Kirjoittaja Aihe: 205 - Moottorien yhteensopivuus  (Luettu 8092 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kp 205

  • Vieras
205 - Moottorien yhteensopivuus
« : 14.01.2012, 12:44:36 »
Auto: 1989 205 1,4 (VF320CK1223241835, kaasutin).

Kysyisin nyt sopiiko gt iin kone paikalleen tuohon  moottorikiinnitykseen? Gtiitähän on monella kone versiolla, vastauksia kiitos.

Benkku

  • Vieras
Vs: 205 - Moottorien yhteensopivuus
« Vastaus #1 : 14.01.2012, 14:32:13 »
Ei sovi suoraan, korikiinnikkeen paikat eroavat. Vaihteiston puoleisen saa irroitettua ja vaihdettua, oikean puoleinen on hitsattu koriin. Kyseinen kiinnike tulisi siis irroittaa ja vaihtaa. Toinen vaihtoehto tietty on valmistaa välipala/kiinnike, tosin TU:n korikiinnikkeen 'säännöstekninen riittävyys' kannattaa ensin selvittää.

GTI mallit ovat XU-moottoreilla  ja XR malli TU-perheen moottorilla.

kp 205

  • Vieras
Vs: 205 - Moottorien yhteensopivuus
« Vastaus #2 : 14.01.2012, 15:33:43 »
Kiitos vastauksesta, näin ajattelin itsekin. Tuo kiinnike homma nyt sinällään on helppo tehdä kun vain saa katsurilta luvat? Niin ja pitäähän tuohon  valmistaa vielä painepumppu ja muut mitä nyt tuo vaatii. Kyselen vielä minkä kokoinen tbo  noissa gti ssä on?

tepe_

  • Vieras
Vs: 205 - Moottorien yhteensopivuus
« Vastaus #3 : 24.02.2012, 10:08:34 »
Moro! Elikkä sopiiko tuo mi16 moottori suoraa 1.9 gti:n tilalle vai sopiiko ollenkaan? Kiitos jo etukäteen.

RALE

  • Vieras
Vs: 205 - Moottorien yhteensopivuus
« Vastaus #4 : 24.02.2012, 10:26:43 »
Sama asia kiinnostaa myös täällä. On noita mailmalla laitettu, mutta sellaista tarkempaa tietoa en ole löytänyt. Lähinnä koneen kannakkeiden kinnitykset ja vaihdelaatikoiden/vetareiden keskinäinen sopivuus, varmasti tuhat muutakin asiaa mutta noi nyt päällimäisenä itseäni mietityttää. Mulla on toi moottorin ohjaus nyt toteutettu SMT6:lla, joten se nyt varmaan sopii tuolle Mi16 koneellekkin.

Ralle

  • Vieras
Vs: 205 - Moottorien yhteensopivuus
« Vastaus #5 : 26.02.2012, 09:14:44 »
Mi16 itsessään menee 8v tilalle kyllä. Ongelmaa tulee imusarjan ja pakoputken alun osalta. Ebayssä on ainakin ollut myynnissä lyhennettyjä imusarjoja juuri tuohon muutokseen.

enomies

  • Vieras
Vs: 205 - Moottorien yhteensopivuus
« Vastaus #6 : 03.06.2012, 11:11:41 »
Tervehdys

Olisi tuossa pihassa yksi 205 green vm-89 eli TU3S koneella varustettuna. Hommasin auton aikanaan varaosavehkeeksi, mutta nyt tekemisen puutteen vuoksi ja koska en ole autoa pahemmin riisunut ajattelin herätellä sen uudelleen eloon. Koneella on ajettu reilut 300 000 ja se on ainakin keittänyt pahemman kerran. Koneen saa käyntiin mutta ei käy kuin kovilla kierroksilla. Öljyäkin tiputelee sieltä sun täältä. En edes tiedä kaikkia vaurioita mitä tapahtunut. Ajattelin, että helpoimmalla pääsisin kun vaihtaisin koko koneen.

Tarjolla olisi 1,1 juniorin kone, jolla ajettu vain 120tkm. Paljon jää tehoja siis alkuperäiseen verrattuna uupumaan, mutta vauhtia varten on tuossa noita muita pelejä. =) 1.1 juniorissahan on käsittääkseni myös TU-sarjan kone ja senpuolesta pitäisi sopia heittämällä paikalle. Sopiiko kone muuten paikalleen? Vetarit jne. on epäselvää. Tietenkin jos jollain olisi tietoa mistä saisin ehjän TU3S koneen tai olisi muita vinkkejä projektiin kuuntelisin mielelläni.

Azeksi

  • Vieras
Vs: 205 - Moottorien yhteensopivuus
« Vastaus #7 : 30.01.2013, 16:00:54 »
Meniskö tuo MI16 moottori TU3 moottorin (205 XR 1,4l) paikalle vain noiden kiinnikkeiden vaihdolla? Vai mahtuuko se edes sinne ilman suurempia muokkauksia?

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 647
Vs: 205 - Moottorien yhteensopivuus
« Vastaus #8 : 30.01.2013, 16:45:19 »
No ainakin vaihteisto täytyy vaihtaa, sekä jarrut ja suurin osa alustan osista, jos sen meinaa leimata.
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 205 - Moottorien yhteensopivuus
« Vastaus #9 : 02.02.2013, 12:41:29 »
Menee moottorin kiinnikkeiden muokkauksella mutta työtä on riittävästi ja vaihtoon menee edestä mainitut vaihdelaatikko, apurunko, jarrut, pääsylkky(?), olka-akselit, vetarit, kallistuksen vakaaja, tukivarret,... ja takaa akselin napatapit, navat, kallistuksen vakaajan lisäys, vääntösauvat, jarrut, tankki (ei pakollinen kait), tankin sähköt(?) jarrulinjat...

Ja nuo kaikki pitää olla 1.9 gti:stä lähtöisin eli mallisarjan tehokkaimmasta. Huomioi sitten, että jos meinaat saada auton tieliikennekelpoiseksi niin saat laittaa vain DFW-tyyppikilpisen moottorin eli sen saastemallin 148hv-version. D6C-tyyppikilpistä eli 160hv-moottorin saat vain poikkeusluvalla ja se maksaa +300e.

Ongelmaksi voi muodostua, että mistäs hankit nuo geturin osat kun niitä ei kasva enää puissa. Halvemmaksi tulee hankkia suoraan 1.9 getari, johon tuon muutoksen tekee, sillä osat alkavat olla harvinaisia ja sen takia niistä osataan jo pyytää hintaa.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93