Kirjoittaja Aihe: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)  (Luettu 57996 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #75 : 06.09.2018, 09:41:58 »
Ei kelvannut. On jäykempää talvella. Siis onhan talvella alle kahdenkymmenen pakkasia paljonkin niin ei ole hyvä. On jäykkä lähtiessä. On ajettu. Mutta mikä se oikein on tuo 90 ja 80 ero. Eikö se suositus ole se mikä vähintään vaaditaan. Nythän tuo 90 siis pysyy paremmin kasassa korkeimmissa lämpötiloissa. Tai siis ei mene liian liruksi. Eli näin ajateltuna 90 on parempaa juuri peräkärryhommissa.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #76 : 06.09.2018, 19:27:06 »
Katsoin Autowikistä:

Yksiasteöljyissä on mainittu vain yksi viskositeettiluokka. Moniasteöljyissä viskositeetti ilmoitetaan kahdella luvulla, esimerkiksi moottoriöljyissä 5W-30, joista W-lukema on talvikäytön viskositeetti- ja viivan jälkeinen lukema kuumaviskositeettiluokka. Kylmäviskositeetti määritellään 40 celsiusasteen lämpötilassa ja kuumaviskositeetti 100 celsiusasteen lämpötilassa.


Ei tuo 90 paha ole jos vaan synkronointi toimii hyvin. Tosin 90 siirtää lämpöä huonommin kuin 80 mutta tuskin hampaat niin kuumaksi menee että sillä olisi merkitystä.

Tärkeää on synkronointi, että se jaksaa pysäyttää tai tasata pyörästön samaan nopeuteen. Esim api-GL-5 on liian vahvasti lisäaineistettu joten synkat rutisee varsinkin kylmänä. Totalinkin öljy täyttää api-GL-4 ja 5 luokituksen mutta ehkä siinä on vähän vähemmän lisäaineita. Omassa 406:ssa tuo Total pikkasen vastustaa varsinkin kylmänä muttei rutise.

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #77 : 06.09.2018, 22:55:04 »
...Total pikkasen vastustaa varsinkin kylmänä muttei rutise.
Uusi öljy myös?

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #78 : 07.09.2018, 09:13:44 »
Mukava kun puhutaan asiasta eikä tätä tavallista öljyhorinaa. Itte ajattelin niin asiaa kun katselin siellä erään autoilevan ihmisen kaupassa että se 75W-90 oli jollain uudemmilla automallien suosituksilla kun taas 75W--80 oli vanhempaa kalustoa. Yleisesti katsoin että öljyjä on enemmän tuola 75W-90 luokituksella. Siihen en usko kyllä vähääkään että pitää olla 75W-80 kun on suositeltu. Lukisin sitä niin että vähintään tuo. Sen olen jo havainnut omissa kokemuksissani että kyllä öljyt ovat kehittyneet parissakymmenessä vuodessa. Aloin oikein muistelemaan että minun nuoruudessa oli tilantieta jolloin ei mennyt kuinyksi vaihe pykälään. Ja se oli normaalia että pari kilometriä mentiin ennen kuin notkistui. Ja sen olen huomannut että täysynteettisessä ja mineraalissa on eroa. Lisäksi muistuu mieleen että ennen oli öljy jäykempää jopa tallissa kun vetoakseli kävi ulkona. Kuormitus on olematon henkilöautossa mutta vedossa kyllä kuormittaa. Olen kyllä Saksassa joskus voortista menettänyt sivuakselin laakerin verkon jolloin auto piti luistattamalla saattaa vauhtiin jolloin akseli pysyi hammaskosketuksessa. Remppasin silloin tuon laatikon. Muistelisin että siinä oli sivuakselille oikein sellainen muovi lisätty joka ohjasi öljyä laakerille. Mutta onhan nuo uudet vaihdeltaatikot ihan erillaisia kotelonkin puolesta. Ovat jo muotoiltu sivu ja pääakselin mukaan kun ennen oli vapaata tilaa. No sitten tähän lämpenemiseen. Olen joskus vetämisen jälkeen kokeillut laatikkoa ja se tuntuu kyllä yllättävän kuumalta mutta ei koskaan kyllä sata asteiselta. Luullakseni kyllä kahdeksankymmentä on ihan maksimi. Silloin se viskositettikäyrä pitäisi kattoa lähempänä sitä kuin tuota sataa. Ja uskoisin että niiden käyrät ovat tuolloin lähellä toisiaan. Mihin tuo väite perustuu että  tuo 80 yläviskositeetti jäähdyttäsi paremmin. Onko öljyn tiheys suurempi. Itse ajattelin että tuo laajempi viskositeettiluokka alaentaa suorituskykyä kylmässä jollon kapeampi viskositeettiluokka on varmempi valinta kun vanhemmissa autoissa se yläpää ei ole niin tärkeä. Kyllä sen ölyn lämpenemisen huomaa ainakin omassa siitä että ykkösvaihteen nopeuden sovitusrenkaat ovat kuluneet niin uusilla öljyillä kuorma päällä ykkönen narahtaa paljon enemmän kuin vanhoilla öljyillä. Itse käytän poikkeuksetta moottorijarrutusta. Ei kulu palat mutta toistaalta kytkin ja vaihdelaatikko kuluvat. Toisessa autossa on kaksoismassa ja se naksuu juuri tuossa moottorijarrutuksessa. Mutta näin olen ruukannut ajaa.

Laitan vielä yleisön pyynnöstä tuokiokuvan. Tuossa näkyy vaihdettu helma ja paheksuvia katseita kerännyt aluumiinhuuli auraamassa edessä.
« Viimeksi muokattu: 07.09.2018, 09:31:51 kirjoittanut PeugeotDriver »

hartsa72

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 299
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #79 : 02.02.2019, 17:18:02 »
Onko kukaan laittanut tätä öljyä ml5c laatikkoon? Onko käypä? https://www.motonet.fi/fi/tuote/590071/Red-Line-MT-90-Vaihteistooljy-946ml
Tuli vaan mieleen kun emännän rusahtelevaan (kakkoselta kolmoselle) Primeran laatikkoon laitoin tätä niin tuli kuin uusi. Ja oikeesti kovillakin pakkasilla keppi nöyrä ja vaihteet lupsahtelee nätisti.
406 2.0 HDI 80kw -04
Ainoa heikkouteni on ääretön nopeuteni..