Kirjoittaja Aihe: 407 - Lämmityslaite ei puhalla kuumaa/kylmää (säätöläpän akseli)  (Luettu 218371 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Mistä kohden käyrästä näkee että ollaan rajoittimessa. Epäilen että se on tuo vaihteleva mutta virraltaan hieman kasvanut alue, ei lopun tasainen osuus. JOS näin on, tappiin ajetaan pidempi pätkä virtarajoituksella. Syynä voisi olla se että ohjain mittaa virtaa, mutta kun sitä pienennetään sarjavastuksella tarpeeksi, huomaamista ei tapahdu?

Kumpi sitten on parempi, pidempi ajo rajoitinta vastaan pienemmällä teholla, vai lyhyt ajo normaalilla teholla?

Eli 47 ohmia olisi näistä ainoa sopiva määrä. Raja pitäisi etsiä ja valita hieman pienempi vastus.

Oikeampi tapa taitaisi olla rinnan- ja sarjavastusten käyttö? Moottorin rinnalla olevalla vastuksella johdettaisiin osa virrasta moottorin ohi, ja sarjavastuksella justeerattaisiin kokonaisvirta ohjaimelle sopivaksi (eli samaksi kuin ilman vastuksia). Malttia kuitenkin vaaditaan mitoituksessa jotta rajoittimeen ajo muuttaa virtaa niin paljon että ohjain sen huomaa. Virran muutos tappiin ajettaessa on kuitenkin aika pieni, ja rinnakkainen vastus pienentäisi tuota eroa entisestään.

Tai sitten vastukset pitäisi olla niissä yksittäisissä johdoissa (neljä kappaletta), ei tuossa yhteisessä virransyötössä?
« Viimeksi muokattu: 08.12.2014, 11:03:12 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Vendange

  • Vieras
Auto: 2006 407 SW 1,8 (EW7A, DAM 10658 CJ, käyttöönotto 01/2006).

Minun lämppärin akseli katkesi, kun irroitin akun kengän ennen kun lämmityslaitteen akselit ehtivät ajaa parkkiasentoon. Kun katkaisee sytytysvirran, kestää kauan ennen kun alkaa kuulua parkkeeraus äänet. Laitoin akun kiinni, virran päälle, alkoi kuulua rouskutus. Korjasin alumiinikulmalla ja peltiruuveilla. On kestänyt 3 vuotta. Joten se ei rikkoonnu heikkouttaan, vaan käyttövirheestä.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Tuohon viimeiseen virkkeeseen sanoisin että voinee johtua molemmista? Moottorin ohjaimen pitäisi huomata että ollaan rajoittimessa ja pysäyttää moottori siihen. Sinun tapauksessa läppä ei enää kestänyt tuota koeponnistusta ja kukaan ei huomannut että olisi pitänyt pysähtyä. Voi siis olla hyvinkin sattuma, eikä normaali tapaus, että osui sinun kohdalle tuon akun irroituksen yhteydessä?

Eniten pelkään tapausta jossa mitään ylimääräistä virranrajoitusta ei ole, mutta moottorinohjaus ei huomaa läpän tulleen rajoittimeen. Tällöin läppää "hajotetaan täydellä teholla".
« Viimeksi muokattu: 08.12.2014, 12:50:05 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vielä aiempien kirjoitusten selvennys/yhteenveto (sorry kirjoitusten suuri määrä):

Sopiva sarjavastus lienee hyvästä, koska se rajoittaa moottorin maksimitehoa (tilanteessa kun läppä on rajoittimessa).

Toisaalta liian suuri sarjavastus saattaa aiheuttaa sen että moottorin ohjain ei huomaa rajoitinta ja jatkaa sitä vasten ajamista, kunnes tulee moottorin ohjauksessa käsittääkseni oleva 15 sekunnin maksimiaika täyteen. Onko tuosta enemmän haittaa vai hyötyä (siis että ajetaan pienemmällä virralla pidempään rajoitinta vasten) en osaa varmasti sanoa.

Kun en tiedä kauanko läppä kestää rajoittimeen ajoa ja millaisella teholla, uskon itse parhaan sarjavastuksen määrän olevan suurin sellainen jossa moottorin ohjain vielä *varmasti* huomaa rajoittimen ja pysäyttää moottorin pian rajoittimeen tulon jälkeen. Tällöin (kuten Benkkukin sanoi) rajoittimeen ajetaan sama aika kuin normaalistikin, mutta normaalia pienemmällä teholla. Näin ajatellen, alustavissa mittauksissa 47 ohmia yksialueisessa (82 ohmin moottori) toimii noin, mutta tarkempi arvo on vielä selvitettävä/arvioitava ja se voi vaihdella autokohtaisesti. 100 ja 147 ohmia näyttivät liian suurilta.

Tehoa/vääntömomenttia ei voi pienentää rajattomasti, koska silloin läpät eivät jaksa liikkua kunnolla/ollenkaan, vaikkakin tarpeeksi pienellä teholla läpät saattaisivat kestää ajoa rajoitinta vasten ikuisesti. Teoreettisesti, jos läppien liikuttamiseen tarvittava teho olisi aina vakio, vastuksen voisi mitoittaa niin että läpät juuri ja juuri liikkuvat. Tällöin ei haittaisi vaikka rajoittimeen ajettaisiinkin vaikka täydet 15 sekuntia, jos teho olisi vain karvan suurempi kuin mitä tarvitaan läppien liikutteluun. Tällöin tietenkin oletuksena olisi että moottorin vääntö ei kasva olennaisesti sen vääntäessä rajoitinta vasten ja että moottori kestäisi tuollaisen käytön. Voihan toki olla että läpät eivät kestä "ikuisesti" vaikka rajoitinta ei olisikaan !?
« Viimeksi muokattu: 08.12.2014, 14:00:23 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

mcjukeh

  • Vieras
Minua ihmetyttää se, että joillakin läpät eivät kestä paria vuottakaan ja toisilla ne kestävät sitten yhdeksänkin vuotta, kuten omassani vm 2005 407 3l V6. Asentaja sanoi, että minulla oli alkuperäiset läpät eikä akseleissa ollut kuin pieniä murtumia, eli olisi ne varmaankin jossakin vaiheessa menneet poikki, mutta se, että osalla ne akselit katkeilee parin vuoden välein on outoa. Voisiko olla niin, että niiden askelmoottorien ohjain ei huomaa moottorin virran kasvua tarpeeksi nopeasti siinä vaiheessa kun läppä on ääriasennossa ja onko jompikumpi asento läpälle huonompi, siis täysin auki tai täysin kiinni.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Muistan nähneeni mainintaa että lämpöläppämoottoreita olisi kahdella teholla (=kahdella vastusarvolla, 82 ohm ja jokin pienempi vastusarvo). Vai muistanko ihan väärin. En tiedä kumpi tuossa 2005:ssä olisi. Mulla on joka tapauksessa v2006 autossa 82 ohmia yksialueisessa (jos on olemassa kaksi vaihtoehtoa niin tää on se heikkotehoisempi) ja läpän akseli kesti käyttökuntoisena reilut 8 vuotta 250'000km. Yksi- tai kaksialueisuudella ei kai pitäisi olla vaikutusta hajoamiseen, tilanteen korjaamiseen kylläkin ekan kerran.

Voit olla oikeassa tuon läppämoottorin ohjaimen toiminnassa, on ainakin teoriassa mahdollista että se ei kaikissa tapauksissa huomaa rajoitinta vasten ajoa.

Tuota huomaamista voi ehkä testata jotenkin. Mun havaintojen perusteella järjestelmässä on 15 sekunnin aikaraja. Siispä jos systeemi ei huomaa rajoitinta, moottori on läppien asennon keskialueelta lähdettäessä päällä sekunteja pysähtymisen jälkeenkin. Arvelen että moottorin päälläolon huomaa rajoitintakin vasten oltaessa jos saa sormet moottoriin kiinni. Ainakin sen liikkuessa tuntuu tärinää, ehkä rajoittimessakin vaimeampana. Parempi olisi tietty katsoa yleismittarilla, mutta liitokset on tietenkin hyvin suojassa.
« Viimeksi muokattu: 11.12.2014, 11:26:20 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

powerage

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 80
Citroen foorumilta kopsattu:

Lainaus käyttäjältä: Sitikkapuoskari - Maaliskuu 01, 2012, 16:52:14
Softaan pitäisi virrantarkkailua viilata. Läpäthän asennetaan erikoisrasvan kanssa juuri siksi ettei ottaisi liikaa vastaan.
 
Mikäli virrantarkkailu ei toimi, ja moottoria ajetaan (välillä) täydellä teholla 15sek. rajoitinta vasten. Eikö silloin paras vaihtoehto ole lisätä isohko vastus?

http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,7276.200.html
Citroen C5 I  &  C5 II

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Niin, valitettavasti ei taida olla tietoa, vain arvailua, tuosta "toimiiko virrantarkkailu vai ei". Sellainen siellä kuitenkin minun nähdäkseni on olemassa, ja arvelen että ei välttämättä toimi kaikilla mahdollisilla lisävastuksilla.

Tuohan koskee vain osaa käyttötapauksista, eli ainakin ehkä kylmästä lähtöä ja lämpöisellä kelillä, kun tarvitaan maksimilämmitys tai -jäähdytys. Sekä tilanteita: pysäytys (ajetaan automaattisesti minimiin?), käyttäjä pyytää Max tai Min.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Kinnunen1

  • Vieras
Auto: 2006 407 1,8 (125 000 km).

Kyllähän se omastakin meni tuo akseli poikki. Vaihdoin tuossa moottorin toiselle puolelle, mutta nyt puhaltelee siis lämmintä, kun käskyttää kylmää. Mitkäs noista johdoista tulisi kytkeä ristiin? Värejä siis valkoinen, keltainen, violetti, ruskea ja punainen.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Taisin joltain foorumilaiselta saada tämän tiedon. Itsellä ainakin toimi, mutta vastuu kytkennän tekijällä kuten tavallista. Itse laitoin Molex-liittimet alkuperäiseen johtoon ja tein sopivan jatkojohdon 47 ohmin vastuksella yhteisessä johdossa (oisko ollut tuo violetti).
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Alpo Kieppi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Vielä toimivaan tai jo korjattuun läppälaitteistoon kannattaa laittaa johtoihin vastukset estämään läppämoottorin liiallista kääntövoimaa. Citroen-foorumilla on pätevät ohjeet tuohon. Omassa C5 II:ssa on vielä alkuperäinen läpästö, virranrajoitusvastuksilla varustettuna ja auto vuodelta -06, kilometrejä vasta reilut 150 t.

Mitään täyttä taetta tuosta ei toki ole, että varmuudella estää, mutta helppo ja halpa homma on itse juottaa vastukset johtoihin.

http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,24008.0.html
3008 Puretech 130 Active mt6 -18
ë-C4 Shine -22

Syyntakeeton ajaa ranskalaisella

Wootti

  • Vieras
Auto: 2005 407 2,0.

Lämmitinlaite puhaltaa apparin puolelle kylmää ilmaa. Kuskin puolelle puhaltaa normaalisti. Kyseessä on ilmeisesti 2-alueinen ilmastointi? Lueskelin ketjua ja muistelin, että täällä oli joskus juttua siitä, että sen saa korjattua hanskalokeron kautta pientä väkivaltaa käyttäen? Muistaakseni siihen oli leikkausmuotti, jolla sai vähimmällä vahingolla auki sen kotelon auki? Olisikohan kenelläkään sitä tallessa?

Ohjeet on muutenkin tervetulleita. :)

Bugsneeze

  • Vieras
Auto: 2005 407 SW 2,0 HDi (290 000 km).

Katosihan se omastanikin lämmin ilma, apukuskin puolelta. Kyseessä siis kaksialueinen automaatti-ilmastointi. Mitä ilmeisimmin tämä surullisenkuuluisa lämmityslaitteen säätöläpän akseli on katkennut.
 
Oulun Pörhöltä asiaa tiedustellessa remontin hinta-arvio oli 710 e yhden läppäakselin vaihdolle (osa 116 e, vaihtotyö 560 e + joitain tiivisteitä ja hieman jäähdytysnestettä). Löytyykö Oulun seudulta tekijää, joka vaihtaisi tuon vähän halvemmalla? Mulle kelpaisi vaikka se hansikaslokeron takaa tehtävä reikäremppakin.

Voishan sitä itsekin koittaa räplätä, mutta kun ei ole lämmintä paikkaa missä tehdä. Ulkona vähän turhan rapea keli irrotella muoviosia.

Rallirellu

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2008 407 2,0 HDi 136 (235 000 km).

Sama ongelma, saa nähdä onko tuo akseli. Hinta-arvio merkkiliikkeessä korjaussarjan kera n. 990 euroa. Taidan etsiä jonkun edullisemman vaihtoehdon. Siis apukuskin puoli kylmänä, kaksialue-ilmastointi.

Ratkaisu:

Nyt on foorumin ohjeilla korjattu matkustajan puoli ja tuntuisi toimivan. Pirullisen ahtaat paikat.

Akseli poikki ja vääntynyt, kotelosta irtileikatun palan akselireiän sisäreunoilla olevista rajoittimista toinen hävinnyt. Eli moottori on murjonut toiseen suuntaan ensin rajoittimen päreiksi ja sitten läppää niin kauan koteloon, että akseli ensin vääntynyt ja sitten poikki. Vika siis tuli lopullisesti esiin kovilla pakkasilla, jolloin kovettunut muovi oli heikoimmillaan.

Tein uuden rajoittimen: läpiruuvi, "kulmarauta" ja paljon liimaa. Läpän akselin korjasin liimalla ja pellillä. Irti sahatun kotelon osan liimasin takaisin Sikaflex 221:llä, joka tarttuu hyvin, mutta myös joustaa vähän. Akselin päihin ihan hiukan silikonirasvaa ennen paikoilleen laittoa. Merkkiliikkeen arvio korjauksesta oli n. 1000 euroa, kuulemma jostain olisi voinut saada jopa 600 eurolla. Nyt kustannus oli alle 100 euroa, kun ostin sahaus/hiontatyökalun, Sikaa, liimaa ja asennusjuomaa.

TEMP_ARKISTOON

pipar

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 37
Auto: 2008 407 SW 2,7 V6 HDi (DT17, automaatti, VF36DUHZJ21711296).

Meni tässä kovilla pakkasilla tuo lämmityslaitteen läppä akseli poikki kuskin puolelta. Pystyykö (kaksialue ilmastointi) sitä säätöläppää kääntämään jostain käsin, puhaltamaan kuumaa? Voiko siitä kojelaudassa olevan ritilän jos ottaa pois ni sieltä mitenkään sitä kääntää, puhaltaa meinaan näillä pakkasilla aikas kylmää ja miten sen ritilän saa pois?