Kirjoittaja Aihe: 307 - Täristää  (Luettu 18991 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

KMJ

  • Vieras
307 - Täristää
« : 18.06.2006, 12:10:44 »
Auto: 307 2,0 HDi XT.

Onko kukaan löytänyt vastausta täälläkin joskus keskusteltuun 307 täristämiseen/ravistamiseen isommissa nopeuksissa. Itsellä auto alkaa täristämään, kun mittarin näyttämä nousee yli 110. Tärinä on joskus vaimeampaa ja joskus voimakkaampaa. Lisäksi vaikuttaa, että tärinä on voimakkaampaa näin hellepäivinä. Nopeuden nostaminen motarilla selkeästi yli sallitun saa värinän rauhoittumaan. Sitäkään ei oikein viitsi pidemmän päälle harrastaa.

Vetonivelissä vika ei todennäköisesti ole, kun kytkimen painaminen "tärinänopeudessa" ei muuta tilannetta mihinkään. Lisäksi Renkaat ovat varmasti tasapainossa, kun ne on useaan kertaan tarkastettu parissa eri paikassa sekä vanteet on kunnolla keskitetty. Säädätin lisäksi pyörän kulmat sekä vaihdatin raidetangon ulommat päät molemmin puolin, kun olivat vähän löystyneet. Näillä korjauksilla ei muuttunut tärinä mihinkään. Alusta ei kolise mistään kohtaan, joten välystä ei ainakaan paljoa pitäisi olla. Tosin ratin kääntely oikealta vasemmalle auton ollessa sammutettuna paikallaan, saa aikaan pientä äännähtelyä. Olisikohan raidetangon sisäpäissä välystä? Rengasliikkeessä epäilivät puslaviaksi. Niitäkin vaihdettiin edellisessä huollossa.

Benkku

  • Vieras
Vs: 307 - Täristää
« Vastaus #1 : 18.06.2006, 14:01:41 »
Mikäli;

- renkaat ovat tasapainossa, ehjät (ei runkovikaa joka aiheuttaa renkaan rakenteen elämisen tai epäpyöreyttä) ja rengaspaine ajoneuvolle ja renkaan rakenteelle sallituissa rajoissa.
- vanteet eivät ole epäpyöreät tai kierot ja ovat kiinnitettynä huolellisesti (oikea momentti, kiinnitystason välissä ei ole likaa tmv.)
- alustan nivelet kunnossa (alapallonivelet, raidetangon sisä- ja ulkopäät sekä alatukivarren kumihelat) ja ohjauskulmat säädöissään.

niin vika lienee veto-aksel(e)issa tai oikean puoleisen veto-akselin tuki laakerissa (kytkimen painaminen ko. nopeusalueella ei välttämättä sulje pois veto-akseliston vikaa).


henautio

  • Vieras
Vs: 307 - Täristää
« Vastaus #2 : 18.06.2006, 16:12:05 »
Mulla oli juurikin täristämisongelmaa ja vika oli vetareissa eikä kytkimen painaminen poistanut ongelmaa. Mä laskisin tän melkein jo malliviaksi sillä mun edellinenkin 307SW -03 teki myöskin. Samoin -06 SW joka mulla oli 4 kk teki sitä ja tuntuu että tää -05 joulukuun HDi vihjailisi samasta ongelmasta jälleen kerran.

KMJ

  • Vieras
Vs: 307 - Täristää
« Vastaus #3 : 19.06.2006, 18:27:45 »
Tampereen automaalla eivät löytäneet mitään vikaa auton alustasta. Kaikki nivelet sekä puslat olivat ok. Todennäköisimmäksi syyksi sanoivat renkaiden epätasapainon. On kuulemma välillä hankala saada aluvanteita kunnolla tasapainoon. Lisäksi sanoivat, että 307 on todella tarkka renkaiden tasapainosta. Jo 5 gramman heitto voi saada aikaan tärinää motarinopeuksissa. Käyn vielä kerran rengasliikkeessä, josko vika korjaantuisi.

taky

  • Vieras
Vs: 307 - Täristää
« Vastaus #4 : 04.07.2006, 22:05:34 »
Mulla oli juurikin täristämisongelmaa ja vika oli vetareissa eikä kytkimen painaminen poistanut ongelmaa.

-04 HDi Wagon myös alkanut täristää 110 ja yli menevillä vaihdeilla 150 saakka jolloin lakkaa.
Tärinä vaihtelee hieman vedon ja suora/kaarre linjan mukaan.

Parin viikon päästä menee pajalle tutkittavaksi, sitten kuulema "heittokellomies" on vapaa operaatioon
tutkimaan mikä heittää.

KMJ

  • Vieras
Vs: 307 - Täristää
« Vastaus #5 : 05.07.2006, 09:42:05 »
Lainaus
-04 HDi Wagon myös alkanut täristää 110 ja yli menevillä vaihdeilla 150 saakka jolloin lakkaa. Tärinä vaihtelee hieman vedon ja suora/kaarre linjan mukaan.


Kovasti on samantyyppinen ongelma kuin täälläkin. Kerrohan mikä oli vikana, kun ongelma ratkeaa, jos olisi sama vika. Mun tapauksessa tärinä alkaa yleensä, kun nopeus menee yli 110. Tärinä kasvaa melko tasaisesti 135 asti, jonka jälkeen tärinä tuntuisi vähenevän. 140 ja yli menee yleensä nätisti. Tärinä ei kuitenkaan ole aina samanlaista. Joskus se alkaa vasta isompaan mutkaan tultaessa, ja joskus puolestaan se loppuu mutkassa. Renkaissa vika ei todennäköisesti ole, koska ongelma toistui myös alkuperäisillä peltivanteilla kokeiltaessa. Vien auton huoltoon myös parin viikon päästä, josko keksisivät ongelman siellä.

taky

  • Vieras
Vs: 307 - Täristää
« Vastaus #6 : 05.07.2006, 10:26:10 »
Kerrohan mikä oli vikana, kun ongelma ratkeaa,

Renkaissa vika ei todennäköisesti ole, koska ongelma toistui myös alkuperäisillä peltivanteilla kokeiltaessa.

Kerro.

Renkaissa itsellä ei ole vikaa, sillä alla juuri asennettu uudet, niillä ja vanhoilla sama tärinä ja renkaanvaihdon yhteydessä tarkasteltiin vanteet jotka asentajan toimesta todettiin olevan OK.

taky

  • Vieras
Vs: 307 - Täristää
« Vastaus #7 : 05.07.2006, 22:22:30 »
Joku vanne vähän soikea, aurauskulmat päin peetä tai epätasapainoa

Tuo ei oikein sovi kuvioon koska ravistus vaihtelee olosuhteiden mukaan, kiero vanne toimii samallalailla aina ollessaan kiero, ja kieron vanteenkin voi mitatta paikoillaan navassa jolloin senkin pitää selvitä.


KMJ

  • Vieras
Vs: 307 - Täristää
« Vastaus #8 : 05.07.2006, 23:44:34 »
Ei oikein sovi renkaat / vanteet ongelmaksi täälläkään. Alla pyörii kk vanhat Conti PC2 renkaat laadukkailla suorasovitteisilla aluvanteilla, joissa ET on myös alkuperäinen. Asennuksen jälkeen pyörät on tasapainoitettu 3 kertaa kahdessa eri paikassa ja pyöränkulmat on säädetty. Lisäksi ongelma oli havaittavissa jo aiemmin keväällä alkup. peltivanteilla ja vanhoilla renkailla. Viikonloppuna ongelma toistui samalla tavalla "säännällisen epäsäännöllisesti" vanhoilla vanteilla, kun kokeilin.

Luulisi, että tärinä toistuisi aina identtisesti, jos ongelma olisi renkaiden tasapainossa/soikeudessa. Ongelma on kuitenkin välillä täysin poissa. Esim tänään kun lähdin motarille oli tärinä täysin poissa, kunnes 15 minuutin ajon jälkeen alkoi hitaasti voimistumaan. Sitten taas hetken päästä tärinä taas loppui.  ??? Nopeus oli koko ajan sama vakkarin ansiosta.  :)

Jakke307Wagon

  • Vieras
Vs: 307 - Täristää
« Vastaus #9 : 07.07.2006, 12:03:58 »
Mulla on sama täristämisongelma 307 wagonissa, joka on kylläkin bensamalli. Eli kovasti viittaisi voimansiirtoon ja sieltä löytyvään epätasapainoon.

Omassa autossa tärinä alkaa ajoittain  90km/h loppuu 100km/h mutta alkaa taas 110+ vauhdeissa.

Varsinkin jos vetää peräkärryä, niin kiihdytyksissä auto vapisee pienilläkin nopeuksilla. Eli kuormituksella tärinää on myös kiihdytettäessä.

Ärsyttävä tilanne sinällään, koska huollossa eivät ole saaneet vikaa esille ja takuu alkaa loppumaan. Mutta minkäs teet, varmaan luulotautiseksi ovat leimanneet meikäläisen... (tärinä on ollut autossa uudesta asti, ja joka kerta huoltoon viedessä olen asiasta huomauttanut)

Pannari

  • Vieras
Vs: 307 - Täristää
« Vastaus #10 : 07.07.2006, 12:17:03 »
Myös mulla 307 -02 bensa täristää ja ravistelee tietyissä nopeuksissa. Kiihdyttäessä kierroksia vähän yli 2000 alkaa hetkellinen vapina. Sitten sellaista tärinää on kun päästelee tuollaista 70- 80 km/h vauhtia. Itse epäilen jommankumman vetoakselin sisempää niveltä. Vanhassa mitsussani oli samantyppinen ongelma ja se poistui nivelen vaihdolla.

KMJ

  • Vieras
Vs: 307 - Täristää
« Vastaus #11 : 07.07.2006, 12:49:57 »
Mulla oli hienoista tärinää isommissa nopeuksissa aiemminkin. Tuli kuntoon, kun vaihdettiin eteen alatukivarsien taaemmat puslat. Muuttui jotenkin kiinteämmäksi ajettavuudeltaan. Nuo alatukivarren puslat tuntuvat olevan kulutustavaraa, kun katselin käytettyjen 307:n autotohtoriraportteja autoliikkeessä. Lähes kaikissa oli ollut vikaa ko. puslissa, jo 70 tkm ajetuissakin.
Tuo "puslatärinä" oli aina samanlaista ja voimakkuudeltaan vähäisempää. Nyt täristelee enemmänkin vaihtelevasti ja välillä aika voimakkaastikin. Ikävä homma, kun ajo koostuu pitkälti 160km päivittäisestä työmatkasta motarilla.


taky

  • Vieras
Vs: 307 - Täristää
« Vastaus #12 : 07.07.2006, 13:13:00 »
Varsinkin jos vetää peräkärryä, niin kiihdytyksissä auto vapisee pienilläkin nopeuksilla. Eli kuormituksella tärinää on myös kiihdytettäessä.
(tärinä on ollut autossa uudesta asti, ja joka kerta huoltoon viedessä olen asiasta huomauttanut)

Eilen kotiin ajellessa - motari 100 km - testailin eri tilanteita missä ravistaa ja missä ei.

Ensinnäkin nopeus on oltava 100+, alle ei ravistuksia.

Toinen on että autoa joutuu ohjaamaan = ratista kääntämää, vaikka vähänkin, ei väliä oikealle vaiko vasenmalle.

Pahin tilanne on kun vauhtia 120, motari kaartaa esim vasenmalle jossa ohituskaistalla kulumisuria ja ohitustilanne, siis ajoa vasemmalla kaistalla ja sieltä palataan takaisan oikealle kaistalle vasenman kaistan kulumisurista "nousten" samalla vedättäen silloin ratti hakkaa sormille oikein kunnolla.
 
Sitä vastoin jos vauhti ja tien profiili osuu niin että auto menee itsekseen kaistaa pitkin niin ravistusta ei ole tai
se on huomattavasti lievempaa.

Tuosta tulee mieleen että ikään kuin jos pyörän laakerit saa rullata vapaasti = ajolinjaa ei tarvitse muuttaa, tärinää
ei ole mutta kun laakerit joutuu välykseltään jommalle kummalle laidalle ja täristys alkaa.

KMJ

  • Vieras
Vs: 307 - Täristää
« Vastaus #13 : 07.07.2006, 13:54:55 »
Lainaus
Pahin tilanne on kun vauhtia 120, motari kaartaa esim vasenmalle jossa ohituskaistalla kulumisuria ja ohitustilanne, siis ajoa vasemmalla kaistalla ja sieltä palataan takaisan oikealle kaistalle vasenman kaistan kulumisurista "nousten" samalla vedättäen silloin ratti hakkaa sormille oikein kunnolla.


Sama homma mun 307:ssa, nopeutta tarvii olla tasan 110 tai enemmän. Sen alle ei huomaa mitään tärinöitä. Mulla ei ole ihan samanlainen tuo tärinäongelma. Tärinä ei muodostu noin suorasti mistään nopeista ohjausliikkeistä / urista. Se ikäänkuin vain tulee jostakin. Ratin kääntäminen reilusti erityisesti vasempaan on yleensä tärinää rauhoittava. Lisäksi puolestaan ratin pieni liikuttelu keskialueella saa aikaan vaihtelua tärinään. Keskialueen reunamilla (noin 1 cm suuntaansa) tärinä on voimakkaampaa kuin aivan keskellä. Reilumpi kääntäminen taas puolestaan rauhoittaa tärinää.  ???
Vika saattaa olla kuitenkin joissakin nivelissä, koska olen huomannut, että työpaikan pihan todella karkealla soralla ohjauksessa tuntuu hitaasti ajettaessa pienenpieni välys heilahdusten mukaan. Voikohan se välys tulla puslista, koska kaikki nivelet todettiin juuri ehjiksi Automaan pikahuollossa?

KMJ

  • Vieras
Vs: 307 - Täristää
« Vastaus #14 : 14.07.2006, 18:23:28 »
Lainaus
Saitko asentajan/työnjohtajan ajolenkille jotta voi itse asian todeta?

Viikko vielä huoltoon. Toivotaan, että siellä tärinä ratkeaa. Itse olen kallistunut siihen, että vika on jossainpäin vetoakseleissa. Niitä ei taida pysytä arvioimaan muuta kuin purkamalla ne irti?

Vetoakseliteoriaa vastaan on puolestaan se, että tärinää esiintyy normaalisti "tärinämoodin" ollessa päällä tekemällä seuraavalla tavalla. Ensin kiihdytys yli tärinäalueen 110-135km/h siten, että tärinä häviää ja sitten painaa kytkimen pohjaan ja antaa nopeuden laskea. Tärinä tulee samassa kohtaa esiin näin rullailtaessa, kuin veto päälläkin. Ehkä kuitenkin hieman vaimeampana. Hankala arvioida, kun se tärinä vaihtelee muutenkin. Kytkin pohjassahan vetonivelet pyörivät vapaasti, eikä niiden pitäisi kaiketi saada aikaan tärinää mitenkään.
« Viimeksi muokattu: 14.07.2006, 18:28:08 kirjoittanut KMJ »