Kirjoittaja Aihe: 307 - Etupään kolina  (Luettu 54371 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 716
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #60 : 05.07.2012, 11:05:05 »
Ei kauaa tuo motonetin osa kestä. Säästit väärässä paikassa.
Peugeot 3008 hybrid

brownie

  • Vieras
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #61 : 09.07.2012, 07:57:58 »
Kolinaa etupäässä montuissa, tuntuu kolisevan vaikka toisella pyörällä ajaa monttuun (luultavasti) eri penkeillä istuvat sanoo että ääni tulee jopa takapäästä renkaanvaidon yhteydessä kokeiltu (heilutella) koiranluita, mut en huomannu välystä. Se vakaajan tankoko vois olla?

Mulla oli ihan samanlaiset oireet, eilen vaihdoin kuskinpuolen koiranluun ja sillä hiljeni... Ihana hiljaisuus taas ajaessa! 8)

Johnny

  • Vieras
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #62 : 21.10.2012, 21:41:23 »
Sellasta tiedustelua, että kannattaako koiranluita vaihdella normaalisti vasen/oikea vuoroperään vai pitäiskö etupää nostaa kokonaan ylös operaation ajaksi? Vai onko mitään väliä kuinka...

PL

  • Vieras
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #63 : 21.10.2012, 22:17:02 »
Varmasti helpottaa, kun remontin tekee molemmat puolet ilmaan nostettuna. Tällöin kallistuksenvakaajassa ei ole jännitystä, eikä se siis pyri kiertymään mihinkään.

Johnny

  • Vieras
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #64 : 23.10.2012, 18:13:28 »
Täytyypä tehdä homma huolella. Öljynvaihdon yhteydessä tänään tulikin huomautuksia roppakaupalla ???: raidetangon vas sisänivelessä välystä, oik raidentangonpää välyksellinen, etupyörälaakereissa välystä, ja vielä huomioitu välykselliset koiranluut jotka siis menee vaihtoon ensimmäiseksi ja oli tiedossa. Kaipa näistä muista osan saa kotikonstein hoidettua...

radiaani

  • Vieras
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #65 : 26.10.2012, 04:49:36 »
Varmasti helpottaa, kun remontin tekee molemmat puolet ilmaan nostettuna. Tällöin kallistuksenvakaajassa ei ole jännitystä, eikä se siis pyri kiertymään mihinkään.

Helpottaa varmasti mutta ei se nyt mitenkään ylettömän hankalaa ole puoli kerrallaankin. Avuksi tarvitaan lähinnä jättikokoinen ruuvari tai iso kiintolenkki, jolla kallistuksenvaimentajaa saa väännettyä apurunkoa vasten riittävästi, kun vaihdon tekee puoli kerrallaan. Vääntöä siis tarvitaan vähäsen mutta ei mitään mahdotonta satunnaiselle autoharrastajalle, joka osaa varautua tilanteeseen.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #66 : 26.10.2012, 07:42:53 »
Täytyypä tehdä homma huolella.  raidetangon vas sisänivelessä välystä, oik raidentangonpää välyksellinen, etupyörälaakereissa välystä, ja vielä huomioitu välykselliset koiranluut jotka siis menee vaihtoon ensimmäiseksi ja oli tiedossa.

Ja kilometrit mittarissa?
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Johnny

  • Vieras
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #67 : 26.10.2012, 09:10:09 »
Kilometrejä komeat 182.000. Saa nähdä pamahtaako koko voimansiirto kun 200t tulee täyteen. Autohan on 307 sw 2.0 -06.

kh62908

  • Vieras
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #68 : 26.10.2012, 13:04:40 »
Auto: 2004 307 2,0 HDi 90 (farmari, 150 000 km).

Etupään kolinan aiheuttajaksi selvisi väljä vasemman puoleinen vetoakseli vaihdelaatikon puolelta. Siellä ei ilmeisesti mitään vaihdettavia niveliä ole, vaan pitää vaihtaa koko akseli kerralla? Hintaa tälle työlle tulee 355 euroa, varmaan ihan kohtuullista?

307sw2007

  • Vieras
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #69 : 16.11.2012, 14:04:53 »
Auto: 2007 307 SW 1,6.

Nytpäs on alkanut kuulua kolahdusta edestä täälläkin. Autotallista peruuttaessa huomasin, kun hieman nopeammin nostin kytkintä. Eteenpäin mentäessä tai rauhallisesti kytkintä nostaen peruuttamalla ei kolahdusta kuulu. Enkä ainakaan vielä ole hoksannut kuoppaan osuessa ylimääräisiä kolinoita. Mistä on alettava vikaa etsimään, näin peukalo keskellä kämmentä en ala itse edes arvailemaan?

Juu ja tiedän että korjaamollakäynti auttaa vian paikallistamisessa, mutta täältä pruukaa saada hyvän lähtökohdan sinne korjaamolle mennessä ja lompakko ei laihdu niin pahoin. Kenties jopa itse saa korjattuakin tällainen autonkorjaajana tumpelokin.

TKI

  • Vieras
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #70 : 05.11.2013, 13:42:01 »
Auto: 2004 307 1,6 XR S-Edition (TU5JP4, NFU, 104 300 km).

Etupäästä kuuluu kolinaa varsinkin hiekkatiellä n. 20 km/h nopeutta ajaessa etupyörän osuessa välillä kuoppaan ja tästä kuuluu ikävä kolahdus sisälle. Kaivonkannet aiheuttaa saman ilmiön asfalttitiellä. Eli taitaa nuo kuuluisat "koiranluut" vakaajan pystytangot tämän aiheuttaa? Motonetin osatko ei siis kestä kovin pitkään? Paljonko mahtaa orkkis varaosa maksaa tai onko joku toinen tarvikevalmistaja, jonka osia voisi tilalle laittaa? Jos nyt oikein tulkitsin, niin motonetin "koiranluu" (18-2458) maksaa 16,90 € kpl?

Ou812

  • Vieras
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #71 : 05.11.2013, 16:26:21 »
Ei noita motonetin alustan osia kukaan ole kai koskaan kehunut?
Minä tilailin Mister-autolta Moogit, oliko jonkun reilun 20€ kappale ja päälleppäin tuntuvasti järeämmän oloiset kuin orggikset (TRW).

TKI

  • Vieras
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #72 : 06.11.2013, 16:29:02 »
Moog vaikuttais ihan asialliselta. Parille "luulle" jäisi postikuluineen hintaa 57,50 e.

Plaza

  • Vieras
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #73 : 15.02.2014, 00:01:33 »
Auto: 2004 307 CC 1,6.

Itsellä kolinaa keulasta kuulunut jo pitkän aikaa. Töyssyissä kuulee kabinettiin parhaiten ja paukkupakkasilla liikkeellelähdettäessä, kelistä kiinni välillä. Katsastuskin ongelmitta läpi ja ajettavuus hyvä. Mikähän mahtaa klonksua? En viitsi pajalle viedä tuon takia, kun leimaki meni heittämällä läpi. Raidetangon päät vaihdettu vuosi sitten kumpaankin kulmaan.

starship

  • Vieras
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #74 : 15.02.2014, 15:04:39 »
Mulla yläpään kääntölaakeri kloksu pitkään se on helppo tarkistaa kun pitää joustintuesta kiinni kun toinen pyörittää rattia...Tuntuu jos on väljää.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=46465.0
« Viimeksi muokattu: 15.02.2014, 15:08:46 kirjoittanut starship »