Kirjoittaja Aihe: 307 - Moottorin veto katkeaa  (Luettu 2998 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mikko Mato

  • Vieras
307 - Moottorin veto katkeaa
« : 08.05.2009, 09:34:09 »
Auto: 2005 307 SW 1,6 (2. mallisarja).

Pökötissäni on ilmennyt seuraavanlainen ominaisuus:

Kiihdytettäessä moottorin veto katkeaa n. 3000rpm:n kohdalla. Tuntuu selvästi varsinkin 3:lla tai 4:sella ylämäkeen kiihdytettäessä. Varsinaisesti ei nyi, mutta vedon hetkellinen katkeaminen tuntuu samanlaiselta nykäisyltä kuin automaattivaihteisen vaihteen vaihto.

Välillä reagoi myös kaasuun huonosti. Esim. vaihteen vaihdon jälkeen lähtee vetämään vasta viiveellä.

Onko kellään ollut vastaavia ongelmia? Löytyneitä ratkaisuja?

tane

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 97
Vs: 307 - Moottorin veto katkeaa
« Vastaus #1 : 08.05.2009, 12:19:38 »
Auto: 2003 307 1,6 XR.

Itseasiassa nyt kun otit puheeksi niin mullapa on tainnut silloin tällöin ilmetä tuollaista oiretta. Sanoisin että ajoa vaan, ei aiheuta toimenpiteitä (ainakaan mulla ellei täällä nyt sitten tuu jotain uutta tietoo)...

Ainakin itsellä tuo on tuntunut korjautuvan itsekseen. Ainoastaan pakoputki on mennyt vaihtoon muista syistä, liekkö se ollu syynä? Ei tuota jokatapauksessa ole pitkään aikaan esiintynyt enään. Onko sulla tulpat, ilmanputsarit yms jutut vaihdettu ajallaan? Anna vähän kenkää sille eli joitain kunnon kiihdytyksiä, ehkä siellä on jotain karstaa...

75 000 km:n huolto tehty helmikuussa, "vika" oli sitä ennen ja myös jälkeen. Pitääpä kokeilla tuota huudatusta.

town12

  • Vieras
Vs: 307 - Moottorin veto katkeaa
« Vastaus #2 : 02.06.2009, 14:40:41 »
Auto: 2003 307 SW 2,0.

Mulla sama ongelma, reippaammin kiihdyttäessä veto "tukehtuu" 3000 rpm:n kohdalla. Kenelläkään vinkkejä mistä lähteä vikaa etsimään? Muistelisin että myös aikaisemmassa autossani 2001 206 1,6:ssa oli samankaltainen "vika".

esal22

  • Vieras
Vs: 307 - Moottorin veto katkeaa
« Vastaus #3 : 14.06.2009, 21:13:14 »
Sama ongelma on 2006 mallisessa 307SW olen valittanut asiasta mutta eivät ole saaneet kuntoon. Ajaessani laina-autolla hollon aikana ei niissä ole esiintynyt vastaavaa ongelmaa.

Mikko Mato

  • Vieras
Vs: 307 - Moottorin veto katkeaa
« Vastaus #4 : 17.12.2009, 12:38:33 »
Tervehdys,

Palailen tähän aiheeseen vielä itse.

Autoni kävi Tampereen Automaalla diagnostiikassa tämän vedon katkeamisen ja jonkin muunkin "ominaisuuden" vuoksi. Syyksi vedon katkeamiseen keksivät sähköisen kaasuläpän. Valmistusviasta tms. johtuen läppä ottaa kuulemma kiinni kaasuläppäkotelon runkoon. Korjaus: uusi osa, hinta ~300€+työ. Tämä oli minun kukkarolleni sen verran suolainen arvio, että arvelin kyseisen ominaisuuden kanssa toistaiseksi pärjääväni.

Kun asiaa insinöörinä mietin tuo kaasuläppä kieltämättä kuulostaa varsin loogiselta oireen aiheuttajalta. Ilmeisesti kyseessä ei kuitenkaan ollut tuo valmistusvika, vaan pikemminkin kotelossa (tai läppää kääntävässä moottorissa) oleva lika. Ongelma nimittäin väheni miltei huomaamattomaksi reippaan parituhatkilometrisen maantievauhtisen reissun jälkeen, eikä ole vielä ainakaan toistaiseksi palannut (kop, kop). Huomasin myöskin, että ilmansuodattimen kotelon kansi oli huollon yhteydessä asennettu huolimattomasti paikoilleen ja ilmaa pääsi koneelle myös suoraan suodattimen ohi.

Hezekiel

  • Vieras
Vs: 307 - Moottorin veto katkeaa
« Vastaus #5 : 29.07.2010, 15:38:36 »
Auto: 2002 307 SW 1,6 (automaatti).

Näissä 307:ssa on ilmeisesti kaikissa "toivomuskaasu" eli sähköinen kaasuläpän aktuaattori? Itselläni auto tekee kylmänä sellaista, että pihasta lähtiessä ei moottori nouse juuri joutokäynnin yläpuolelle vaikka kuinka sotkisi poljinta. Lämpimänä on toistaiseksi pelannut OK. Onko joku ottanut kaasuläppäkotelon kauniiseen käteen ja tutkinut/putsannut sitä paremmin?