Kirjoittaja Aihe: 605 - Ei käy kaikilla sylintereillä  (Luettu 1953 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

--AOK--

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 54
605 - Ei käy kaikilla sylintereillä
« : 23.12.2012, 11:28:15 »
Auto: 1995 605 3,0 SV24.

Taustaa: löysin juuri syyn aiempaan alakierrosten voimattomuuteen ja heikkoon kaasuun reagoimiseen MAP-anturin letkun halkeaman aiheuttamasta vuodosta. Letkun tiivistämisen lisäksi vaihdoin myös uuden anturin, kun sellainen sattui käsiini (onko ERA kelvollinen merkki?).

Kauaa en ehtinyt nauttia toimivasta kulusta. Tasakaasulla kone tuntui katkovan bensansyöttöä pienin väliajoin. Noin kymmenen minuutin jälkeen vikavalo syttyi ja kone tuntui käyvän karkeammin, ikäänkuin joku sylinteri olisi pois pelistä.

Mistäköhän tätä kannattaisi ruveta selvittämään? Hommaa ei helpota se, että tässä yksilössä tietokoneella ei taida saada ecuun yhteyttä. Ainakaan itse en ole onnistunut kiinalaisella setillä.
--AOK--
605 SV24 -95,  ex: 605 SLi -96
Käyttis: Jaguar I-Pace -21
Kesäharrasteet: Chevrolet Corvette -90, BMW 850i -92

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Ei käy kaikilla sylintereillä
« Vastaus #1 : 23.12.2012, 12:05:52 »
...tietokoneella ei taida saada ecuun yhteyttä. Ainakaan itse en ole onnistunut kiinalaisella setillä.

PPS:llä... Yleislukijat kannattaa unohtaa.

--AOK--

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 54
Vs: 605 - Ei käy kaikilla sylintereillä
« Vastaus #2 : 23.12.2012, 18:05:31 »
Juurikin kiinalaisperäisellä PPS:llä kokeilin. Automaakaan ei aikoinaan saanut yhteyttä, kun sähköalustan tilaa yrittivät tutkia.
--AOK--
605 SV24 -95,  ex: 605 SLi -96
Käyttis: Jaguar I-Pace -21
Kesäharrasteet: Chevrolet Corvette -90, BMW 850i -92

ATF

  • Vieras
Vs: 605 - Ei käy kaikilla sylintereillä
« Vastaus #3 : 23.12.2012, 18:17:26 »
Onko tuo vielä kaksinapaisella moottorin diagnostiikkaliittimellä?

--AOK--

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 54
Vs: 605 - Ei käy kaikilla sylintereillä
« Vastaus #4 : 23.12.2012, 22:50:52 »
Hanskalokeron alla on 30-napainen liitin.
Mistäköhän pinneistä nuo mahtavat löytyä ECUn isosta liittimestä? Voisi ainakin mitata yleismittarilla, että fyysinen yhteys sinne asti pelaa.
--AOK--
605 SV24 -95,  ex: 605 SLi -96
Käyttis: Jaguar I-Pace -21
Kesäharrasteet: Chevrolet Corvette -90, BMW 850i -92

ATF

  • Vieras

--AOK--

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 54
Vs: 605 - Ei käy kaikilla sylintereillä
« Vastaus #6 : 28.12.2012, 02:12:24 »
Homma etenee. Nasta C2 ei reagoinut, mutta C3:n maadoittamalla (yleismittarin mA-linjan läpi ovisaranaan) rupesi koodit vilkkumaan. Tuloksena oli koodien 12 ja 11 välissä järjestyksessä: 26, 25, 62, 52.

http://cit-faq.de -sivustolta aikoinaan nappaamastani Fenix 3B-koodilistasta löytyi nämä:

62 = Rear anti-knock sensor .... Knock sensor No. 2
52 = Air/fuel mixture control loop .... Lambda system control

Moottorinohjainhan tosin tässä lienee Fenix 4.

Dokumentista http://www.diaaut.home.pl/dtc04_citroen.pdf löysin listan, jonka mukaan koodit 25 ja 26 olisivat Intake manifold air control solenoid 1 ja 2.

Näistä nyt ei voi tietää, kuinka vanhoja ne oikeasti ovat. Nakutusta ilmeni varmasti silloin, kun MAP-letkun vika oli päällä. En ole vielä nollannut koodeja irroittamalla akkua ja olen ajanut autolla vasta kaksi kertaa. Molemmilla kerroilla aluksi kylmänä toiminta vaikutti normaalilta, mutta sitten alkoi tasakaasulla pieni heijaus ikään kuin bensansyöttöä katkottaisiin ja lopulta syttyi vikavalo.

Ennen MAPin vaihtoa tutkin kyllä erinäisiä liittimiä, joten voisikohan joku olla jäänyt löysälle? Uuden vian ajoitus tuntuu kyllä muuten turhan sopivalta.

Koodeihin 26 ja 25 löysin cit-faq.de:n Klima Codes -listasta nämä: 26 = Outdoor temperature sensor short-circuit ja 25 = Outdoor temperature sensor signal, mutta ne taitavat olla erillisiä ilmastoinnin ohjaimen koodeja, koska siellä oli myös 52:lle selityksenä Recirculation flap motor line short-circuit.

Koodeja etsiessäni tuli vastaan tällainen kauppa, jossa on englannin kielisiä huoltomanuaalejakin alennuksessa vielä tänään: http://stores.ebay.co.uk/Jacks-Car-Parts-And-More/Peugeot-/_i.html?_fsub=2331367013
--AOK--
605 SV24 -95,  ex: 605 SLi -96
Käyttis: Jaguar I-Pace -21
Kesäharrasteet: Chevrolet Corvette -90, BMW 850i -92

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Ei käy kaikilla sylintereillä
« Vastaus #7 : 28.12.2012, 03:32:30 »
Näistä nyt ei voi tietää, kuinka vanhoja ne oikeasti ovat. Nakutusta ilmeni varmasti silloin, kun MAP-letkun vika oli päällä.

Käynnin aikaisesta toiminnasta ts. nakutuksesta ei generoidu anturin vikakoodia, vaan systeemin fyysisestä viasta - anturi, johodotus/johtosarjaliittimet jne.

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Ei käy kaikilla sylintereillä
« Vastaus #8 : 28.12.2012, 03:36:27 »
Koodeihin 26 ja 25 löysin cit-faq.de:n Klima Codes -listasta nämä: 26 = Outdoor temperature sensor short-circuit ja 25 = Outdoor temperature sensor signal, mutta ne taitavat olla erillisiä ilmastoinnin ohjaimen koodeja, koska siellä oli myös 52:lle selityksenä Recirculation flap motor line short-circuit.

Ilmastoinnin koodeja ei lueta moottorinohjaimen pinneistä, eli nuo ilmastoinnin vikakoodit eivät liity näihin koodeihin.

25    ->    Variable inlet resonance L valve
26    ->   Variable inlet resonance C valve

Noin moneen toimilaitteeseen ei kyllä tule vikaa kerralla, eli kannattaa nollata koodit ja tsekata pienen ajolenkin jälkeen uudelleen. Vaikuttaa johdinsarja/liitin ongelmalta tai sähkönsyötön ongelmalta lambda-anturin lämmitykselle ja mahdollisesti myös imusarjan solenoidiventtiileille.
« Viimeksi muokattu: 28.12.2012, 03:45:48 kirjoittanut Benkku »

--AOK--

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 54
Vs: 605 - Ei käy kaikilla sylintereillä
« Vastaus #9 : 06.01.2013, 22:54:44 »
Kun nollasin koodit, jäivät 26 ja 25 edelleen päälle. Käytin konetta hetken paikoillaan, ja kaveriksi tuli koodi 15 (Fuel pump relays). Jossain vaiheessa joukkoon liittyi vielä koodi 54 (ECU malfunction). Just...

Avasin moottorinohjaimelle tulevan ison johtosarjaliittimen ja suihkutin liberaalisti elektroniikan puhdistusainetta. Visuaalisesti tuossa ei ihmeempää muutosta tapahtunut, mutta nyt ajossa kaikki toimi normaalisti. Veto on tasaista ja tukeva V6:n vääntö löytyy tyhjäkäynniltä alkaen. (Jäkimmäinen tosin alipainevuodon korjauksen ansiota.)

Olisiko käynyt niin, että kun ennen MAP-remonttia käytin tuota liitintä irti, niin se ei asettunutkaan takaisin kunnon kontaktiin, vaikka se ulkoisesti näyttikin olevan pohjassa. Konehuoneen lämmetessä jonkun anturin (lambda?) signaali katosi tai vääristyi liikaa (vetää-rullaa-heijausliike tasakaasulla) ja moottoriohjain siirtyi käyttämään muististaan jotain karkeampaa (rikkaampaa?) perusseoskarttaa, mikä aiheutti karkean käynnin.
--AOK--
605 SV24 -95,  ex: 605 SLi -96
Käyttis: Jaguar I-Pace -21
Kesäharrasteet: Chevrolet Corvette -90, BMW 850i -92