Kirjoittaja Aihe: 406 - Istuinlämmittimen korjaaminen  (Luettu 6149 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 591
406 - Istuinlämmittimen korjaaminen
« : 15.10.2005, 15:54:28 »
Kun haulla en löytänyt jostain syystä osviittaa 406 istuinlämmittimen korjaukseen niin löytyisikö sitä ystävällisesti joltakin tai edes linkkiä? Kumpikaan istuin ei lämpene vaan ainakin kuskille se on tarpeen. Sama kuskin istuin korjattu elementtien vaihdolla joskus ja matkustajalle ei ole tehty mitään. Pitääkö vaihtaa elementit, onnistuuko juottaminen vai mitä pitää tehdä? Tämä 406 siis mallia 1998
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

Aapeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 283
Vs: 406 - Istuinlämmittimen korjaaminen
« Vastaus #1 : 15.10.2005, 16:55:04 »
Todennäköisesti istuinosan elementti on mennyt. Ei ole kova homma vaihtaa. Penkki irti ja verhoilu pois. Uusi elementti rikkinäisen tilalle. Sitten vaan verhoilu ja penkki kiinni.

Itse en ole koskaan hommaa tehnyt, mutta tuohon tyyliin se kuulemma menee. Uuden elementin hintaa en muista, mutta ei se kallis ollut.
Citroen Evasion 2.0 turbo CT -99, Citroen Xantia 2.0 16v -99, Kawasaki z650 -83, Tunturi Super Sport -83

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Istuinlämmittimen korjaaminen
« Vastaus #2 : 18.10.2005, 12:59:00 »
Verhoilu on kiinnitetty penkin alusjousi lankoihin ns. verhoilukoukuilla (myös hakas tai sinkilä nimitystä kuulee käytettävän), nämä varovasti irroittamalla saat verhoilun irroitettua.

Koukkuja voit joutua hieman taivuttamalla oikaisemaan, jotta saat koukkujen päiden väliin alusjousilangan paksuuden verran tilaa, koukkujen pois pujottamista varten.

antsu

  • Vieras
Vs: 406 - Istuinlämmittimen korjaaminen
« Vastaus #3 : 30.11.2005, 12:28:59 »
Motonetista löytyy tarvike-elementit. Hinta muistaakseni 40€ luokkaa. Ei ole vielä käsitystä teknisistä ominaisuuksista mutta pitää käydä katsomassa. Ibizasta hajosi kuskin istuinosa ja siinä sekä istuinosa että selkäosa ovat sarjaan kytketyt. Jos Motonetin laitteessa elementit ovat rinnan, ei sillä voi korvata originaalia (145€ :cry: ). Sitten on vielä elementin koko, pitäisi olla 30*30 cm2.

Jos elementit eivät käy, pitää ostaa tuollainen irtopäällinen. Se pitää vaan kytkeä alkuperäisen johtoihin että sammuu samalla kun konekin.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 406 - Istuinlämmittimen korjaaminen
« Vastaus #4 : 19.10.2006, 00:45:36 »
Itse ostin Automaasta uuden vastuksen istuinosaan (olin ensin vastusmittarilla varmistanut että nimenomaan se oli poikki).

Istuin irti ja sisälle. Aluksi oli vaikeuksia saada tarpeeksi vääntöä että kaikki torxit olisivat löysääntyneet mutta sopivalla jatkovarrella se onnistui.

Kun olin irroittanut erillisen istuinpäällisen oli muistaakseni seuraavaksi vuorossa penkin oma verhoilu. Reunat lähtivät helposti mutta sitten tuli hankala osuus kun piti jostain viiden sentin syvyydestä vaahtomuovin sisältä availla kolmion muotoisia jäykästä metallilangasta tehtyjä kiinnikkeitä. Niitä taisi olla kymmenisen ja sain ne kaksilla tukevilla pihdeillä väännettyä auki. Nuo kiinnikkeet pitävät verhoilun ommelkohdassa olevan "pussin" pohjan pehmikevaahtomuovissa olevan kapean uran pohjassa olevassa suorassa rautatangossa kiinni. En kyllä muista kaikkia vaiheita verhoilun irroittamisessa.

Vanha vastus on liimalla/tarralla kiinni vaahtomuovissa. Yritin ensin irroittaa sitä kokonaan mutta mukaan alkoi lähteä liikaa vaahtomuovia. Sitten keksin että jätän vaahtomuoviin liimatun vastuksen alapinnan kiinni ja irroittelen vain vastuksen muut osat.

Uusi vastus liimataan vanhan vastuksen kiinni jääneen alapinnan päälle.

Yritin kasausvaiheessa hetken aikaa kiinnitellä verhoilua vanhoilla rautakolmioilla mutta totesin homman vaikeuden. Hetken mietittyäni päätin käyttää nippusiteitä joilla kiinnitys onnistui suhteellisen vaivattomasti.

Muuten vaihto taisi onnistua ilman suurempi murheita. Jokunen tunti kyllä meni aikaa näin ekalla kerralla. Uusi vastus kesti ainakin vuoden verran.

Vesa
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

MikkoM

  • Vieras
Vs: 406 - Istuinlämmittimen korjaaminen
« Vastaus #5 : 19.10.2006, 08:20:44 »
Samalaiset operaatiot kuten vpera tein minäkin, sekä -96 Xantiaan ja -97 406:een. On vaivan arvoista saada lämpöä takapuoleensa kylminä talviaamuina. Esimerkillinen työselostus vperalta. Kun kytkee vastuselementit (istuinosa+selkä) takaisin on syytä varmstua kuuluuko ne olla kytkettynä sarjaan vai rinnakkain. Yleensä ovat rinnakkain. Jos kytkee sarjan sijasta rinnan, saattaa takapuoli kärähtää. ;D

Markku

  • Vieras
Vs: 406 - Istuinlämmittimen korjaaminen
« Vastaus #6 : 19.10.2006, 12:54:27 »
Laitoin -98:iin King tarvike vastuksen (osaset).Kun penkki on pöydällä kannattaa varmistua vastusmittarilla kumpi vastus istuin/selkäosa on rikki, että ei tuu turhaa työtä,sarjaankytketty siis.

Homma eteni vperan kirjoittamaan malliin, kiinnitys metallirenkaat kylmästi sivareilla poikki ja tosiaan pienillä nippusiteillä takas. Miinus tuossa Kingin vastuksessa oli, että istuinosan puolivälin poikittaistikkausta ei voinut laittaa, koska vastuslanka olis katkennu luultavasti heti uudestaan. Niin ja vastuksen liitin ei tietenkään sovi alkuperäiseen.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 406 - Istuinlämmittimen korjaaminen
« Vastaus #7 : 19.10.2006, 13:12:43 »
Miinus tuossa Kingin vastuksessa oli, että istuinosan puolivälin poikittaistikkausta ei voinut laittaa, koska vastuslanka olis katkennu luultavasti heti uudestaan.

Merkkiliikkeen varaosassa oli poikittaisraudan ali menevää osaa muutettu alkuperäiseen verrattuna. Uudessa siinä kohtaa oli tukeva päällystetty monisäikeinen sähköjohto eikä pelkkää vastuslankaa.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 406 - Istuinlämmittimen korjaaminen
« Vastaus #8 : 20.12.2007, 16:57:47 »
Tässä omat muistikuvat, kun vielä jotain muistan.

Lyhyesti istuinosan vastuksen vaihto taisi mennä näin (1997 406 GW 1.8l 16V). On mahdollista että työn saa tehtyä helpomminkinja toisaalta Facelift-version penkki taitaa olla erilainen:

- Selvitä mittaamalla liittimistä onko vika istuinosassa vai selkänojassa. Irroita liitin ja jos vastusmittari näyttää ääretöntä vastusta, vastus on poikki.
- Jos istuinosassa vika, osta uusi isuinosan vastus merkkiliikkeestä. Ei ollut ylettö1män kallis. Selkänojan vastuksen saatavuudesta ja hinnasta minulla ei ole tietoa.
- Penkki irti ja ulos autosta.
- Aloita istuinosan verhoilun irroitus reunoilta. Muistaakseni oli vain muovikouruilla kiinni.
- Jossain vaiheessa huomaat että verhoilu tekee "koukkauksen" istuinvaahtomuovin sisään, uran pohjalle. Siellä kulkee verhoilussa kiinni oleva rautatanko/lanka joka on metallilankakolmioilla kiinni pehmusteen uran pohjalla kulkevassa toisessa rautatangossa. Taisin ruuvarilla ja/tai kaksilla pihdeillä vääntää nuo kolmiokiinnikkeet auki ja pois.
- Kun verhoilu on riittävän irti (lähes kokonaan), näkyy vastus ohuen vaahtomuovin tms. alla.
- Yritin ensin irroittaa vastusta sen ylä- ja alapuolella olevan ohuen vaahtomuovi/muovikuoren kanssa kokonaisuutena, mutta alaosa oli niin tiukasti liimattu vaahtomuovi-istuinosaan että siitä irtoili vaahtomuovin osia. Päädyin leikkaamaan/repimään ensin irti vastuksen päällä olevan ohuen (vaahto?)muovin, minkä jälkeen vastuskin irtosi helposti. Vastuksen alla olleen ohuen muovin jätin penkkiin kiinni.
- Puhdista istuinosan vaahtomuovipehmikkeen päällys vastuksen jämistä, yms.
- Sovittele uuden vastuksen paikkaa ja liimaa uusi vastus paikalleen. Olennaista lienee että verhoilun kiinnityksen poikittaisrautojen kohdalle tulee uuden vastuksen oikea kohta. Minulla vastus oli poikki tuon aliviennin kohdalta ja uudessa vastuksessa ko. paikassa olikin tukevampi muovipäällysteinen monisäikeinen sähköjohto.
- Verhoilua kiinnittäessäni en saanut niitä metallilanka-kolmioita enää takaisin, joten käytin tukevia nippusiteitä.

Kuten sanottua, muistikuvat operaatiosta ovat hieman hatarat.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207