Kirjoittaja Aihe: 405 - Turvatyynyn merkkivalo palaa ja moottorin lämpömittari ei toimi  (Luettu 2578 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Auto: 1996 405 2,0 GTX Style (XU10J2C, RFX, MM 8P, ABS, DAM 6906/06.10.1995).

Kaverin auton mittariston keltainen turvatyynyn Airbag-merkkivalo jää palamaan ja ratissa oleva punainen merkkivalo ei enää syty lainkaan. Autossa on myös pyrotekniset turvavyön kiristimet, mutta ei etumatkustajan turvatyynyä. Ilmeisesti ratissa olevan merkkivalon toimimattomuus viittaa todennäköisimmin vikaan turvatyynyn liukukytkimen johtokiepissä? Onkohan toteutus vastaava kuin 406:n tapauksessa?

Uusi liukukytkin 4112 W3 (ROTATING SWITCH) maksaa Peugeotilla 169,00 e (Saksan Peugeotillakin 133,89 e). Samaa osaa käytetään myös 806:ssa sekä 2. mallisarjan 605:ssä (DAM-numeroon 07063 saakka). Tässä joitakin aiheeseen liittyviä kuvia 605:n osalta, mutta en osaa sanoa, onko kuvissa juuri sama osa kuin tässä 405:ssä on vai jokin muista vaihtoehdoista:

http://peugeot605.forumeurs.fr/voyant-qui-reste-allume-clignote-t4882-60.html#p86783
http://peugeot605.forumeurs.fr/voyant-qui-reste-allume-clignote-t4882-40.html#p86414

Ehkä vanhan voisi ensin irrottaa ja katsoa, jos siellä olisi jokin helposti korjattavissa oleva vika näkyvillä. Kovin paljon ei kuitenkaan aikaa ole, kun tehdastoimitus osalle kestänee sen 2-3 viikkoa.

En ole ehtinyt vielä lukea vikakoodeja PPS:llä, mutta toivottavasti se onnistuu ja kertoo jotain vian aiheuttajasta. Onko joku löytänyt sen valkoisen turvajärjestelmien diagnostiikkapistokkeen jostain?

Kaverin autossa mittaristossa oleva moottorin jäähdytysnesteen lämpömittari ei toimi lainkaan eli viisari pysyy ala-asennossaan. Todennäköisesti myös jäähdyttimen puhallin pyörii jatkuvasti sytytysvirran ollessa päällä (pitää vielä varmistaa) saman vian takia. Sellaisen englanninkielisen kirjoituksen löysin, jossa sanottiin, että vika liukukytkimessä aiheuttaa myös moottorin lämpömittarin toimimattomuuden ja siten jäähdyttimen puhaltimen pyörimisen koko ajan - sattumalta nuokin viat tästä autosta löytyvät. Kummallista vain, jos tuolla osalla todella on noihinkin vaikutusta.

Muita suunnilleen samoihin aikoihin ilmaantuneita vikoja:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=63827.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=63838.0
- Välillä vilkkurele räpsähtelee itsestään, vaikka vilkut eivät vilku (vika lienee kuitenkin viiksikytkimessä).
« Viimeksi muokattu: 01.11.2012, 02:54:10 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Boldor

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 190
Oletko katsonut sulakkeen. Minulla on sellainen muistikuva että samalla lakkaa mittaristossa lämpömittari toimimasta jos sulake  on palanut.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Ei tullut edes mieleen tarkistaa sulakkeita, joten kiitos vinkistä. Pitää pyytää kaveria tarkistamaan.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Sulake F2 (5 A) oli palanut ja se aiheutti sekä ratissa olevan punaisen turvatyynyn merkkivalon palamattomuuden että mittariston keltaisen Airbag-merkkivalon palamisen. Samoin lämpötilamittarin toimimattomuus johtui ko. sulakkeesta. Sulakkeen vaihdon jälkeen keltainen Airbag-merkkivalo ei syty lainkaan ja ratissa oleva punainen valo palaa vain hetken aikaa sytytysvirran kytkemisen tai käynnistyksen jälkeen kuten pitääkin.

Selvittämättä on, miksi sulake oli palanut eli onko esim. turvatyynylle menevissä johdoissa välillä oikosulku ohjauspyörän kääntelemisen seurauksena.

Ohjekirjan sulakekaavion selvitykseen ei ole luottamista. Sulakkeen F2 kuvaus: automaattinen ilmastointilaite, mittaristo, kattovalojen aikakytkentä, automaattivaihteen valitsimen valaistus.

TEMP_ARKISTOON
« Viimeksi muokattu: 01.11.2012, 02:55:09 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Kesken ajon keltainen turvatyynyn merkkivalo oli taas syttynyt palamaan. Sulake F2 (5 A) oli palanut uudelleen ja lisäksi tällä kertaa myös F5 (15 A).

Ohjekirjan mukaan F5:n kuvaus on: moottorituulettimen ohjausrele/jäähdytysnesteen lämpötilan ohjausrele, ilmastointilaitteen katkaisin, ilmastointilaitteen ohjausrele, ilmastointilaitteen paineensäädin, ilmastointilaitteen poiskytkennän rele, sisälämpötilan tunnistin.

Ei kai siinä siis muu auta kuin purkaa ohjauspyörän ympäristöä ja etsiä mahdollisia oikosulkuja.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info