Tervehdys,
Palailen tähän aiheeseen vielä itse.
Autoni kävi Tampereen Automaalla diagnostiikassa tämän vedon katkeamisen ja jonkin muunkin "ominaisuuden" vuoksi. Syyksi vedon katkeamiseen keksivät sähköisen kaasuläpän. Valmistusviasta tms. johtuen läppä ottaa kuulemma kiinni kaasuläppäkotelon runkoon. Korjaus: uusi osa, hinta ~300€+työ. Tämä oli minun kukkarolleni sen verran suolainen arvio, että arvelin kyseisen ominaisuuden kanssa toistaiseksi pärjääväni.
Kun asiaa insinöörinä mietin tuo kaasuläppä kieltämättä kuulostaa varsin loogiselta oireen aiheuttajalta. Ilmeisesti kyseessä ei kuitenkaan ollut tuo valmistusvika, vaan pikemminkin kotelossa (tai läppää kääntävässä moottorissa) oleva lika. Ongelma nimittäin väheni miltei huomaamattomaksi reippaan parituhatkilometrisen maantievauhtisen reissun jälkeen, eikä ole vielä ainakaan toistaiseksi palannut (kop, kop). Huomasin myöskin, että ilmansuodattimen kotelon kansi oli huollon yhteydessä asennettu huolimattomasti paikoilleen ja ilmaa pääsi koneelle myös suoraan suodattimen ohi.