Kirjoittaja Aihe: 605 - Ylipainetta jäähdytysjärjestelmässä (V6)  (Luettu 12746 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ace81

  • Vieras
Pahoittelen jo etukäteen sitä, että ongelmakone (12-vent. V6, ZPJ) istuu Citroen Xm:n nokalla eikä 605:n, mutta voisihan sama tilanne olla Pugissakin  :)

Kyseinen kone kehittää ylimääräistä painetta paisuntasäiliöön ja sylkee ajossa sitä kautta jäähdytysnestettä pois. Jäähdytysjärjestelma alkoi vuotamaan ensin muutamasta kohtaa (lämppärin kennon o-renkaat ja ylävesiletku), ennen kuin uskoin, että painetta on liikaa.
Kysymys kuuluukin, että voiko tuossa muuta vikaa olla kuin vuotava kannentiiviste? Ei tule vesihöyryä pakoputkesta, ei mielestäni kupli kylmänä paisuntasäiliössä eikä sotke öljyjä ja jäähdytysnesteitä.

Viikonloppuna tuli mitattua puristuspaineet (kone on hieman alle 200tkm ajettu):

1-syl: 11,8 kg/cm2
2-syl: 11,9 kg/cm2
3-syl: 11,8 kg/cm2
4-syl: 11,9 kg/cm2
5-syl: 9,8 kg/cm2
6-syl: 11,7 kg/cm2

5-sylinterissä olis n. 2baria pienemmät puristukset kuin muissa. Koitin lisätä 1:seen ja 5:seen vähän öljyä ja mittasin uudelleen, niin molempien lukemat nousi aika tarkasti 2,5barilla.

Tuttu mekaanikko sanoi, että pitäis tulla usvaa putkesta jos kannentiiviste on suoraa sylinterin ja jäähdytyskanavan välistä poikki. Ite kuitenkin pähkäilin, että voisko tiivisteessä olla niin pieni "rako", että päästää sylinterin paineet pois, muttei valuta kuitenkaan vettä sylinteriin? Keittämään ei ole päässyt kertaakaan. Voishan tuossa olla kannessakin halkeama... :(

Toi ZPJ-koneen kannentiivisteiden vaihto taitaa olla semmonen urakka, että ihan huvikseen ei viittis lähtee aukomaan.

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Ylipainetta jäähdytysjärjestelmässä (V6)
« Vastaus #1 : 03.05.2006, 18:00:13 »
Ennemminkin tuota (2 kg/cm2) luokkaa oleva sylinterin puristuspaineen alenema kertoo joko huonosta venttiilien tai männänrenkaiden tiivistyksestä mitatussa sylinterissä.

Liikaa painetta ? Paljonko järjestelmäpaine on jäähdytysnesteen/moottorin lämmettyä käytölämpötilaan ?

Kuinka olet asian todennut - kytkemällä painemittarin paisuntasäiliöön tulevaan letkuun ?

Pienikin kannentiivisteen vuoto vesitilaan aiheuttaa takuuvarmasti jäähdytysnesteen vajenemisen - imutahdin aikana nestettä kulkeutuu sylinteriin ja poistuu pakotahdin aikana pakoputkeen.

Pakokaasu tuoksahtaa glykolille, myös jäähdytysnesteestä on em. tapauksessa mitattavissa pakokaasun jäämiä.

Kannentiiviste voi palaa myös sylinterien välisestä kannaksestaan, mutta irroitettavilla sylinterinputkilla varustetussa moottorissa jäähdytysneste kulkeutuu tässäkin tapauksessa sylintereihin joiden väliltä kannas palanut.


ace81

  • Vieras
Vs: 605 - Ylipainetta jäähdytysjärjestelmässä (V6)
« Vastaus #2 : 03.05.2006, 20:20:00 »
Liikaa painetta ? Paljonko järjestelmäpaine on jäähdytysnesteen/moottorin lämmettyä käytölämpötilaan ?

Kuinka olet asian todennut - kytkemällä painemittarin paisuntasäiliöön tulevaan letkuun ?

En ole koittanut mitata, kun ei yhtäkkiseltään löydy tarvittavan tarkkaa mittaria...

Moottorin lämmettyä käyntilämpöiseksi ylävesiletku paisuu selvästi liikaa. On ihan kuin ylensyönyt anakonda :P

Koitin tehdä vanhasta paisuntasäiliön korkista paineettoman ja se asennettuna kone heittää heti lämmettyään vettä ajossa pois. Jäähdytysjärjestelmä on kunnolla ilmattu ja lämmötkin pysyy ajossa siinä n.82 asteessa juuri niin kuin pitääkin.

Niin ja jäähdytysjärjestelmän nestetason anturi käyttäytyy mielenkiintoisesti. Kun autolla lähtee ajelemaan anturi toimii niin kuin pitääkin, kunnes koneen lämmettyä se alkaa välkyttelemään ja lopulta jää palamaan koko ajan. Kun paisuntasäiliön korkin avaa valo sammuu heti. Eli ihan kuin säiliöön kertyisi painetta, joka pakottaa nesteen säiliöstä muualle (eli letkuihin, jotka antaa periksi=paisuu... nestehän ei juurikaan kompressoidu).  :-\

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Ylipainetta jäähdytysjärjestelmässä (V6)
« Vastaus #3 : 04.05.2006, 00:56:02 »
En ole koittanut mitata, kun ei yhtäkkiseltään löydy tarvittavan tarkkaa mittaria...

Järjestelmän normaali paine on luokkaa 1.3-1.5 kg/cm2. Paine voidaan mitata hätätilassa vaikkapa rengaspaineiden tarkistukseen tarkoitetulla mittarilla. Mittarin ei siis tarvitse olla absoluuttisen tarkka.

Lainaus
Moottorin lämmettyä käyntilämpöiseksi ylävesiletku paisuu selvästi liikaa. On ihan kuin ylensyönyt anakonda :P

Letkun kudosvaurio voi myös olla mahdollinen 'paisuttaja' - myös järjestelmäpaineen ollessa normaali, mikä kannattaa ottaa huomioon.


ace81

  • Vieras
Vs: 605 - Ylipainetta jäähdytysjärjestelmässä (V6)
« Vastaus #4 : 04.05.2006, 09:18:52 »
Hmm mietinpä vain semmoistakin vaihtoehtoa, että oisko syylärin paikkausaine (syyläri vuoti hieman oikeasta alakulmasta) voinut tukkia syyläriä sen verran, että ylävesiletkusta ei vesi pääse kiertoon kunnolla. Alavesietku ei näyttäisi olevan "paisunut". Pitääpä tutkia jahka ehtii... Ja paineetkin voisin mitata.


mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 185
  • Peugeot - ja maisemat muuttuu..
Vs: 605 - Ylipainetta jäähdytysjärjestelmässä (V6)
« Vastaus #5 : 04.05.2006, 14:03:31 »
Omassa 605:ssa paisuntasäiliö tulvii yli ilman korkkia jo pienillä kierroksilla. Epäilin aikanaan kannentiivistevauriota, mutta paisuntasäiliöstä ei mittauksissa löytynyyt pakokaasujäämiä. Lukeutuu varmaankin tämän moottorityypin ominaisuuksiin. Vaihdoin lämppärin kennon o-renkaat. Samoin konetilasta jouduin uusimaan kaikki o-renkaat, jotka olivat jäähdytysjärjestelmässä. Myös tiputtavan vesipumpun vaihdoin. Vanhuuttaan hapristuvat, sillä vanhat o-renkaat olivat litistyneet ja kovettuneet kanttisiksi. Edelleen nestettä häviää jonnekkin hyvin pieniä määriä. Kuluu kai sitä normaalistikkin pari desiä/10 000 km.. Paisuntasäiliöön ei myöskään saa laittaa liikaa nestettä. Tulee varmaankin jostakin ulos.
* 605 x8, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 106 x2, 405 x2, 404 x2, 205 x2, Expert, Valmet 455
* 15 kaksipyöräistä

Erska

  • Vieras
Vs: 605 - Ylipainetta jäähdytysjärjestelmässä (V6)
« Vastaus #6 : 07.05.2006, 00:21:31 »
Itsellä teki tuota myös ZPJ4 koneisessa xm:mässä. Epäilin syyksi huonoa korkkia, kuitenkaan kannentiiviste iminultakaan ole mennyt. Rupesi puhaltamaan vettä ylivuotoletkusta korkin jousen mennessä pohjaan. Aika outoa jos vika löytyy vielä pösön keulilta kun pumppu on sähköinen ja eri jäähdytinvehkeetkin... ;D

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Ylipainetta jäähdytysjärjestelmässä (V6)
« Vastaus #7 : 07.05.2006, 02:02:17 »
Omassa 605:ssa paisuntasäiliö tulvii yli ilman korkkia jo pienillä kierroksilla. Lukeutuu varmaankin tämän moottorityypin ominaisuuksiin.

Paisuntasäiliöön ei myöskään saa laittaa liikaa nestettä. Tulee varmaankin jostakin ulos.

Eipä taida lukeutua ;) kyseisen moottorityypin ominaisuuksiin. Omassani ja myös parissa muussakin (joihin olen mm. nesteet vaihtanut) nestepinta laskee nostettaessa kierroksia. Paisuntasäiliöön kurkatessa voi havaita täyttö-aukon kohdalla suurimman pinnankorkeuden indikaattorin -> säiliössä oleva tappi, jonka pään tulisi jäädä hieman näkyviin -> mikäli tapin pää peittyy on jäähdytysnestettä liikaa.


v6

  • Vieras
Vs: 605 - Ylipainetta jäähdytysjärjestelmässä (V6)
« Vastaus #8 : 31.05.2012, 07:33:14 »
Auto: 1992 605 3,0 V6 (12-ventt.).

Mulla samanlainen ongelma, kyseessä siis vaan peugeot. Oletko saanut jo vian korjattua ja jos olet miten?

v6

  • Vieras
Vs: 605 - Ylipainetta jäähdytysjärjestelmässä (V6)
« Vastaus #9 : 31.05.2012, 09:19:51 »
Ja mites voiko autolla ajaa? Pitäisikö paisuntasäiliön korkki vaihtaa pienempi paineiseen? Ylävesiletku menee joka tapauksessa vaihtoon kudokset on entiset.

Mutta lähinnä selvitäänkö tästä ilman kannentiivisteiden vaihtoa? Ja jos ei niin paljos semmonen kustantaa?

v6

  • Vieras
Vs: 605 - Ylipainetta jäähdytysjärjestelmässä (V6)
« Vastaus #10 : 31.05.2012, 12:05:26 »
Lisäksi sain vanhalta omistajalta tietooni että hän on vaihtanut syylärin mutta ei tehnyt minkäänlaisia ilmauksia. mahtaisiko se olla vastaus ?

mitsu79

  • Vieras
Vs: 605 - Ylipainetta jäähdytysjärjestelmässä (V6)
« Vastaus #11 : 20.10.2013, 03:32:30 »
Paisuntasäiliönkorkin (metallinen versio) rikkoutuminen tuntuu olevan näissä yleinen vika, olen omiin 605:siin vaihtanut n. 4-5 kpl. Kaikista on korkin pohjalla oleva messingin värinen metallirengas murtunut poikki, jolloin korkki ei pidä jäähdytysjärjestelmänpainetta oikeana.

Yhdestä ZPJ koneesta halkesi paisuntasäiliö saumasta ja toiseen tuli nuppineulanpään kokoinen reikä, josta tuli nesteet hiljalleen pihalle, jälkimmäinen tosin kyllä samaan remonttiin keittelikin oikein kunnolla, taisi liki puolet nesteistä kiehua pihalle.

Ei muuten tunnu kannentiiviste menevän helposti ZPJ koneesta, jo kolme kertaa onnistunut keitteleen kyseisiä koneita ja kaikki pelaa vieläkin, ei hukkaa nesteitä ym. joka kerta oli auto yksinään tyhjäkäynnillä, kahdesti syynä sähköletinanturi ja kerran moottorin hiilet...

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Ylipainetta jäähdytysjärjestelmässä (V6)
« Vastaus #12 : 20.10.2013, 08:58:57 »
..ja kolmas lämpöjen nousemisen tai viimekädessä keittämisen syy, vikaantuneesta termostaatista, josta vahapatruunan tiiviste on rikkoontunut. Kyseinen näyttää tulevan eteen n. 10-15 vuoden iässä.