Auto: 2003 406 1,8 (EW7, 6FZ, käyttöönotto 01/2003).
En löytänyt tästä aiheesta mitään haulla, joten:
Perkeeti kun ei tullut otettua valokuvaa korjaamolla, joten pitää selostaa. Menin vaihdattamaan pakonokka-akselin hihnapyörää, vaan jakohihnan suojakoppaa raotettuaan asentaja löysi v***ttavan yllätyksen: jakohihna oli liikkunut imunokka-akselin hihnapyörällä sivusuunnassa niin, että se oli pyörällä enää n. puolen leveyden mitalta. Sanomattakin selvää että se oli kuluttanut myös hihnaa. Eipä siinä muuta kuin koko jakopään remppa työn alle, ja reilun kahdensadan kustannus pomppasi vähän päälle viiteensataan tosta noin vaan, vaikka jakopää oli uusittu viimeksi n. 15 000 km sitten (3/16, jonka jälkeen autolla ajettu muutama tuhat – ostin sen itse marraskuussa ja oon ajanut loput).
Onko kellään tapahtunut samanlaista mysteeriä? Sitä tuskin on aiheuttanut vaihtokuntoon mennyt pakonokkapyörä –ei myöskään korjaajan analyysin mukaan, ja hän on niitäkin pitkällä urallaan vaihtanut useasti– jonka "vastapainorenkaan" tärinäkumi oli irronnut keskiöstä. Kumi oli ihan ehjä, mutta sen kiinnitys oli vain iän myötä pettänyt, joten vastapainokiekko sai pyöriä vapaasti. Missään ei kuitenkaan näkynyt jälkiä siitä, että kiekko olisi tehnyt mitään vahinkoa mihinkään, eikä sen pitäisi pystyiäkään heiluttamaan pakonokkapyörää sivusuunnassa niin, että se olisi aiheuttanut hihnan seilaamisen. Lisäksi hihna oli pakonokkapyörän päällä presiis paikallaan.
Korjaajalle propsit tarkoista korvista, hän nimittäin paikallisti tärinäkumin irtoamisen korvakuulolta moottorin käydessä. Oli kuulemma tutun kuuloinen kahnutus. Ilman tuollaista vanhan koulukunnan osaajaa ois hihna katkennut ihan milloin tahansa tämän kesän aikana, joten isommalta katastrofilta vältyttiin.