Kirjoittaja Aihe: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet  (Luettu 185912 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #75 : 03.08.2008, 22:32:02 »
Jep.

Värkkäsin insinörttityyliin "kaikki vaikuttaa kaikkeen" -tyyppisen excel-taulukon jossa arvioin kuluja kolmen vuoden pitoajalle nykyiselle pulkalle, käytettynä ostetuille kolmivuotiaille 407 bensalle ja dieselille, uudelle 407 dieselille ja samalle laitteelle firman autoetuautona. Tuli vähintäänkin hämmentäviä tuloksia...

Eihän tuossa ollut vielä mitään hämmentävää, täysin odotettu tulos. Paljonko laskit kilometrikorvauksia tulevan kuukaisi tasolla. Edellyttäen että laskit tosiaan matkavähennykset oikein. Mulla tulee omia ajoja vuodessa yli 30 tkm, vaimolla taas muutama tonni.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #76 : 04.08.2008, 02:47:52 »
Uuden ja uudemmankin auton hankintaan ei ole juurikaan järkisyitä olemassa, puhtaasti tunteella mennään jos semmoiseen ryhtyy.

Vanha 406 on mielestäni hyvä ostos vaikka sitä varjostaa jo 10v vanhana noi alkavat maalipinnan murheet ja alkava ruoste. Eihän ne vielä vuosiin mitään haittaa mutta jossain vaiheessa vaativat jotain huomiota. Hyviä vaihtoehtoja ovat 405 ja 306. 406:n puolesta puhuu kyllä ominaisuudet jotka on vielä tänäkin päivänä huippuluokkaa esim. äänettömämpää autoa saa edelleen hakea. Vanhempien polttoainetalous taas ei ole niitä parhaimpia vaikkei 1,8 kovin janoinen olekkaan ja dieselithän menee aika pienellä aina.

Muutama perus idea käytetyn pitämisessä on ettei sorru niihin halvimpiin tarvikeosiin. Esim. pallonivelet, pystytangot ja muut nivelet kannattaa ostaa alkuperäisenä. Kerran kun vaihtaa ei tarvitse huolehtia pitkään aikaan. Muutaman kympin säästö väärässä paikassa koituu vuosien mittaan tupla kustannukseksi, enemmänkin jos työstäkin joutuu maksamaan. Muuten voi kyllä ostaa tarvikkeita kun tietää että toimittaja on laadukas, esim. Valeo.

Ongelma on aina se ostovaihe, jos auton huoltoa on laiminlyöty, kuten yleensä halvan auton kyseessä olessa on, koituu laiminlyönnit seuraavan omistajan kustannukseksi. Kun tähän osaa varautua voi huoletta ostaa halvankin yksilön kun varaa enemmän rahaa sen "kunnostamiseen". Tämän jälkeen autolla voikin ajella aivan yhtä huolettomia kilometrejä kuin uudemmallakin.

Uudemman ostamiseen verrattuna puhutaan kuitenkin pikkurahoista mitä noihin laiminlyöntien korjaamiseen kuluu rahaa. 1000e:llä korjaa vanhaa autoa jo aika lailla.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #77 : 04.08.2008, 06:41:12 »
Uudemman ostamiseen verrattuna puhutaan kuitenkin pikkurahoista mitä noihin laiminlyöntien korjaamiseen kuluu rahaa. 1000e:llä korjaa vanhaa autoa jo aika lailla.

Kyllä, tonnilla lyhentää auto velkaa 2-3 kk ja korjaukset päälle. Ainoa vika vanhassa hyväkuntoisessa autossa on, vakuutus yhtiö ei arvioi se kuntoa saati käyttöarvoa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 287
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #78 : 04.08.2008, 11:02:30 »
Tuo KTA:n kirjoitus pitää hyvin pitkälle kutinsa. Mielestäni vanhan auton pito on kannattavinta, jos itse osaa tehdä remontit ja on paikka, jossa rapata. Tuolla 1000 eurolla ei tänäpäivänä enää teetetä isoja remontteja. Esim.lämmityslaitteen kennon vaihto maksoi 607 700 euroa ja tuntiveloitus oli vain 70. Pääkaupunkiseudulla maksaa 100/ tunti jo. Halpis osat vain täytyy kiertää kaukaa. Köyhän ei ole varaa ostaa halpaa pätee tähänki. En siis tarkoita, ettei laatutavaraa kannattaisi hankkia edullisesti esim. hintoja vertailemalla.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #79 : 04.08.2008, 18:13:23 »
Tänään viimeksi törmäsin tyytyväisen oloiseen 406 -97 omistajaan. Piti oikein ääneen ihmetellä kun auto oli lähes virheettömän oloinen päällepäin. Valkoinen auto jolla kilometrejä 230tkm ja ylikin. Omistaja kehui että hyvin on pelannut ja menee vähällä pensalla.

Rasvis

  • Vieras
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #80 : 05.08.2008, 19:27:25 »
Tyytyväisyyskin on suhteellista, toisen mielestä auto toimii hyvin jos se ei jätä välille ja katsastusta varten ei tarvitse tehdä isoa remonttia. Ruostettakaan ei mainittavasti ole jos jakkara ei mene pohjasta läpi.

Oma mielenlaatu on sikäli stressaava että pulkan pitää olla kunnossa, se ei saa kolista, vapista, nykiä tai tehdä muitakaan koiruuksia jotka eivät uutenakaan ole kuuluneet asiaan. Kondis pitää olla myös sellainen että katsastukseen voi ajaa milloin tahansa teettämättä ensin sitä varten jotain täsmäremppaa.

En siis sano että Neljänollakuus ei voisi tuollainen olla, ostinhan sellaisen hyvässä uskossa itsekin. Olen vaan huomannut että toisilla autonkäyttäjillä on vähän erilainen käsitys siitä milloin vanha auto on hyvässä kunnossa, melkein jokainen on varmaan käytettyä autoa ostaessaan huomannut minkälaisia tunkioita kaupitellaan "siisteinä" ja "teknisesti huippukuntoisina".

Ja tuohon laadukkaiden osien käyttöön: Ilman muuta pyrin itsekin vaihtamaan/vaihdattamaan asiallista palikkaa tilalle, mikään ei nypi niin paljoa kuin paikka jonka vuosi sitten on korjannut ja taas se on rikki. Nippeleiden hintaetukin tulee äkkiä syötyä jos osat ovat lyhytikäisiä, varsinkin jos ne asennuttaa pajalla. Itse laitoin kärryyn juuri Lesjöforsin jouset ja Sachsin iskarit, puolalaiset Halipatsuidat olisi varmaan saanut vähän halvemmalla mutta "jonkunmerkkisillä" osilla on sentään vähän pidempi elinajanodote ja kuitenkin alkuperäisnikaleita selvästi halvempi hinta. Alapallot taas vaihdatin leijonaosina, ne kun eivät kumminkaan maltaita maksa ja merkittömien tarvikkeiden kesto jää puhtaasti arvailun varaan.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #81 : 05.08.2008, 20:14:48 »
Tyytyväisyyteen varmasti vaikuttaa sekin kuinka paljon on kokemusta vanhoista ja uusista autoista. Tyytyväisyys on sitä mihin vertaa, jos ei ole tyytyväinen on varmasti olemassa jokin parempi ratkaisu, jos tätä taas ei ole niin sitten pitääkin miettiä miksi ei ole tyytyväinen? Itse kun näen aika läheltä kuinka ihmiset lyövät rahaa uudempiin autoihin ja niiden korjaukseen ja ylläpitoon niin en voi kuin hämmästellä. Puhumattakaan siitä että monet ostavat sen uudemman auton rahoituksella?!

Hyvä esimerkki vanhan auton riesasta, monet pitävät ongelmana kun niveliä saa olla jatkuvasti vaihtamassa. Kuitenkin vaihdettu nivel, jos on laadukas, kestää 406:ssa helposti 100tkm ja monesti alkuperäisiä niveliä löytyy vielä yli 200tkm jopa 300tkm ajetuista autoista. Nyt kun niitä niveliä sattuu olemaan alustassa kymmenkunta niin on aivan luonnollista että niitä joutuu vaihtamaan enemmän ajetussa autossa vaikkapa n. 20tkm välein kyseessä on vain aina eri nivel. Kun on saanut kaikki vaihdettua niin alkaa uusi kierros. Joissakin uudemmissa autoissa näitä niveliä vaihdetaan jopa 40tkm ajettuihin autoihin?!

Edelleen olen sitä mieltä että yksi parhaista rahan vastineista tällä hetkellä on 96-98 mallin perus 406. Viattomia ne eivät ole mutta ei ole mikään muukaan auto.

3279

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 515
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #82 : 05.08.2008, 20:42:02 »
Edelleen olen sitä mieltä että yksi parhaista rahan vastineista tällä hetkellä on 96-98 mallin perus 406. Viattomia ne eivät ole mutta ei ole mikään muukaan auto.

Minulla on 406 2,1TD -97 300.000 km ja se on ollut erittäin varmatoiminen ja korjaukset ovat olleet ns. kuluvien osien vaihdon lisäksi vilkkuviiksi ja mittareiden juotosten korjaus, jotka tein itse foorumin ohjeiden mukaan.
Autolla ei juuri ole vaihto-arvoa enää, joten olen varautunut ajamaan sillä vielä muutaman vuoden. Kori, moottori ja voimansiirto ovat edelleen lähes virheettömässä kunnossa. Nivelistä vain vasen raidentangonpää on juuri vaihdettu. Öljyä ei tarvitse lisätä 10.000 km vaihtovälillä ja kulutus on 5 litran molemmin puolin. Olen ollut todella tyytyväinen ajokkiini, jolla itse olen ajanut noin 200.000km.

kara

  • Vieras
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #83 : 07.08.2008, 19:29:39 »
Tänään viimeksi törmäsin tyytyväisen oloiseen 406 -97 omistajaan. Piti oikein ääneen ihmetellä kun auto oli lähes virheettömän oloinen päällepäin. Valkoinen auto jolla kilometrejä 230tkm ja ylikin. Omistaja kehui että hyvin on pelannut ja menee vähällä pensalla.

Tässä on toinen tyytyväinen. Ostin auton runsaat kaksi vuotta sitten, jolloin pulitin siitä 6000 euroa. Auton vuosimalli on 1998. Mittarissa oli ostettaessa 180 000. Nyt on 296 000. Kuluvia osia olen joutunut vaihdattamaan, mutta kulut ovat olleet aivan kohtuulliset.
Tämä on farkku, joten siinä kulkee myös kolme lastenlasta tarvittaessa mukana. Tein alkukesästä lomareissun Keski-Eurooppaan tällä autolla ja pari tarraa on siltä reissulta ikkunassa. Kilometrejä kertyi 6000.

1,8 litran bensamoottorilla pääsee helposti alle 7 litran sata kilometriä. Viimeiset kolme tankillista olen ajanut 6,3 litran kulutuksella. Kilometrit vähenevät, kun työajo loppuu vuoden vaihteessa.

En aio vaihtaa, koska myös minun laskujeni mukaan tämä auto on edullinen pitää ja käyttää. Kyseessä on muuten järjestyksessä 24. auto vuoden 1964 jälkeen, jolloin ostin ensimmäisen nelipyöräisen. Se oli Austin Mini 850. Autojen joukkoon on mahtunut muutama uusikin, mutta tämä on autoistani varmasti paras.  :)

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 869
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #84 : 07.08.2008, 19:53:56 »
Tässä on toinen tyytyväinen. Ostin auton runsaat kaksi vuotta sitten, jolloin pulitin siitä 6000 euroa. Auton vuosimalli on 1998.

Ahaa, pre-facelift ja tyytyväinen omistaja. Viimeinen pre-facelift vuosikerta lienee tällein amatööritilastoijan näkökannalta kestävin 406.

Pre-facelift = good
Facelift = bad

Tässä asia mustavalkoistettuna.  8)
Peugeot RCZ HDI FAP

Bad_Taste

  • Vieras
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #85 : 15.08.2008, 16:17:28 »
Itsellä nyt kolmas 406 menossa.
'99 pre fl 2.0st
-Muuten täydellinen paitsi 2.0 xu koneen kulutus. Ei tullut mitään pahaa sanottavaa vuoteen.

´01 fl gw 2.0st
-Nopeusmittarin kuoleminen ajoittain ainoa vika.
-Varma toiminen, ei huonoa komemusta

´03 fl hdi gw 110hp
-Huonoin 406. Sähköt, sähköt ja sähköt. Eli en voi kellekkään suositella viimeisimpiä 406:sia mitkä on väyläsähköillä (erottaa gw ainakin antenni takana ja "uudet" vikasen viikset.)

Mielestäni paras on 98-99 pre fl, mutta ´01 ei ollut huono, hiljaisempi ja apparin bägin poiskytkentä ominaisuuksien takia joutuu facelift:llä ajelemaan.

#timo#

  • Vieras
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #86 : 15.08.2008, 16:39:47 »
Itsellä nyt kolmas 406 menossa.
'99 pre fl 2.0st
-Muuten täydellinen paitsi 2.0 xu koneen kulutus. Ei tullut mitään pahaa sanottavaa vuoteen.

´01 fl gw 2.0st
-Nopeusmittarin kuoleminen ajoittain ainoa vika.
-Varma toiminen, ei huonoa komemusta

´03 fl hdi gw 110hp
-Huonoin 406. Sähköt, sähköt ja sähköt. Eli en voi kellekkään suositella viimeisimpiä 406:sia mitkä on väyläsähköillä (erottaa gw ainakin antenni takana ja "uudet" vikasen viikset.)

Mielestäni paras on 98-99 pre fl, mutta ´01 ei ollut huono, hiljaisempi ja apparin bägin poiskytkentä ominaisuuksien takia joutuu facelift:llä ajelemaan.
406 gw -03 110hp ollut nyt vähän yli vuoden. Ainut varsinainen vika ollut moniurahihnan toispuoleinen kuluma(piti t.käynnillä ääntä). Sähkö puoli toiminut vielä ilman ainuttakaan ongelmaa(kop kop puuta :)). Ainoa mikä autossa harmittaa on käyttövoimavero.  Mitä ne sähkö viat ovat olleet?
« Viimeksi muokattu: 15.08.2008, 16:47:51 kirjoittanut #timo# »

Bad_Taste

  • Vieras
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #87 : 16.08.2008, 10:56:10 »
Mitäs vikaa tuossa 2003 mallin sähköissä on ollut?
Tuli vähän väärin kirjoitettua. No, vikoja on com yksikön vaihdon jälkeen toimimaton keskuslukon kaukosäätö.
ABS välillä vilauttelee, mutta vika tiedossa (takapää..).

Tarkoitin sitä että vanhempi facelift joka ei ole täys väylillä on parempi "sähkövikojen" korjausten suhteen. Voit tehdä itse. Mutta tässä uudessa niin ei oikein pysty, ellei satu olemaan pösön koodauslaitteita yms. Ja niitä yleensä ei ole ja pösön sähkäri kyllä tekee mitä tarvii, 100e/h..

Uudemmassa ei sähkölaitteiden jälkeen ole mitään muuttunut, ajotietokoneen kulutusmittari toimii vähän eritavalla, ja se pahin..
Haluaisin tavata henkilön joka on tuon sähkömuutoksen tehnyt: Vanhassa ajovaloja pestiin vaan kun valot oli "päällä".
Tässä pa***ssa valoja pestään koko ajan...

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #88 : 16.08.2008, 12:01:17 »
Uudemmassa ei sähkölaitteiden jälkeen ole mitään muuttunut, ajotietokoneen kulutusmittari toimii vähän eritavalla, ja se pahin..
Haluaisin tavata henkilön joka on tuon sähkömuutoksen tehnyt: Vanhassa ajovaloja pestiin vaan kun valot oli "päällä".
Tässä pa***ssa valoja pestään koko ajan...

Tuo ongelma on muutamien vuosimallien CAN/VAN väylä autoissa, 406 on siinä väliin putoaja, koska mallin valmistus lopetettiin sopivasti ei siihen ole olemassa SW korjausta. Korjauksena on sitten sulakkeen poisto ::) . 2005 mallisessa 206:ssa oli jo korjaus eikä nuo uudemmat Full CAN autot tosiaan ruiski nestettä päivävaloilla.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

turpo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 34
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #89 : 17.08.2008, 18:54:51 »
  Kaverilla oli -03 gw hdi 110hv 3 vuotta ja siinä oli sähkövikoja paljon. Tien päälle auto jätti 60tkm aikana lähemmäs 10 kertaa, ja pisin korjaamoreissu 2kk. Ostaessa oli ajettu 240tkm ja myydessä 310tkm.
Peugeot 406 sv 2.0t owned since 9/2003, Audi a4 3.0tdi, Volvo v90 cross country