Kirjoittaja Aihe: 307 - Kallistuksenvakaajan yhdystangot  (Luettu 4745 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jrautiai

  • Vieras
307 - Kallistuksenvakaajan yhdystangot
« : 02.08.2010, 14:21:21 »
Auto: 2006 307 SW 2,0 (automaatti).

Käytin juuri autoa 160tkm huollossa ja ilmoittivat jälkikaneettina, että molemmilla puolilla etuvakaajanpäät ovat väljät ja ne tulisi vaihtaa. Hinta-arviota tälle työlle osineen sanoivat noin 130 e, josta voisi päätellä että työ ei ole kovinkaan suuri. Itse en käsitä tästä asiasta vielä mitään ja siksi haluaisinkin kuulla teiltä, että käytännössä kuinka suuri homma tuo olisi itse vaihtaa ja onko täällä siihen liittyen keskustelua? Itse en löytänyt hakemalla mitään aiheeseen liittyvää.

Pari kertaa aiemminkin saanut täältä foorumilta ohjeet huollon välttämiseen, niin siksi ajattelin kokeilla vielä kolmattakin kertaa eli kiitokset teille!

starship

  • Vieras
Vs: 307 - Kallistuksenvakaajan yhdystangot
« Vastaus #1 : 02.08.2010, 16:04:35 »
Tarkoittaa varmaan "koiranluita" noin 20€ Kpl tarvikkeena,juttua löytyy paljon foorumilta jopa tarvikeosien laadusta.

Jos sinulla on rälläkkä,luulis onnistuvan vaihto ;).

jrautiai

  • Vieras
Vs: 307 - Kallistuksenvakaajan yhdystangot
« Vastaus #2 : 02.08.2010, 16:47:19 »
Okei, no pitää sitten selailla tolla koiranluu hakusanalla... ja ei ole rälläkkää, niin taitaa tämä huoltotoimenpide jäädä sitten ammattilaiselle. Kiitokset kuitenkin tästä selvityksestä, niin tietää mitä hakee jos vaikka käykin niin, että innostuu vaihtamaan omatoimisesti.

starship

  • Vieras
Vs: 307 - Kallistuksenvakaajan yhdystangot
« Vastaus #3 : 02.08.2010, 16:59:16 »
Saattaahan ne lähteä auki ilman rälläkkääkin.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Kallistuksenvakaajan yhdystangot
« Vastaus #4 : 02.08.2010, 17:37:25 »
Korjaamo tarkoitti ilmeisesti "etuvakaajan päillä" etupään kallistuksenvakaajan yhdystankoja (pystytankoja) ja niihin liittyen foorumilta löytyy aiempia keskusteluja:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=26412.msg127942#msg127942
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=6714.0

307 (1. mallisarja), etupään kallistuksenvakaaja
307 (2. mallisarja), etupään kallistuksenvakaaja
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 307 - Kallistuksenvakaajan yhdystangot
« Vastaus #5 : 02.08.2010, 17:47:33 »
Tarvikeosista kannattaa pysyä kaukana ja ostaa suosiolla alkuperäiset.
Peugeot 3008 hybrid

jrautiai

  • Vieras
Vs: 307 - Kallistuksenvakaajan yhdystangot
« Vastaus #6 : 02.08.2010, 21:03:42 »
En usko todeksi, että kirjoitin pitkän romaanin tähän ja suljin selaimen. >:(

Otetaan sama lyhyempänä sitten tällä kertaa. Ensinnäkin kiitokset hyvistä ohjeista. Olen aiemmin käyttänyt jo autoani huollossa Laakkosella Jyväskylässä ja silloin he mainitsivat myös muistaakseni tuon äänen kuuluvan juurikin tuosta Tonilindin mainitsemasta pystytangosta.

Koiranluun vaihtaminen on ilmeisesti suhteellisen helppo toimenpide, jos Tompan kirjoitusta on uskominen tuolla toisessa viestiketjussa. Onko tämän pystytangon vaihtaminen samaan haastavuusluokkaan menevä toimenpide? Ei kuulosta ihan mahdottomalle edes tällaiselle ei niin autoja rassanneelle ihmiselle. :) Ongelmana tässä tulee se, että en tiedä minkälaista osaa lähden hakemaan tuolta, joten voisiko joku ystävällisesti kertoa, onko tässä kuvassa se pystytanko jollain tuotenumerolla? Tietysti pitää ottaa selvää vielä tarkemmin jos ostoksille olen menossa, mutta näyttivät mallikohtaiset erot olevat noiden osien kohdalla kuitenkin aika pieniä ja näin ollen suuntaa-antavaa vinkkiä vain kaipailen.

Mistä muuten tiedän onko kumpaa mallisarjaa autoni?

Toisaalta, jos joku on irroittamassa eturengasta ja tietää osan, niin voisi laittaa vaikka valokuvaa siitä. Osaisi hieman hahmottaa tilannetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Kallistuksenvakaajan yhdystangot
« Vastaus #7 : 02.08.2010, 22:10:40 »
Mistä muuten tiedän onko kumpaa mallisarjaa autoni?

Valitettavasti missään ei kerrota tarkkaa DAM-numeroa, jolloin uudistus on tapahtunut, mutta netistä löydettyjen tietojen perusteella 2. mallisarjan 307 esiteltiin Ranskassa heinäkuussa 2005 ja Suomessa syyskuun alussa 2005. Eli vuosimallin 2006 autot ovat 2. mallisarjaa. Autosi tarkan valmistuspäivämäärän saat selville DAM-numerosta. Joitakin tunnistamisessa auttavia tietoja:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=26900.0
http://www.aamulehti.fi/teema/autot/koeajot/192.shtml
« Viimeksi muokattu: 02.08.2010, 22:14:56 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Kallistuksenvakaajan yhdystangot
« Vastaus #8 : 02.08.2010, 22:58:38 »
Koiranluun vaihtaminen on ilmeisesti suhteellisen helppo toimenpide, jos Tompan kirjoitusta on uskominen tuolla topicissa. Onko tämän pystytangon vaihtaminen samaan haastavuusluokkaan menevä toimenpide?

Siis tuo "koiranluu" on joidenkin käyttämä epävirallinen nimitys kallistuksenvakajaan yhdystangolle/pystytangolle. :-) Eli samasta osasta on kyse.

307 (2. mallisarja), FRONT ANTI ROLL BAR, EW10J4S INJECTION

Venäläisessä osaluettelossa on vanhentunutta tietoa (osaa 5087 50 ei enää toimiteta, vaan se on korvattu osalla 5087 62), mutta joka tapauksessa yhdystanko näkyy kuvassa numerolla 4. Alla olevat uusimmat tiedot ovat Service Box:sta. Oikea osa riippuu periaatteessa autosi DAM-numerosta:

1. mallisarja:

5087 62, BAR LINK, 22,00 e (Citroen 25,00 e)
6936 A2, RP 5091 17, WASHER-NUT, 10X150, 1,50 e (Citroen 2,00 e)

Mutteri 6936 A2 on siis korvattu mutterilla 5091 17 (muttereita tarvitaan 2 kpl/tanko).

2. mallisarja:

SINCE DAM 1036788 OR SINCE DAM 1036789 (28.03.2005, Ranskassa valmistetut autot):

5087 62, BAR LINK
6936 A2, RP 5091 17, WASHER-NUT, 10X150

SINCE DAM 1036777 (28.03.2005, Argentiinassa valmistetut autot):

5087 62, BAR LINK, UNTIL RPO No. 12166 (01.03.2010)
5087 78, BAR LINK, SINCE RPO No. 12167 (02.03.2010), ei hinnoiteltu
6936 A2, RP 5091 17, WASHER-NUT, 10X150

SINCE DAM 11187UW (26.06.2007, Kiinassa valmistetut autot):

5087 62, BAR LINK
6936 A2, RP 5091 17, WASHER-NUT, 10X150

Siis kaikissa 1. mallisarjan autoissa sekä 2. mallisarjan autoista tehtailla 88 (Mulhouse, Ranska) ja 89 (Sochaux, Ranska) 28.03.2005 lähtien valmistetuissa autoissa käytetään osaa 5087 62. Tehtaalla 77 (Buenos Aires, Argentiina) ennen 02.03.2010 valmistetuissa autoissa käytetään myös osaa 5087 62 ja sitä uudemmissa osaa 5087 78. Myös tehtaalla UW (Wuhan, Kiina) 26.06.2007 lähtien valmistetuissa autoissa osa on 5087 62.

Käytännössä Suomeen ei näitä Argentiinassa vuonna 2010 tai Kiinassa valmistettuja autoja pitäisi eksyä ainakaan virallisia kanavia pitkin, joten oikea osa on aina 5087 62. ;-)

Alkuperäinen osa on 22 euron hinnaltaan (+ mutterit) niin edullinen, ettei yleensä selvästi heikkolaatuisempia ja vähemmän kestäviä tarvikeosia kannata käyttää (tosin laadukkaita tarvikeosia lienevät mm. KTA:n myymät Sasic-osat):

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=6714.0
« Viimeksi muokattu: 02.08.2010, 23:08:20 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 307 - Kallistuksenvakaajan yhdystangot
« Vastaus #9 : 15.08.2010, 19:46:41 »
Onko kukaan kokeillut B-kaupan "mutterinsärkijää" (tuotenro. 191244) noiden kiinniruostuneiden muttereiden poistoon? Että tekeekö tuolla mitään, hinta on ainakin halpa.

tth

  • Vieras
Vs: 307 - Kallistuksenvakaajan yhdystangot
« Vastaus #10 : 15.08.2010, 22:27:27 »
Itse olen huomannut rautasahan olevan näppärä apuväline jumittuneiden lukkoprikalla varustettujen muttereiden aukaisuun. Hieman kun sahaa mutterin ja prikan yhtymäkohdasta, niin saa lujaakin jumissa olleen mutterin pyörimään rikkoutumatta. Niinkin kovaa jumissa olleen, että kunnon lenkillä/hylsyllä väännettynä mutteri alkoi pehmetä alta ennen pyörähtämistä... Toki kannattaa myös käyttää liuotusaineita apuna.

mikkiZ

  • Vieras
Vs: 307 - Kallistuksenvakaajan yhdystangot
« Vastaus #11 : 15.08.2010, 22:37:52 »
Oma kokemus jos osia vaihdetaan uusiin ja mitään vanhaa ei ole tarkoitus käyttää niin akku rälläkkä on  aivan loistava kapistus, sillä aukeaa koiranluut, raidetangonpäät ja muut ;D