Ongelma:
Auto: 2005 407 SW 2,0 HDi (automaatti).
Eräänä päivänä pösö ei käynnistynyt. Puolen tunnin kuluttua taas käynnistyi. Seuraavana päivänä käynnistyi, mutta sammuttamisen jälkeen kävi satunnaisesti muutaman sekunnin, sitten ei ollenkaan. Starttaus ok. Hinausautolla kotia.
Kaasuläppäkotelon vasen kierrätysläppä (?) oli jumissa (kiinni asennossa) ja mekanismin hampaat sököt. Uusi kaasulappäkotelo, kampiakselin- ja nokka-akselin tunnistin.
Auton käynnistyessä toimii hyvin, mutta jos sammuttaa, niin ei välttämättä käynnisty uudelleen.
Autoon vaihdettu toisesta autosta kaasuläpässä olevat anturit, kaasuläppien solenoidit, nokka-akselin päässä oleva alipainepumppu kokonaisuudessaan, polttoainesuodatin, commonrail putken paineanturi, EGR uusittu n. puoli vuotta sitten liikkeessä, akku vaihdettu, sulakerasia vaihdettu. Vielä vaihtamatta korkeapainepumppu antureineen. Varmaan jotakin muutakin olen vaihtanut, mutten nyt muista. Polttoainetta tuli, kun suuttimen putkea löysäsi. Onkohan vika se, ettei ruiskut syötä polttoainetta alhaisen paineen vuoksi? Entä katkos ECUssa?
Vikatesterillä tutkin kaasu- ja jarrupolkimen toimintaa, niin näyttäisi toimivan. Voi tietenkin vikaakin olla ajoittain. Moottoritilan johtoja olen heilutellut ja nykinyt ja mittaillut, jos olisi katkos jossain, muttei varmuutta ole siitäkään.
Vikakoodeja ainakin seuraavasti luettaessa testerillä: P1351, P1644, P1461, P1645, P1614, P0490, P1490, P0183, P1693, D118, D?0490, E001, 0000. Auton näyttöön ei tule vikakoodeja, mutta joskus pitkään startatessa menee Säästötilaan. Testerillä vikakoodien poiston jälkeen ei vikakoodeja ilmaannu, mutta auto ei välttämättä käynnisty.
Onko kellään samanlaisia ongelmia? Neuvoja tarvittaisiin ennen merkkihuoltoon vientiä.
Ratkaisu:
Nyt selvisi vika. Ennen lopullista vian löytymistä testattiin vielä veden lämpötila-anturi, joka oli ok. Lopullinen vika oli kuin olikin EGR-venttiilissä. Venttiili oli vaihdettu Etelä-Suomen eräässä autokorjaamossa 15.4.2016. Loppulasku kaikkineen oli 490€. Ilmeisesti venttiilin vaihto oli ollut hieman työläs, kun letkujen ja johtojen kiinnitys tuet oli jätetty irti. Lisäksi venttiilin tangon lukitustappi ei ollut oikein paikoillaan ja laakeri jumitti hieman, vaikka venttiili piti olla uusi. Liekö venttiilli vain osittain uusittu? Pätevä autonasentaja irroitti, puhdisti ja kasasi venttiilin uudestaa ja auto käynnistyy taas.