Varsinkin jos vetää peräkärryä, niin kiihdytyksissä auto vapisee pienilläkin nopeuksilla. Eli kuormituksella tärinää on myös kiihdytettäessä.
(tärinä on ollut autossa uudesta asti, ja joka kerta huoltoon viedessä olen asiasta huomauttanut)
Eilen kotiin ajellessa - motari 100 km - testailin eri tilanteita missä ravistaa ja missä ei.
Ensinnäkin nopeus on oltava 100+, alle ei ravistuksia.
Toinen on että autoa joutuu ohjaamaan = ratista kääntämää, vaikka vähänkin, ei väliä oikealle vaiko vasenmalle.
Pahin tilanne on kun vauhtia 120, motari kaartaa esim vasenmalle jossa ohituskaistalla kulumisuria ja ohitustilanne, siis ajoa vasemmalla kaistalla ja sieltä palataan takaisan oikealle kaistalle vasenman kaistan kulumisurista "nousten" samalla vedättäen silloin ratti hakkaa sormille oikein kunnolla.
Sitä vastoin jos vauhti ja tien profiili osuu niin että auto menee itsekseen kaistaa pitkin niin ravistusta ei ole tai
se on huomattavasti lievempaa.
Tuosta tulee mieleen että ikään kuin jos pyörän laakerit saa rullata vapaasti = ajolinjaa ei tarvitse muuttaa, tärinää
ei ole mutta kun laakerit joutuu välykseltään jommalle kummalle laidalle ja täristys alkaa.