Kirjoittaja Aihe: 307 - Jäähdytysnesteen vaihto (TU5JP4)  (Luettu 29060 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pesukarhu

  • Vieras
307 - Jäähdytysnesteen vaihto (TU5JP4)
« : 23.08.2008, 14:39:52 »
Auto: 2004 307 1,6 XT (TU5JP4, MA/5N).

Eli mitenköhän tässä 1,6-litraisessa bensa-307:ssa pitäisi vaihtaa jäähdytinnesteet, kun ei näköjään toimi niin kuin on tullut Volvoissa totuttua, että kun vesiletkussa olevasta ilmausruuvista tulee nestettä niin paisari max-merkkiin, vähän vesiletkujen puristelua ja koneen käyttö lämpimäksi ilman paisarin korkkia. Huuhtelin järjestelmän, vaihdoin nesteet ja termarin, joka tulikin yhtenä pakettina uuden kotelon kanssa, eli sitä nyt ei varmaan väärin voikaan asentaa.

Tuosta kun aikani purettuani löysin ilmausruuvin ihan sieltä konetilan perältä toisesta lämppärille menevästä letkusta, niin availin sen verran, että tuli vain nestettä ulos, ja systeemi täyteen ja kone käyntiin. Aika nopeasti tuli huomattua että pinta paisarissa nousee aika kovaa tahtia ja 65 asteen tienoilla alkoi olla säiliön kurkussa asti, ja laitin korkin kiinni, joka pysäytti pinnan nousun. Ilmeisesti tätä autoa ei kuulukaan käyttää korkki auki vai kuuluuko sen nesteen tulla sieltä ylikin?

No, sitten lämpötila kohosi kohti sitä 89:ä ja meni ylikin. Lämmöt täysillä kabiiniin puhalsi vain kylmää ja 95 asteessa sammutin moottorin. Ylävesiletku oli edelleen "kylmä", kuitenkaan siis kuuma neste ei ollut sinne tullut. Eli tekeekö tuo nesteen kiertämättömyys myös sen, että vesiletku pysyy kylmänä vaikka termari aukeaisikin, vai onko termarissa mahdollisesti jotain vikaa? Eipä ole ennen noinkaan käynyt... Vai miten tuon ilman tuolta lämppäristä saa pois, vai onko jossain vielä enemmän piilossa toinenkin ilmausruuvi?

Toukokuussa kun auto oli merkkipajalla jakohihnan ja vesipumpun vaihdossa, niin asentaja kaatoi vanhat nesteet takaisin johonkin pulloviritykseen, joka oli paisarissa kiinni ja painoi? jostain ruuvarilla tai vastaavalla sieltä koneen ja akun välistä ja kehui että tällä tavalla täytyy poistaa ilmat lämppäristä näissä autoissa, koska muuten puhaltaa vain kylmää. En nähnyt, enkä älynnyt kysyä, että mitä kaveri itse asiassa teki, mutta joku varmaan osaa nyt kertoa, koska tuollaisesta se varmaankin on nyt kiinni?

PetriK

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdytysnesteen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #1 : 23.08.2008, 15:49:08 »
Täyttö ja ilmaus

Laita suppilo tai muu vastaava kiinni paisuntasäiliöön (suppilon pitää olla tiivis paisuntasäiliön täyttöaukkoon., jotta ilmaus onnistuu), tämän supplion tulee olla korkea väh. 20cm mielummin 30cm. Tämä suppilo voi olla vaikkapa, jokin kanisteri tai pullo. 

1. Täytä paisuntasäiliö niin paljon kuin menee ja aseta 'suppilo' paisuntasäiliöön.
2. Täytä nyt suppilo ja käynnistä moottori, täytä suppiloa sitä mukaa kun pinta laskee.(Omasta kokemuksesta moottorin ei tarvitse käydä 'kuumaksi', valmistajan ohjeissa käsketään käyttämään moottoria kunnes tuuletin käynnistyy)
3. Pidä ilmausruuvi niin kauan auki, että ulos ei tule enää ilmaa.

Suppilossa oleva neste painaa ilman pois järjestelmästä. Tälläisen operaation jälkeen autoon ei tarvinnut lisätä nestettä.

Pesukarhu

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdytysnesteen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #2 : 23.08.2008, 23:36:50 »
No johan ovat hankalaksi tehneet ranskalaiset tuonkin. Tuo suppiloko on siis pakollinen, ettei riitä täyttää pelkkää paisaria? Ja ainoa ilmausruuviko on se siellä konehuoneen perällä? Pitäisikö se sitten kiertää kiinni vielä koneen käydessä? Ja ilmeisesti tuota voi sitten käyttää ilman putsaria ja ilmaletkua, kun ei muuten pääse tuonne käsiksi?

Ei suppilo ole pakollinen saati edes tarpeellinen. Paisuntasäiliö on järjestelmässä korkeimmalla kohtaa.

Tutkin myös räjäytyskuvat, ja totesin, että lämppärin kennolle putket menevät alaviistoon, kun menevät rintapellistä läpi eli paisarin pitäisi olla ylimpänä. Eli ainoa homma jota tässä nyt vaaditaan, on että konetta pitää käyttää tuo ilmausruuvi auki?

Benkku

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdytysnesteen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #3 : 23.08.2008, 23:50:50 »
Kyllä sekä katsoa, että paisuntatilassa riittää nestettä kunnes moottori on lämmennyt käyttölämpötilaan.

Aluksi siis täytä järjestelmää (ilmausruuvit avoimena) kunnes nestepinta paisuntasäiliössä ei alene. Käynnistä auto ja täytä paisuntasäiliötä nestepinnan vajetessa. Lopuksi (käyttölämpöisenä) täyttö paisuntatilan nestepinnan ylimmän merkin tasolle, hieman sen allekin riittää.
« Viimeksi muokattu: 23.08.2008, 23:53:51 kirjoittanut Benkku »

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 144
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Jäähdytysnesteen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #4 : 24.08.2008, 07:38:35 »
Ei suppilo ole pakollinen saati edes tarpeellinen. Paisuntasäiliö on järjestelmässä korkeimmalla kohtaa.

En tiedä tuosta kyseisestä mallista, mutta kaikissa pösöissä paisuntasäiliö ei välttämättä ole korkeimmalla kohdalla. Ehkäpä tuo oletettavasti merkkihuollosta kuultu / saatu ohje on yleismallinen. Sen verran on itsellä kokemusta noista että kun laittoivat 306 HDi:hin uuden termarin käyttivät tuota suppiloa merkkipajalla ja täyttö oli onnistunut laakilla. Sitten kun vaihtoivat jäähdytiysnesteet toisella pajalla sai moottoriin kaataa heti ekan 50 km jälkeen ainakin ½-litraa lisää nestettä.

Eikä sekoiteta tähän 405 GRD:tä jossa edes paisuntasäiliön korkki ei ollut korkeimmalla kohdalla.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Pesukarhu

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdytysnesteen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #5 : 24.08.2008, 10:17:05 »
Kyllä sekä katsoa, että paisuntatilassa riittää nestettä kunnes moottori on lämmennyt käyttölämpötilaan.

Aluksi siis täytä järjestelmää (ilmausruuvit avoimena) kunnes nestepinta paisuntasäiliössä ei alene. Käynnistä auto ja täytä paisuntasäiliötä nestepinnan vajetessa. Lopuksi (käyttölämpöisenä) täyttö paisuntatilan nestepinnan ylimmän merkin tasolle, hieman sen allekin riittää.

Hmm, eikös se pinta laske koko ajan, jos ilmausruuvi on auki? Ja pitää siis käyttää siihen 90 asteeseen ilmausruuvi auki? Täytynee varmaan tehdä joku viritys tuohonkin sitten, kun tuoltahan tulee sitten jo ihan älytön määrä nestettä läpikin, eikä viitsisi sen antaa ruikkia sitä joka puolelle konehuoneeseen. Ja ilmeisesti ruuvi pitää siis sulkea vielä auton käydessä ja sieltä tulee samalla käsille 90-asteista nestettä, hmm? Ja konetta voi sitten käyttää ilman noita ilmanottoletkuja? Millainen virtaus sinne imusarjaan käy tyhjäkäynnillä? Hieman outoa laittaa käsi siitä vierestä sinne perälle, josta kone ottaa samalla ilmaa...

Benkku

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdytysnesteen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #6 : 24.08.2008, 13:16:50 »
Ilmausruuvin voi sulkea ennen kuin moottorin käynnistää. Vesipumppu kehittää systeemiin dynaamisen paineen, jolloin avoimesta ilmausruuvista vuotaisi paineella vettä. Ruuvia voi aika ajoin lämmityskäytön aikana hetkeksi avata, erityisesti jos letkumutka tai muu ilmauspaikka sijaitsee sillä suunnalla (ts. lämmityslaitteen kiertopiirissä, jäähdyttimen päädyssä, termostaattikotelossa jne.) korkeimmalla kohtaa.

Pesukarhu

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdytysnesteen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #7 : 24.08.2008, 20:45:42 »
No niin, nyt homma onnistui. On tosiaan suunniteltu tuo hieman pieleen, täyttelin paisaria ensin vain max-tasoon, eikä se riittänyt painamaan ilmaa pois lämppäristä. Nyt laitin paisarin ihan täyteen, avasin ilmausruuvin hetkeksi, puristelin letkuja ja täytin taas jne. Ilmaa pulputteli noin kolme kertaa, yhteensä tein tuota 6-7 kertaa. Sitten vain ilmaletkut paikalleen ja paisari max-tasoon, en uskaltanut lähteä käyttelemään ilmausruuvi auki, enkä laittamaan kättä siihen imusarjan kylkeen, jos putki ei ole paikallaan.

No auto kävi tyhjäkäynnillä ja alkoi puhaltamaan lämmintä, eli se oli kunnossa. Mutta sitten kun lämpö oli taas 97 astetta ja ylävesiletku oli kylmä, niin auto sammuksiin, mietintämyssy päähän ja syömään välillä. Sen jälkeen tutkein vanhaa termaria, jota ei näköjään edes pysty asentamaan väärinpäin ja asennon suhteen ei näyttänyt olevan mitään väliä, koska oli joka puolelta ihan symmetrisen näköinen. Uusi yritys, lämmöt nyt noin 60 ja lähdin kiertämään korttelia ympäri, noin kilometrin lenkki ja seuraillen lämpöjä. Heti kun ensimmäisen kerran kiihdytti ja kierrokset nousivat pariin tonniin, niin alkoi kuulua kauhea hulina ja kesti kymmenisen sekuntia. Muutama kierros korttelia ympäri, lämpö seilaili 86:n ja 92:n väliä ja lämmityslaite toimi.

Auto taas parkkiin, ja katsomaan, nyt oli ylävesiletkukin kuuma ja paisari melkein tyhjä. Paisari maksimiin ja maantielle kokeilemaan. Lämpö pysyi ihan koko ajan 89:ssä, jos vain ajoi tasaista nopeutta. Enää ei seilannut 80:n ja 85:n väliä kuten vanhalla termarilla. Nestepintakaan ei enää vajonnut. Nyt saa jäähtyä yön yli ja huomenna nestettä saa todennäköisesti hieman lisätä, kun nyt oli lämpimänä max-merkissä. Eli nyt alkoi homma toimia, joten kiitokset vaan kaikille vinkeistä.

-PH-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 27
Vs: 307 - Jäähdytysnesteen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #8 : 21.11.2008, 14:39:57 »
Auto: 2002 307 1,6 SW.

Mitenkä tuo ilmaus nyt kannattaa tehdä, kun ajattelin termostaatin vain vaihtaa? Monenmoista tarinaa on tullut lueskeltua eli onko tuohon nyt mitään yleispätevää ohjetta? Tuleeko tuon vaihdossa muuten lähes kaikki nesteet pihalle vai mitä on odotettavissa kun vanhan aukaisee?

mooppari

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdytysnesteen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #9 : 23.11.2008, 21:05:56 »
Täytin juuri äsken kokonaan tyhjennetyn jäähdytysjärjestelmän (1.6 bensa), eikä siinä ainakaan tullut mitään ihmeellisyyksiä vastaan; Paisuntasäiliö täyteen suoraan kannusta, ilmaruuvi auki rintapellin edestä ja kone käyntiin korkki auki. Sitten vaan lisäilin nestettä, kunnes pulputus lakkasi.

Lämppäri puhalsi ihan nätisti, lämpö pysyi normaalina ja letkut olivat lämpimiä.

Pesukarhu

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdytysnesteen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #10 : 24.11.2008, 17:39:41 »
Mistä tuon jäähdytysjärjestelmän saa kätevimmin tyhjennettyä kokonaan?

Ei kätevästi mistään. Pakko avata se alavesiletkun klemmari sieltä syylärin puolelta.

Jimme

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdytysnesteen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #11 : 10.03.2010, 08:12:23 »
Lisäksi lämppärin kennon tyhjennys omista letkuistaan ja lohkon tyhjennys omasta propustaan.

TKI

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdytysnesteen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #12 : 16.12.2010, 17:30:52 »
Auto: 2004 307 XR 1,6 S-Edition (viistoperä).

Onko tässä omassa leijonassa myös ilmaa tuolla jäähdytysjärjestelmässä? Autolla on ajettu nyt n. 62 000 km ja 60 000 huolto oli tehty jo kun ajokilometrejä oli 57 000. Jäähdytysnesteet on huoltokirjan mukaan silloin myös vaihdettu. Auto on hankittu heinäkuun lopulla tänä vuonna, silloin ajokilometrejä tuo 57 000. Eli "ongelma" on tuo että lämmöt ei nouse pidemmässäkään ajossa yli 80 C. Onko järjestelmässä ehkä vielä ilmaa vai onko termari rikki?

Kyllä sieltä lämmintä sitten loppujen lopuksi tulee, mutta lämppäri ei ainakaan nyt ole niin tehokas kun mitä oli 306 Pösössä. Vai onko vaan niin ettei lämpöjen kuulu noustakkaan tuon 80 C lämpötilan yli? Eilen ajelimme uimahallille pojan kanssa ja pakkasta oli -20 C ja lohkotolpassa ei tietenkään ollut virtaa juuri silloin kun piti hallille lähteä kylmällä autolla. 7-8 kilometrin ajon jälkeen lämpötila oli nipin napin tuo 80 C kun olimme jo uimahallin pihalla. Eli onko tämä ihan normaalia käytöstä vai kannattaisiko jotakin ehkä tehdä?

Pesukarhu

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdytysnesteen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #13 : 16.12.2010, 20:01:49 »
Termari vaan vaihtoon. Joka tapauksessa näissä heittelee tuo lämpötila mittarin mukaan, tiedä sitten, varmaankin tuo mittauspiiri on vain jotenkin suunniteltu, ei mekaaninen termari voi olla noin hidas, että ensimmäisellä avautumisella pudottaa melkein 10 astetta. Eikä tuo 1.6 nyt niin paljoa edes lämpöä tuota, ettei kaupunkiajossa kyllä hiki ihan heti tule.

TKI

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdytysnesteen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #14 : 16.12.2010, 21:57:18 »
Unohdin mainita ettei lämmöt nousseet syksylläkään yli tuon 80 C lämpötilan. Kertaakaan en ole huomannut että flekti olisi lähtenyt päälle, ehkä on sitten niin hiljainen ettei sitä huomaa?