2014, 08:56:13 »
Ahaa olet vaihtanut "uudempaan" :D mutta asiaan  joo toi karhea ääni kuuluu kyllä moottorista ja on eri kuin se 2000rpm:n korina  ;)
Skoda Fabia 1.2 TSI Autom. -15 Style MonteCarlo
Ent. Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

kilroy

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 343
  • L'herbe est toujours plus verte de l'autre côté.
Vs: 607 - Karhea käyntiääni (EW12J4)
« Vastaus #65 : 03.03.2014, 20:13:55 »
Minä vaihdatin pyörän viime remminvaihdossa n.90tkm. -04 406 2,2l. coupe  ehkä hiljeni mutta ei poistunut ääni.

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Vs: 607 - Karhea käyntiääni (EW12J4)
« Vastaus #66 : 04.03.2014, 09:27:24 »
Oliko kallis remppa ja vaikuttiko muuhun kuin ääneen?
Skoda Fabia 1.2 TSI Autom. -15 Style MonteCarlo
Ent. Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 607 - Karhea käyntiääni (EW12J4)
« Vastaus #67 : 04.03.2014, 21:42:46 »
Eihän se vaikuttanut edes ääneen.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

kilroy

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 343
  • L'herbe est toujours plus verte de l'autre côté.
Vs: 607 - Karhea käyntiääni (EW12J4)
« Vastaus #68 : 05.03.2014, 18:21:39 »
Oliko kallis remppa ja vaikuttiko muuhun kuin ääneen?

Noin 800€. hihnasarja vesipumppu ja se  nokkapyörä enkä huomaa ero entiseen paitsi ehkä hiukan hiljaisempi.

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Vs: 607 - Karhea käyntiääni (EW12J4)
« Vastaus #69 : 06.03.2014, 08:40:56 »
No ei siinä sitten sitä VVT (VARIABLE VALVE TIMING) pyörää edes vaihdettu, pelkkä pyörä maksaa sen 700e  :o

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=34115.msg167133#msg167133
« Viimeksi muokattu: 06.03.2014, 08:49:00 kirjoittanut Arde »
Skoda Fabia 1.2 TSI Autom. -15 Style MonteCarlo
Ent. Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

vmikkoj

  • Vieras
Vs: 607 - Karhea käyntiääni (EW12J4)
« Vastaus #70 : 06.03.2014, 08:47:31 »
No ei siinä sitten sitä VVT pyörää edes vaihdettu, pelkkä pyörä maksaa sen 800e  :o

Valistakaapa pappaa taas kerran ???. Onko nokkapyörä ja VVT -pyörä eri asia? Meinaten muutama vuosi siten Pappasporttiin tehtiin ihan sama operaatio kuin Kilroyn coupeen. Kyllä se korvakuulon mukaan pienensi dieselimäistä käyntiääntä silloin. Ja sen rempan hinta ammattiliikkeessä tehtynä oli vajaat 800 euroa ;)

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Vs: 607 - Karhea käyntiääni (EW12J4)
« Vastaus #71 : 06.03.2014, 08:53:43 »
Muokkasin edellistä viestiä ja siinä linkki kyseiseen pyörään kuvineen  :)
Skoda Fabia 1.2 TSI Autom. -15 Style MonteCarlo
Ent. Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

vmikkoj

  • Vieras
Vs: 607 - Karhea käyntiääni (EW12J4)
« Vastaus #72 : 06.03.2014, 10:28:15 »
Kiitos linkistä :).Taidanpa kuitenkin ajella näillä nakutuksilla vajaat neljä vuotta ja vaihtaa VVT -pyörän sitten jakohihnan vaihdon yhteydessä 8).

deutz-fahr

  • Vieras
Vs: 607 - Karhea käyntiääni (EW12J4)
« Vastaus #73 : 15.11.2014, 17:30:10 »
http://m.youtube.com/watch?v=eJOn53lb3Sg vvt tai vct pyörä, ihan kumpa vaan. Ranskankieltä osaava voi suomentaa, tai joku koneinsinööri voi yrittää vuntsata mistäkö tuosta se ääni tulee

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Karhea käyntiääni (EW12J4)
« Vastaus #74 : 15.11.2014, 19:32:07 »
Se on täällä kyllä jo selitetty, mutta kertauksen vuoksi - videolla näkyvä osa C eli helical hammasratas on kaksiosainen joista kapeampi osa on välyksenpoistoa varten. Kapeampi hammas 'harittaa' kehän suuntaisten jousien varassa, jotka ovat melko löysät siis sallivat varsinaisen helical hampaan elämisen vastahammastuksessa. Kaiken tämän tietty aiheuttaa nokkien käynnin syklisyys.