Pahoittelen jo etukäteen sitä, että ongelmakone (12-vent. V6, ZPJ) istuu Citroen Xm:n nokalla eikä 605:n, mutta voisihan sama tilanne olla Pugissakin
Kyseinen kone kehittää ylimääräistä painetta paisuntasäiliöön ja sylkee ajossa sitä kautta jäähdytysnestettä pois. Jäähdytysjärjestelma alkoi vuotamaan ensin muutamasta kohtaa (lämppärin kennon o-renkaat ja ylävesiletku), ennen kuin uskoin, että painetta on liikaa.
Kysymys kuuluukin, että voiko tuossa muuta vikaa olla kuin vuotava kannentiiviste? Ei tule vesihöyryä pakoputkesta, ei mielestäni kupli kylmänä paisuntasäiliössä eikä sotke öljyjä ja jäähdytysnesteitä.
Viikonloppuna tuli mitattua puristuspaineet (kone on hieman alle 200tkm ajettu):
1-syl: 11,8 kg/cm2
2-syl: 11,9 kg/cm2
3-syl: 11,8 kg/cm2
4-syl: 11,9 kg/cm2
5-syl: 9,8 kg/cm2
6-syl: 11,7 kg/cm2
5-sylinterissä olis n. 2baria pienemmät puristukset kuin muissa. Koitin lisätä 1:seen ja 5:seen vähän öljyä ja mittasin uudelleen, niin molempien lukemat nousi aika tarkasti 2,5barilla.
Tuttu mekaanikko sanoi, että pitäis tulla usvaa putkesta jos kannentiiviste on suoraa sylinterin ja jäähdytyskanavan välistä poikki. Ite kuitenkin pähkäilin, että voisko tiivisteessä olla niin pieni "rako", että päästää sylinterin paineet pois, muttei valuta kuitenkaan vettä sylinteriin? Keittämään ei ole päässyt kertaakaan. Voishan tuossa olla kannessakin halkeama...
Toi ZPJ-koneen kannentiivisteiden vaihto taitaa olla semmonen urakka, että ihan huvikseen ei viittis lähtee aukomaan.