Kirjoittaja Aihe: 406 - Naksahtelu etumatkustajan jalkatilasta (sisäilmankierto)  (Luettu 8377 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

male

  • Vieras
Auto: 1999 406 GW 2,0 (ilmastointi).

Eli huomasin tuossa äsken ajellessani omituisen kitinän..tai ääni kuulostaa siltä niinkuin ampiainen kamppailisi kuolemastaan..ei vaan ampiaista löytynyt. Kitinä alkaa kun laittaa virrat päälle, siis niin että polttoainemittari, tuuletin jne menee päälle. Kitinä kuuluu vänkärin puolelta ja kuuluu vaikka tuuletin on minimiasennossaan. (ja autonmoottori on sammuksissa)Onko siellä joku rele hajalla vai onko tuulettajan moottori syypää?

male

  • Vieras
Olisiko kyseessä sisäilman kiertoa säätelevän läpän moottorin kuluminen. Kokeile vaikuttaako sisäilman kierron kytkeminen ääneen.

Hanskalokeron takana sijaitsee sisäilma kierron/raitisilma pellin kääntömoottori josta on muoviset hammasrattaat kuluneet rikki jos se rupee pitää naksuntaa, se ei näin ollen sammu vaan hyppii rattaitten yli eli momentti laukaisu ei toimi siinä ääripäässä jossa rattaat on sököt. Ei pysty poppakonsteilla korjaamaan vaan on vaihdettava uuteen joka on "sika" kallis n.250 euroa muistaakseni. aika ikävä vaihtaa mutta kun on kärsivällisyyttä ja näppärät sormet onnistuu kyllä. Jos ei halua vaihtaa moottoria ,niin ensiavuksi että saa nakseen loppumaan irroita liitin moottorin johdosta kun se siirtänyt läpän raitisilma asentoon.

hsp

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 29
Mulla tuli tuo sama ongelma. Napsuu hanskalokeron takana ja kun pistää sisäkierron päälle naksunta lakkaa. Avasin alkuviikolla vänkärin puolen jalkatilaa sen verran, että otin hanskalokeron ja sen alla olevan suojahuovan poies. Kovasti näytti tuulettimen moottorille johtoja tulevan. Miten noista löytäisi sen johdon, mikä menee sisäkierron läpän moottorille? Missäpäin se läpän moottori on siinä kojelaudan takana? Ylhäällä, alhaalla, sivulla? Pitääkö hanskalokeron takalevykin ottaa pois tieltä, että näkee paremmin?
BMW 520d sport A touring 2011, ex 406 ST GW Executive HDI -04 (ex 406 ST 2.0 -98)

hsp

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 29
http://www.citroen-ds-id.com/xm/XM_Heater_Flap_Servo.html

Ohje tosin XM:stä mutta sama firma.

Sieltähän se sisäkierron läpän moottori löytyi, kun vähän aikaa ihmetteli. Nyt on liitin irti ja pösön matkustajat saa taas raitista ilmaa.

Kerrotko tarkemmin mitä purit pois ja minkä johdon nappasit irti? Itse purin taannoin hanskalokeron luukun tieltä pois, mutta hanskalokeron (kiinteä?) pohja oli edelleen tiellä. Pelkääjän jalkatilan kautta näkyi kyllä monen sorttista johtoa, mutten uskaltanut lähteä yksi kerrallaan kokeilemaan.

Pois otin hanskalokeron ja kojelaudan olla olevan huopapalan. Sitten vaan kynnyksen päälle selälleen makaamaanja pää kojelaudan alle. Läpän moottori on siellä aika ylhäällä rintapellin puolella sen tuuletinmoottoripaketin kyljessä. Semmoinen saman näköinen musta boksi, mikä Janne L:n antamassa linkissä näkyy. Mulla oli semmoinen sininen tarra moottorikotelon kyljessä (vrt. linkissä vihreä). Liitin on siinä boksin vieressä aika ahtaassa paikassa. Mulla piti lykätä liitin ensin irti siitä telineestä ja vetää se vähän alemmaksi, että sai sormet mahtumaan. Se liitin on semmoinen, että pitää sormilla saada puristettua, että sen saa auki.

Semmoinen vielä, että kannattaa tarkistaa, että sisäkierron läppä on auki asennossa, ennen kuin nappaa liittimen moottorista irti. Se läppä on heti raitisilmasuodattimen alla. Jos tuuletimoottori näkyy, niin läppä on auki.
BMW 520d sport A touring 2011, ex 406 ST GW Executive HDI -04 (ex 406 ST 2.0 -98)

raveta

  • Vieras
Auto: 406 2,1 TD.

Autossa alkoi yhtäkkiä nakuttamaan vänkärin jalkatilan johtoviidakosta. Nakutus kuuluu koko ajan kun autossa on virrat päällä, myös silloin kun se on sammuksissa. Ensin se alkoi vaimeampana ja nakutusääni koveni pikku hiljaa. Missä voisi olla vika?? Nakutus tulee jostain sieltä johto viidakosta, mutta onko kellään kokemuksia/ajatuksia mistä se voi johtua.

Tarkastelin tuossa paremmin johtoviidakkoa ja vian aiheuttaja löytyi, mutta korjaantumaan sitä en saanut. Mikähän siellä vänkärin jalkatilassa surisee ja nyt se on ruvennu nakuttamaan.

Sisätilanpuhalin. Otappa puhallus kokonaan pois, häviää / harvenee. Ei kuulu kun pistää puhallusta tarpeeksi koska kohina peittää. Lämpimänä ei nakuta enää.

Ei auta. Vaikka sammutan koko puhaltimen niin nakutus kuuluu edelleen. Ei hidastu vaan naputtaa samaan tahtiin. Voisiko sisäpuhaltimen moottorissa olla jotain vikana? Pitää ihme surinaa naputuksen lisäksi vaikka sammuttaa koko puhaltimen.

Eikös siellä ole jonkinlainen moottori ilmanohjaimen läpälle? Jos tuo moottori on jostain syystä oikkarissa, yrittää sulkea/avata läppää, vaikka on joko kiinni tai aukiasennossa, jolloin ratas ns. lyö yli hammastuksen.

Sieltähän se vika paljastui. Ilmanohjaimenläpän moottorin rataslyö ylihammastuksen. Taitaa moottori olla sökö?? Moottori juuri ja juuri jaksaa pyörittää niin että läppä liikkuu. Kun laittaa sisätilankierron päälle niin naksuski loppuu. Nyt tarttis jostaki kytkentäkaavion että mistä sen ilmanohjaimenläpän moottorin saa pimeäksi ts. sisätilankierron pimeäksi. Eipä tuota sisätilankiertoa pahemmin tarvi.

Minulle tulee tuosta selostuksestasi mielikuva, että sisäilmankierto on päällä ja nyt se moottori yrittää epätoivoisesti kääntää sitä pois päältä. Tosin jos näin olisi, sen varmaan huomaisi pahoista huurreongelmista.

Eikös se lopeta naksumasta kun johdon irroittaa.

Naputus loppuu kun sisäilmankierron laittaa päälle eli naputtaa kun sisäilmankierto ei ole päällä.

Varaosana tuo moottori makso merkkiliikkeessä (Pörhö) jottain 350 euroa ja siihen kun laskee työn päälle niin varmaan 400-500 euroa saa maksaa. Sairasta siis. Saivat pitää moottorinsa.

Jos sinne läpänmoottorille haluaa päästä niin hanskalokero ensin pois ja hanskalokeron tausta irti. Yks ruuvi pirullisessa paikassa ja itellä loppu työkalut kesken. Hermojen menettämisen jälkeen kiskoin liittimen tästä läpänmoottorista irti. Liittimessä 3 johtoa. Naputus lakkasi ja samalla lakkasi sisäilmatilanläppä toimimasta. Nyt se on koko ajan auki eli sisäilmankiertoa ei saa päälle vaan harvoinpa sitä tarvii. Pitää vaan nyt testata että mikä muu siinä lakkasi toimimasta. Pikaisen kokeilun jälkeen kaikki tuntui pelittävän. Eniten huolestuttaa jos ilmastointi ei enää suostu pelittämään... Mutta pitää testata.

AnttiF

  • Vieras
ja vielä rautalangasta: Mitä sieltä kannattaa yrittää tehdä jos ei halua tyhjentää tilipussia varaosaliikkeeseen.

Läppää ohjaavan servon remontoimiseen lienee voi soveltaa XM:n ohjetta:

http://www.citroen-ds-id.com/index.html?xm/XM_Heater_Flap_Servo.html
http://www.honestjohn.co.uk/forum/post/index.htm?v=i&t=24817

Taage

  • Vieras
Auto: 1998 406 GW.

Hanskalokeron alta, lämmityslaitteen moottorista kuuluu narinaa, napsutusta, vähän kuin joku sähkömoottori yrittäis pyöriä. Vaikka puhallin on off asennossa.

Otin läpänmoottorin liittimen irti, en tarvii tuota sisäilmankiertoa (ainakaan näinä 4 vuotena en).