Ongelma:
Auto: 2005 607 HDi V6 2,7 (automaatti, 147 000 km).
Ravistaa kiihdyttäessä. Kun nostaa hitaasti kierroksia, ravistaa n. 1700 kohdalla paikalla ollessa. Käynnistäessä kylmänä moottori pitää vähän aikaa aikamoista meteliä ja pyörii hyvin epätasaisesti. Kun pakitan tallista aamulla, auto nykii kovasti (automaatti). Jos lähden heti eteenpäin hiljaa, nykii myös. Lämpimänä moottori käy siististi tyhjäkäynnillä, mutta kiihdyttäessä moottorin ääni kuuluu sisälle aika kovasti, kovemmin kuin 2,2 HDi:ssä. Välillä tuntuu, että kaikki moottorin vääntö ei ole käytössä. Mitään häiriövaroituksia ei ole tullut näyttöön. Merkkihuollossa eivät osanneet sanoa mitään, koska ei ollut kokemuksia V6 HDi:stä. Autolla ajettu 147 000 km, hihna ja fap vaihdettu 120 000 km:ssä. Myös automaatin hydrauliyksikkö vaihdettu.
Taitaa vikaa olla hehkupuolella? Vuosi sitten oli ollut jatkuva vika esi-jälkihehkutuspiirissä, silloinkaan ei vikavalo syttynyt. Toinen vika ollut "dieselpolttoaineen korkean paineen valvonta, paineen ohjain ääriasennossa". Näitä pitää nyt varmaan tutkia tarkemmin.
Ratkaisu:
Vikoja löytyi useampia:
Epätasainen käynti kylmänä: viisi hehkutulppaa rikki.
Täristää kiihdytettäessä: vetoakselin nivelessä väljää.
Nyt on vetoakseli vaihdettu, ei enää ravista. Alapalloniveletkin olivat jo vaihtokunnossa. Hehkujen vaihto oli vaikeaa niin kuin arvelinkin. Kolme tulppaa sai merkkihuolto vaihdettua kahdessa tunnissa. Kolme hankalinta jäi vaihtamatta. Hankalan paikan lisäksi olivat erittäin tiukassa, joten katkeamisvaara on koko ajan, pikkuhiljaa nytkyttelemällä sai kolme ehjinä irti.
TEMP_ARKISTOON