Kirjoittaja Aihe: Vielä vahvistimen kytkemisestä vakioradioon ( RD3) 307  (Luettu 3136 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

wg

  • Vieras
Moro!

Olen asentamassa 307:aani erillistä vahvistinta ja kytken sen käyttäen Xetecin valmistamaa USC-evo signaalinmuunninta, johon voi asentaa lisäksi vaikkapa Applen iPODin tai jonkun muun erillisen ohjelmalähteen.
USC voidaan kytkeä soittimen omiin ISO-liittimen johtoihin, mutta ongelma on seuraava:

Jos otan jännitteen, herätteen ja maan normaalisti ISO-liitimestä, niin esim. avatessa ovia tulee soittimelle virta vaikka se ei olisikaan päällä. Tästä johtuen myös USC ja vahvistin käynnistyy>ei hyvä. Ongelma voitaisiin kiertää erillisellä katkaisijalla mutta se ei ole hyvä. Aikani eri kytkentöjä kokeiltuani, löysin yhden toimivan yhditelmän. Maa normaalisti ISO-liittimen maasta (pinni no.8 ), heräte virtalukon takaa (pinni no.7) jatkuva 12V pinni no.6. Tällä kytkennällä USC käynnistyy ja sammuu kun kääntää avainta virtalukossa.
Ongelma on se että:
1. ISO-standardin mukaan pinni no.6 on mittarivalaistus
2. yhden pösösivun(löytyy linkkipalstalta) mukaan sama pinni on vapaa ja toisen mukaan NC?
3. 307n kaavioiden mukaan pinniä no. 6 ei pitäisi edes olla olemassa vaan tilalla pitäisi olla tyhjä.  (kuten myös no. 5, jonka pitäisi olla heräte ja joka ilmeisesti ohjaa näyttöä)
Nyt kertokaa:
- Mitä tarkoittaa NC?
- onko siitä ok ottaa jatkuva virta USC:lle  vai polttaako koko auton?
Onhan nuo kaikki sulakkeen takana mutta varmuus olisi kuitenkin paikalla.

Jos jaksoit lukea loppuun asti ja ymmärsit edes vähän mistä on kyse niin hyvä :D

henautio

  • Vieras
Re: Vielä vahvistimen kytkemisestä vakioradioon ( RD3) 307
« Vastaus #1 : 06.12.2005, 21:30:55 »
mitään sen tarkemmin oikeasti noista ko. liittimen nastoista tietämättä sanoisin että NC = Not Connected

406 SV automatique

  • Vieras
Vielä vahvistimen kytkemisestä vakioradioon ( RD3) 307
« Vastaus #2 : 06.12.2005, 21:31:20 »
Samaan aikaan tuli sitten kaksi samaa vastausta. Toiseen kysymykseen kuitenkin vastaus lienee siis, ettei kyseisestä pinnistä saa jatkuvaa virtaa, eikä mitään muutakaan  :D

wg

  • Vieras
Vielä vahvistimen kytkemisestä vakioradioon ( RD3) 307
« Vastaus #3 : 06.12.2005, 23:16:02 »
Lainaus käyttäjältä: "406 SV automatique"
Samaan aikaan tuli sitten kaksi samaa vastausta. Toiseen kysymykseen kuitenkin vastaus lienee siis, ettei kyseisestä pinnistä saa jatkuvaa virtaa, eikä mitään muutakaan  :D


No näinhän se NC:n voisi mieltää, mutta kuten kirjoitin, nastaan todellakin tulee virta kun kääntää virta-avaimesta ja katkeaa kun kääntää pois.
Tarkoittaiskohan tuo sitä että jos se on mittarivalon säätö, niin se ei ole tuossa soittimessa kytketty? Nimittäin kun mittarivaloja säätää, niin soittimen valaistuksessa on pientä elämää (pientä värinää). Jännite tulee soittimelle mutta ei ole käytössä?
307ssa tuota tinniä ei todellakaan ole merkitty mitenkään ja 206:ssa se on merkitty NC (not connected) tai "free /entry"
Ei jymmärrä...??

406 SV automatique

  • Vieras
Vielä vahvistimen kytkemisestä vakioradioon ( RD3) 307
« Vastaus #4 : 07.12.2005, 18:57:59 »
Aika oudolta kyllä kuullostaa. NC-merkitty pinni on siis johtosarjan puolelta virtalukon takana? Oletko testannut yleismittarilla, miten pinnin jännite maata vasten käyttäytyy mittarivaloja säätäessä?
Voihan se tietysti olla, että NC tarkoittaa soittimen puolta. Omassa 406:ssa vaan tuo auton johtosarja on aika karsittu, eli johtimia puuttuu verrattuna standardi ISO-liittimeen.

wg

  • Vieras
Vielä vahvistimen kytkemisestä vakioradioon ( RD3) 307
« Vastaus #5 : 08.12.2005, 11:27:22 »
oli tuollainenkin termi:
http://www.mgcars.org.uk/electrical/body_relays.html

(eli siis tuolla sanotaan NC=Normally Closed)

Siis tarkoittaako tuo että rele on vetäneenä (Normally Closed) kun virrat on päällä ja kun käännän virta-avaimesta virrat pois niin silloin jännite katkeaa...  "Normally closed; contact is ON with no coil power" Mutta tuo loppuhan tarkoittaa että rele on auki "contact OFF" kun kelalla on jännite?
Eli kun  käännän virrat pois niin jokin apujännite menee kelalle ja vetää sen auki? Mitä järkeä??  Mikä rele tai boksi ohjaa ja mitä?


"A note on the NC (Normally Closed) Contact

The normally closed contact, is less used and, where present, often has a lower current
carrying capability than the NO contact. It is closed when there is no power to the coil and
thus, if driving a load, would run the battery down unless some other switch, such as the
ignition switch is upstream of it.

There are some special uses, however. Using all three contacts, NC, NO and Common, the
relay can changeover from operating one function to operating another. It might also be used
to energize an alarm that does not need power with ignition ON. "

Suomentakaa tyhmälle:

NC on vähemmän käytetty ja usein sillä voidaan ohjata pienempiä kuormia kuin No:lla. Se on kiinni( =kytketty), kun kelalle ei tule jännitettä ja siksi ohjatessaan kuormaa tyhjentäisi akun ellei jokin toinen kytkin, esim. virtalukko olisi vastassa?
Ei tajua?

Benkku

  • Vieras
Vielä vahvistimen kytkemisestä vakioradioon ( RD3) 307
« Vastaus #6 : 08.12.2005, 12:05:06 »
NC releiden ja liittimien pinnien yhteydessä tarkoittavat 'eri asiaa'.

NC termi - releissä, katkaisijoissa (painonappi tyyppi jne.) = normaalisti suljettu.

Liittimien pinnien yhteydessä kyseinen termi tarkoittaa ettei kyseistä pinniä ole kytketty mihinkään. Yleensä tällöin myös johdin ja kyseinen pinni tai sen vastake pistokkeesta puuttuu.

wg

  • Vieras
Vielä vahvistimen kytkemisestä vakioradioon ( RD3) 307
« Vastaus #7 : 08.12.2005, 13:32:59 »
Lainaus käyttäjältä: "Benkku"
NC releiden ja liittimien pinnien yhteydessä tarkoittavat 'eri asiaa'.

NC termi - releissä, katkaisijoissa (painonappi tyyppi jne.) = normaalisti suljettu.

Liittimien pinnien yhteydessä kyseinen termi tarkoittaa ettei kyseistä pinniä ole kytketty mihinkään. Yleensä tällöin myös johdin ja kyseinen pinni tai sen vastake pistokkeesta puuttuu.


Tämä kuullostaa hyvälle ja sulkee aukkoja pois eri teorioista!
Eli johdin on mitä selkeimmin ISO-standardin mukainen mittarinvalaistus eli dimmer ja pökötin radiossa ei ole himmennystä ja siksi soittimen kytkentäkaaviossa lukee pinnin kohdalla NC eli ei kytketty. Tässä tapauksessa siis johtimen vastake puuttuu soittimesta (tai vastake on, mutta ei kytketty soittimen sisäisesti)
Tämä myös selittäisi sen että mittarin himmennys ei toimi kun valot on käännetty päälle mutta ei virta-avainta. Kun kääntää virrat päälle, myös himmennys toimii. Tämä näkyy myös pienenä "sykkimisenä" radion valoissa. Lppujen lopuksi voisi siis todeta, että koska tuo on ainut +12V, joka soittimen takaa löytyy ja toimii virtalukon kautta, niin sitä voi käyttää USC:lle?

Benkku

  • Vieras
Vielä vahvistimen kytkemisestä vakioradioon ( RD3) 307
« Vastaus #8 : 09.12.2005, 00:50:45 »
Paljonko tuo signaalimuunnin ottaa tehoa ?

Mikäli tehontarve vähäinen niin todennäköisesti sen voisi kytkeä samaan syöttöön auton radion kanssa.

Tästä en ole varma, mutta soittimen (tai sen näytön - mikäli itse laitteesta erillinen) näytön valaistuksen himmennys voisi olla toteutettu väylätekniikalla eli soitinta voidaan komentaa väylän kautta datatavuilla.

wg

  • Vieras
Vielä vahvistimen kytkemisestä vakioradioon ( RD3) 307
« Vastaus #9 : 09.12.2005, 09:06:41 »
Se ottaa virtaa muistaakseni 350mA.
Näytön himmennys toimii justiin noin, se selvisi eilen.
USC tuli eilen kytkettyä 950923465 kerran. Kaikki toimii hienosti!......Siihen asti kun sammu!
Selvitin sen 6pinni taian mikä oli ns. dimmeri valoille. Löysin speksit, jossa sanottiin sen olevan virtalukolta tuleva  jännite, joka on ainoa jännite missä ei ole viiveitä eikä mitään ohjauksia. ELi vapaa, toimiva +12V.  
Siinä tinnissä on nyt perässä suoraan USC:n ja vahvistimen heräte. Maa on maasta ja jännite on suora 12V soittimen takaa. Muut +12V navat on BSI-ohjattuja ja parhaassa tapauksessa viivästettyjä...
Eli eli...toi ei kai ole kuitenkaan "oikeasti" mikään virtalukolta tuleva tai on mutta joku purkki siellä on välissä tarkkailemassa josko kuorma kasvaa liian suureksi.
Kävi nimittäin niin että kaikki toimi kunnes ääni vain loppui. Kaikki laitteet oli päällä. Auton sammutus, odotus ja uudelleen päälle. taas toimi. Välillä lähti päälle ja välillä ei eli toimi mielivaltaisesti. Huomioitavaa oli että jokapaikkaan tuli ainakin jonkinainen jännite. Soittimesta ei vain tullut ääntä pihalle.
Toiminta oli sama kuin jos herätevirta jää liian pieneksi ja kaikki laitteet ei käynnisty  tai käynnistyy satunnaisesti.
Linkki spekseihin (lataa XLS-tiedosto):
http://www.google.fi/search?hl=fi&q=AE07V&meta=

Nytpä alkaa olla järkevät konstit loppu. Tietysti voi ottaa jostain jatkuvan virran ja releohjatun herätteen tai käyttää ensimmäistä kytkentää joka toimi aina kun avasi oven mutta en haluaisi kytkeä auton sähköihin ylimääräisiä releitä  tai sitä että vahvistimet kytkeytyy itsekseen päälle kun ovia availlaan. Voihan senkin kiertää erillisellä katkaisijalla. Olisi vain kiva kun laitteet toimisi niinkuin on tarkoitettu.

Benkku

  • Vieras
Vielä vahvistimen kytkemisestä vakioradioon ( RD3) 307
« Vastaus #10 : 09.12.2005, 14:59:52 »
Paljonko vahvistimen päälleohjaus/heräte ottaa virtaa ?

Ainakaan hiljaisemmalla äänenvoimakkuustasolla soitettaessa 'äkkiä ajatellen' ei luulisi radion syötön ylikuormittuvan - jos esim. lisäkuorma on tuo 350 mA + 100 mA.

Toinen vaihtoehto em. ohjaus syötöille voisi olla käytää radion antennin ohjauslinjaa (mikäli sellainen ylipäätään soittimesta lähtee).

Onko käytössäsi oskilloskooppia ? Mikäli niin tarkista ettei radion syöttölinjaa käytetä datalinjana - eli irroita nuo kytkemäsi laitteet fyysisesti syötöstä ja tsekkaa skoopilla onko jännite tasainen vai pulsiitttako linja - näistä nykyajan härveleistä kun ei tiedä.

JH-71

  • Vieras
Vielä vahvistimen kytkemisestä vakioradioon ( RD3) 307
« Vastaus #11 : 02.01.2006, 15:52:50 »
Samaista Xeteciä autooni olen harkinnut. Siinähän näyttäisi olevan myös auto-toiminto, eli syttyy päälle, kun syöttöön tulee signaali. Iso liittimen pinni no.5 on monessa paikassa merkattu sähkötoimisen antennin ohjaukseen. Tästä olen ainakin itse ottanut herätteen vahvistimelle, ja toimii loistavasti.