Kirjoittaja Aihe: 607 - Jäähdytysnestevuoto (HDi) (vesipumppu)  (Luettu 16776 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
607 - Jäähdytysnestevuoto (HDi) (vesipumppu)
« : 15.11.2014, 19:24:20 »
Ongelma:

Auto: 2004 607 2,2 HDi (453 000 km).

Otsikon mukaisesti autossani on jäähdytysnestevuoto, vuoto on ollut olemassa jo ennen kuin ostin auton ja tähän asti on menty lisäilemällä jäähdytysnestettä aina välillä. Nyt kuitenkin kun jakohihnaremontti tuli ajankohtaiseksi niin ajattelin samalla myös paneutua tuohon vuotoon. Vuotoa on siis ilmennyt koko ajan kun auto on ollut minulla (noin 100 000km/5 vuotta) nyt kuitenkin vuoto tuntuu pahentuneen enkä silti paikanna sitä, oheisessa linkissä kuva minkä uskon liittyvän vuotoon. Voiko esimerkiksi viallinen paisuntasäiliön korkki aiheuttaa vuotoa joka näkyisi näin? Vesipumpussa ei ainakaan silmämääräisesti näy vuotoa/valumajälkiä. Tuntuu kuitenkin että vuoto on aika ylhäällä koska jäähdytysnesteen pinta laskee hyvin nopeasti täytön jälkeen, mutta noin 1,5l on suurin määrä mitä nestettä voi lisätä vaikka lisäysten välillä olisi pidempikin aika. Toisinsanoen tuo vajaus saattaa tulla jo 100km ajon jälkeen, mutta toisaalta vaikka lisäysten välillä olisi esim. 2kk niin määrä on sama.

https://www.dropbox.com/s/j2sgrveg7vyfynv/2014-11-15%2013.51.59.jpg?dl=0

Ratkaisu:

Vesipumppua kun tarkemmin tutkiskelin nii näyttäisi siltä että se on vuotanut pumpun rungon ja lohkon välistä, yhdessä kiinnityspultinreijässä oli vihreää väriä ja tiiviste oli sen reiän kohdalta ruostunut. Vuotopaikka siis taisi löytyä, mutta vahvistuksen saa vasta kun uudet osat ovat paikallaan ja pääsee näkemään vieläkö jäähdytysnesteen pinta vajoaa.

Vuoto oli kuin olikin omassa tapauksessa vesipumpun tiivisteestä, uudella pumpulla + tiivisteellä nesteet pysyy sisällä niinkuin kuuluukin.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 607 - Jäähdytysnestevuoto (HDi) (vesipumppu)
« Vastaus #1 : 16.11.2014, 19:19:58 »
Jakohihnan vaihto nyt sitten vähän venähti kun merkkilikkeestä ostetussa vesipumppu+jakohihnapaketissa olikin väärä vesipumppu, jopa vesipumpun tiiviste oli omaan autooni sopiva mutta itse pumppu oli väärä. Kuitenkin vanhan pumpun otin jo irti ja jakopää muutenkin purettu niin katsotaan milloin saan uuden osan.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

urosleijona

  • Vieras
Vs: 607 - Jäähdytysnestevuoto (HDi) (vesipumppu)
« Vastaus #2 : 09.12.2014, 21:53:08 »
Auto: 2003 607 2,0 HDi (268 000 km).

Onko tietoa, miten jäähdytysjärjestelmä ilmataan?

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 607 - Jäähdytysnestevuoto (HDi) (vesipumppu)
« Vastaus #3 : 10.12.2014, 04:53:32 »
Itse tein ilmauksen siten että leikkasin 1,5l limukkapullosta pohjan pois, pullon teippasin paisuntasäiliön korkin paikalle. Sitten vaan nestettä niin paljon koneeseen kuin kaatamalla menee, kun nestepinta on limsapullon yläosan tasolla puristelin ylä- sekä alavesiletkuja ja lisäilin nestettä sitämukaa kuin puristelemalla sai ilmaa tulemaan pois. Kun nestepinta ei enää pullossa laskenut niin kone käyntiin, käyttö lämpöiseksi - siinä vaiheessa kun termostaatti aukeaa ilmaa pulpahtaa jonkin verran vielä, sitten vielä hieman letkujen puristelua kone käynnissä ja tarvittaessa lisää nestettä tötteröön. Lopuksi imaisin ylimääräiset nesteet limsapullosta pois, jäähdyttimen korkki kiinni odotetaan että moottori on jäähtynyt ja tarkistetaan tai lisätään lopuksi jäähdytysnestettä. Näin meni ainakin tässä 2.2HDi:ssä. Mitään ilmausruuveja en aukaissut mutta uskon että ei järjestelmään ilmaa jäänyt kun nestepinta on pysynyt paikallaan ja lämmintä puhaltaa reippaasti sisälle.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

urosleijona

  • Vieras
Vs: 607 - Jäähdytysnestevuoto (HDi) (vesipumppu)
« Vastaus #4 : 10.12.2014, 22:37:52 »
Omassa tapauksessa vuoto oli paisuntasäiliön puolivälissä. Säiliö on tehty kahdesta osasta. Kun ensimmäiset pakkaset tulivat, niin vuoto ilmeni.