Kirjoittaja Aihe: 406 - Katalysaattori (XU10J4R)  (Luettu 6785 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 406 - Katalysaattori (XU10J4R)
« Vastaus #15 : 06.11.2013, 15:21:32 »
20e on aika pieni raha, sillä ei maksaja köyhdy eikä saaja rikastu. Irroitettuun putkeen katin vaihtaa puolessa tunnissa, helppo työ.  Itse tekisin sen hädässä olevalle ehkä ilmaiseksikin, parilla kympilla tekisin taatusti :)
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 531
Vs: 406 - Katalysaattori (XU10J4R)
« Vastaus #16 : 06.11.2013, 16:46:27 »
Kyllä itekin hitsaisin kahellakympillä,ei niin iso homma ja ihan ok korvaus työstä.Viimeksi tein nelipyöräsuuntauksen kolmella kympillä ja olin ihan tyytyväinen.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Katalysaattori (XU10J4R)
« Vastaus #17 : 06.11.2013, 17:34:11 »
Pari kymppiä kahdesta pyöräytyssaumasta putken ympäri, on jo ihan kohtuullinen korvaus. Aikaahan tuohon ei muutamaa minuuttia enempää mene.

yamaha1100

  • Vieras
Vs: 406 - Katalysaattori (XU10J4R)
« Vastaus #18 : 06.11.2013, 17:54:21 »
Kyllä itekin hitsaisin kahellakympillä,ei niin iso homma ja ihan ok korvaus työstä.Viimeksi tein nelipyöräsuuntauksen kolmella kympillä ja olin ihan tyytyväinen.

Onko sulla millainen laitteisto nelipyöräsuuntaukseen?

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 531
Vs: 406 - Katalysaattori (XU10J4R)
« Vastaus #19 : 06.11.2013, 22:31:54 »
Tietokone pohjaiset 8 säteiset laser laitteet.Just suunnattin kaverin bmw 330d ja tuli erinomainen kuullemma.Tulostaa myös katsastukseen kelpaavan kupongin.

Englishman

  • Vieras
Vs: 406 - Katalysaattori (XU10J4R)
« Vastaus #20 : 15.11.2013, 20:42:26 »
Ei tavallaan kuulu tähän mutta on hitsausvälineet ja paikka missä tehdä mutta 20 € ei tuohon riitä, ainakaan minulle.

Sama täällä - hitsausvälineet ja lämmin autotalli on, mutta mieluummin oikea osa jos se on vain saatavissa kohtuu hinnalla. Auton myyntiarvo voi olla muutama sata euroa, mutta sen käyttöarvo on ainakin kymmenen kertaa enemmän. Sain uuden katin+Lambda Ebayltä ja ne on asennettu jo. Katin naarasputken läpimitta, mihin keskiputken urosputki menee, on 6mm isompi kuin alkuperäisen, mutta löysin putken pätkän, joka meni tiukasti keskiputken päälle ja sitten meni sopivasti katin putkeen. Toinen ero on, että arkuperäisessä katin putkessa on "väliseinä" (en tiedä meneekö koko matkan kattiin asti) - sama jako on pakosarjassa, mutta uudessa katissa ei ole tälläista väliseinää putkessa. Onko tietoa mikä tuon väliseinän merkitys on? Arvaukseni on, että kahden sylinterin pakokaasut menevät toiselle puolelle, mutta en tajua miksi. Tarvikekatin laatikko on huomattavasti pienempi kuin alkuperäinen. Auto kuitenkin kulkee hienosti ja hiljaisesti.

Englishman

  • Vieras
Vs: 406 - Katalysaattori (XU10J4R)
« Vastaus #21 : 15.11.2013, 22:43:45 »
Kuva: alkuperäisen katalysaattorin etuputki

[ylläpito on poistanut liitteen]

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 406 - Katalysaattori (XU10J4R)
« Vastaus #22 : 16.11.2013, 09:44:44 »
Sama täällä - hitsausvälineet ja lämmin autotalli on, mutta mieluummin oikea osa jos se on vain saatavissa kohtuu hinnalla.

Nythän kävi niin ettet saanut sitä oikeaa osaa.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Katalysaattori (XU10J4R)
« Vastaus #23 : 16.11.2013, 11:18:45 »
Onko tietoa mikä tuon väliseinän merkitys on? Arvaukseni on, että kahden sylinterin pakokaasut menevät toiselle puolelle, mutta en tajua miksi.

Liittyy kaasudynamiikkaan ja moottorin tuottamaan vääntömomenttiiin. Pienempään tilavuuteen pakokaasut yhdestä sylinteristä johdettaessa sen virtausnopeus on suurempi. Virtausnopeuden ollessa suurempi on pakokaasulla enenmmän kineettistä energiaa - toisinsanoen suuremmalla virtausnopeudella, saadaan suurempi alipaine pakotahdin loppuvaiheessa pakoventtiilille ja sitä kautta täytöstä imutahdilla parannettua.

Englishman

  • Vieras
Vs: 406 - Katalysaattori (XU10J4R)
« Vastaus #24 : 16.11.2013, 21:25:16 »
Onko jaetulla putkella käytännön merkitystä? Voiko tavallinen putki aiheuttaa vahinkoa moottorille? Vai onko jaetulla putkella ainoastaan vähäinen suorituskyvyn parantamisen vaikutus?

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 406 - Katalysaattori (XU10J4R)
« Vastaus #25 : 16.11.2013, 21:30:31 »
Ei aiheuta mitään haittaa tai vahinkoa moottorille. Jos vaikutuksia on moottoritehoon niin sitä ei tavallisessa ajossa huomaa. Vai oletko huomannut.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Katalysaattori (XU10J4R)
« Vastaus #26 : 16.11.2013, 22:33:50 »
Jos vaikutuksia on moottoritehoon niin sitä ei tavallisessa ajossa huomaa.

Nimenomaan 'tavallisessa ajossa', matalilla moottorin pyörintänopeuksilla eron havaitsee. Jaetulla pakoputken alkuputkella, moottorista saadaan enemmän vääntömomenttia eli viimekädessä tehoa.

Englishman

  • Vieras
Vs: 406 - Katalysaattori (XU10J4R)
« Vastaus #27 : 16.11.2013, 23:54:47 »
Ajoin 400km autolla tänään enkä huomannut eroa tehossa. Ajan kuitenkin sen verran rauhallisesti, etten todennäköisesti huomaisi pientä muutosta tehossa. Jatkuuko jako koko matkan kattiin asti? Alkuperäisen katin etuputki on ehjä, joten voisin helposti vaihtaa sitä uuteen kattiin - ellei ole jotain erikoista etuputken ja katin liitoksessa?

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 406 - Katalysaattori (XU10J4R)
« Vastaus #28 : 17.11.2013, 10:03:27 »
Nimenomaan 'tavallisessa ajossa', matalilla moottorin pyörintänopeuksilla eron havaitsee. Jaetulla pakoputken alkuputkella, moottorista saadaan enemmän vääntömomenttia eli viimekädessä tehoa.

Älä höpötä olemattomia. Olen tehnyt saman kattihomman ja samanlaiseen autoon kuin englishman (paitsi kova laatikko) ja ajoin sen jälkeen yli 50tkm ei mitään eroa ollut eikä tullut. Paperilla tai dynossa voi joku ero tulla esiin kun sitä osataan hakea mutta normaalissa ajossa sitä ei huomaa kukaan.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 406 - Katalysaattori (XU10J4R)
« Vastaus #29 : 17.11.2013, 10:09:04 »
Alkuperäisen katin etuputki on ehjä, joten voisin helposti vaihtaa sitä uuteen kattiin - ellei ole jotain erikoista etuputken ja katin liitoksessa?

Katin korjaus hitsaamalla ei sinua kiinnostanut mutta nyt olet valmis hitsailemaan siihen uuteen kattiin vanhoja osia? Eikö nyt kannata jo unohtaa koko katti ja ajaa sillä autolla kun se kerran tuli kuntoon ja toimii.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307