Kirjoittaja Aihe: 306 - Kytkin luistaa  (Luettu 7581 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 306 - Kytkin luistaa
« Vastaus #15 : 11.03.2011, 00:35:11 »
Ongelman aiheuttajahan on tuo metalliholkki, eikö sitä voi yksinkertaisesti ottaa pois, en ole nähnyt tommosta holkkia missään muissa, en edes alkuperäisissä GTi-6 kytkinvaijereissa?

Kytkinvivun lepoasentohan liikkuu kytkimen kuluneisuuden mukaan kaikissa kytkimissä niin vetämällä kuin painamallakin toimivissa.

Luistavalla kytkimellä ei kannata montaa metriä ajaa.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 306 - Kytkin luistaa
« Vastaus #16 : 16.03.2011, 15:24:12 »
Tilanne?
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Kytkin luistaa
« Vastaus #17 : 16.03.2011, 16:47:30 »
En ole ehtinyt oikein kommentoida asiaa, mutta tässä lyhyt tilannekatsaus. :-)

Auto saatiin silloin viime viikon maanantaina ajoon kuten pitikin. Ensin oli tarkoitus tehdä sellainen pultin kannan alle kiinnitettävä V:n muotoinen peltiläpyskä, joka ohjaisi kytkinvaijerin holkin kannan ohitse ja siten mahdollistaisi vivun palautumisen loppuun asti. Sitten huomasin, että sen 7 mm:n pultin kannan alla oli 1,5 mm paksu aluslevy (joka ei mahdu irtoamaan kierteiden ohitse). Korvasin pultin toisella vastaavalla, mutta jätin aluslevyn pois. Se riitti siihen, että vaijerin holkki ei enää ottanut kiinni ja jäi vielä vähän tilaakin väliin.

Testiajon perusteella kytkin ei luistanut enää lainkaan. Autolla on nyt ajettu n. 450 km lisää. Eilen huomattiin, että kytkin on taas alkanut luistamaan välillä (muttei aina) kovemmissa kiihdytyksissä. Ei tosin yhtä pahasti kuin aiemmin ja rauhallisessa ajossa ongelma ei ilmene. Kenties se vaijeri jää satunnaisesti edelleen hiukan jumiin välillä, joten pitänee tutkia asiaa, kunhan ehtii.

Tilasin Englannin eBay:stä n. 46 eurolla uuden kytkinvipupaketin, joka Suomessa oli tehdastilaustavaraa ja olisi maksanut enemmän:

306, kytkinvipu:
2115 27, FORK LEVER, INJECTION XU10J4RS AND BE3R MANUAL GEARBOX, 66,00 e

Vivun tilasin varmuuden vuoksi eli vaihdan sen sitten samalla muiden kytkimen osien kanssa, jos aihetta on. Paketti tulee varmaan aikaisintaan ensi viikolla. Voi olla, että kytkin täytyy kuitenkin vaihtaa jo aiemmin.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Kytkin luistaa
« Vastaus #18 : 25.03.2011, 15:05:16 »
Kytkinvipupaketti tuli Englannista suoraan postilaatikkoon. Toimitus kesti tasan viikon eli oli aika sopivasti ajoitettu, kun nyt viikonloppuna olisi viimeinkin tarkoitus aloittaa homma...

Hiukan tutkiskelin uutta vipua ja sen verran vahvatekoiselta se vaikuttaa, että sen vääntyminen ainakin "taaksepäin" tuntuu aika epätodennäköiseltä, mutta osien vertailu kertonee lisää. Se on valmistettu n. 4,5 mm paksusta materiaalista, johon on hitsattu paksumpi holkki (n. 6,5 mm).
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Kytkin luistaa
« Vastaus #19 : 01.04.2011, 04:37:55 »
Tässä lyhyt tilannekatsaus ja joitakin kysymyksiä, joihin pitäisi saada nopeasti selvyys. Homma on viimein edennyt eli kytkimen osat ovat irti ja todettu erittäin kuluneiksi - olisi pitänyt vaihtaa jo aikoja sitten lisävaurioiden estämiseksi. Levy on kulunut täysin loppuun ja vähän ylikin eli niitit ovat jo ehtineet hangata paineasetelman ja vauhtipyörän kitkapintoja vastaan ja urat olivat kuluneet lähes kokonaan pois. Kitkapinnan paksuus yhteen painettuna oli vain 5,1 mm, kun se uudessa levyssä on 7,6 mm, kulunut siis noin 2,5 mm.

Huolena on nyt vauhtipyörä. Se pitäisi ainakin koneistaa tasaiseksi vai pitäisikö se sittenkin uusia kokonaan? Pinnassa näkyy hiukan niittien kuluttamaa jälkeä, muttei mitään kovin syvää kuitenkaan. Sormella tunnusteltaessa pinta on selvästi epätasainen. Erityisesti sisäosalla kehää on kohtia (läikkiä), jotka ovat eri tasossa ja väriltään muusta pinnasta eroavia. Näissä kohdissa vaikuttaisi olevan kerrostuneena ikään kuin muualta irronnutta metallia? Joidenkin kohtien reuna on selvästi kynnellä havaittavissa.

Vauhtipyörä on myös kuumentunut kytkimen luistamisen seurauksena, koska pinnassa näkyy selviä sinertäviä kohtia. Eniten huolestuttavat kuitenkin pienet säteittäiset säröt, joita on vähän joka puolella, suurimmaksi osaksi kuitenkin osan toisella puolikkaalla. Vain muutaman pahimman särön tuntee juuri ja juuri kynnellä. Kunnen ole aiemmin säröytynyttä vauhtipyörää nähnyt, niin en tiedä, onko tämä säröytynyt vai ei ja tuleeko se kuntoon koneistamalla.

Autoalan oppikirja Auton moottorin peruskorjaus (2006) neuvoo, että vauhtipyörä on sorvattava uudelleen, mikäli sen pintaan on syntynyt (luistamisen seurauksena) kuumentumisesta johtuvia hiushalkeamia tai niitit ovat kuluttaneet siihen uria. Asiaa kai vaikuttanee se, jääkö koneistamisen jälkeen vielä säröjä jäljelle ja pysähtyykö se säröytyminen siihen? Netistä tuntui löytyvän mielipiteitään joka lähtöön eli jotkut ovat sitä mieltä, että ehdottomasti on uusittava vauhtipyörä ja toiset ovat sitä mieltä, että koneistamisen jälkeen osa on taas käyttökelpoinen ainakin normaalissa ajossa. No, mitään tarpeetonta riskiä en kuitenkaan viitsisi ottaa.

Jos vauhtipyörän vie koneistettavaksi, niin ilmeisesti kitkapinnan lisäksi pitää ottaa saman verran pois myös siitä kohtaa, johon paineasetelma tulee kiinni, jotta paineasetelman esijännitys ei pienene? Mittasin karkeasti työntömitalla, että tässä kenties kuluneessa vauhtipyörässä kitkapinta on 0,3 mm ylempänä paineasetelman kiinnitystasosta. Onko koneistuksesta jotain haittaa, joka puoltaisi uuden vauhtipyörän ostamista? Minkä verran koneistusvaraa ylipäätään on? Koneistushintoja katsoin ja näyttivät liikkuvan jossain 60-80 euron paikkeilla.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.







Kuvissa on puhdistettu osa. Luonnollisesti myös paineasetelman kitkapinta on vastaavassa kunnossa, kenties hiukan pahempikin vielä. Mielestäni selvästikään näin paha tilanne ei ole kuin Sportpugin viestiketjun kuvassa, puhumattakaan tuosta Sisun osasta:

http://sportpug.com/index.php?option=com_kunena&Itemid=71&func=view&catid=15&id=2637
http://www.sisua.net/forum/viewtopic.php?f=5&t=892

Aiheeseen liittyen:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=18897.msg102788#msg102788
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=30756.msg148647#msg148647

306 (2. mallisarja), INJECTION XU10J4RS

Vauhtipyörä:
0532 F2, FLYWHEEL NEW, INJECTION XU10J4RS, 550,00 e (Citroen 494,00 e, GP 358,73 e)

Vauhtipyörän käynnistyskehä:
0534 23, START RING GEAR, 136 DTS, INJECTION XU10J4RS, 47,00 e (Citroen 74,00 e, GP 45,21 e)

Uusi vauhtipyörä maksaa paljon ja on varmaan tehdastilaustavaraa, mutta pitää vielä varmistaa. Vauhtipyörän käynnistyskehää myydään erikseen, mutta tuleekohan uuden vauhtipyörän mukana sellainen kuitenkin valmiiksi siihen kiinni painettuna, kun se taitaa vaatia muuten koneistamolla käyntiä, kun vanhasta siirtää hyväkuntoisen kehän uuteen?

Käyttyinä noita löytynee edullisesti, kun samaa osaa on käytetty ilmeisesti kaikissa (?) XU10-moottoreissa, mutta uskaltaako sellaista ostaa etukäteen näkemättä, kun myyjällä ei välttämättä ole senkään vertaa asiantuntemusta tunnistaa huonokuntoista vauhtipyörää kuin minulla?

Auto pitäisi toki saada nopeasti taas ajoonkin eli näillä näkymin joskus ensi viikon alkupuolella viimeistään, jollen jostain saa pariksi viikoksi toista autoa lainaksi (tuskin). Perjantain aikana pitäisi saada selville, viekö vauhtipyörän koneistamoon vai laittaako jostain tilaukseen uuden tai käytetyn.

Noin 270 eurolla saisi uuden kevennetynkin vauhtipyörän Englannista (3,7 kg vs. 6,5 kg), mutten kai minä sellaista tarvitse - ja onko siitä kenties enemmän haittaa kuin hyötyä normaalissa arkiajossa ja kestävyyttäkin ajatellen (kuulemma käytettävyys kuten liikkelle lähteminen ei havaittavasti kärsi):

http://www.306gti6.com/forum/showthread.php?id=79942
« Viimeksi muokattu: 01.04.2011, 10:32:38 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Kytkin luistaa
« Vastaus #20 : 01.04.2011, 09:46:01 »
Soitin kolmeen koneistamoon. Ensimmäinen koneistamo oli sitä mieltä, että pienet säröt ovat yleensä sen verran pinnassa, että ne saadaan koneistettua helposti pois, jonka jälkeen säröytymisen pitäisi pysähtyä. Kustannusarvio oli luokkaa 50-100 e koneistusmäärästä riippuen. Toinenkin koneistamo oli sitä mieltä, että koneistus riittänee ja mahdollisesti jäljelle jäävät säröt eivät haittaa, mutta takuuta eivät tietenkään anna. Hinta n. 40 e. Kolmas oli samoilla linjoilla, mutta kuulemma säröjä taitaa silti jäädä, jolleivät sitten ihan pinnassa vain ole. Ongelman voivat muodostaa myös ne mainitsemani läikät eli kuumentuneet kohdat, joihin on kerrostunut metallia - pitää koneistaa vähän kerrallaan, jottei jää "oksanpaikkoja". Sanoi, ettei siitä välttämättä uudenveroinen tule, mutta kelvollinen kuitenkin.

Lähistön purkamolta saattaisi löytyä käyttökelpoinen vauhtipyörä, mutta pitäisi ottaa vanha malliksi mukaan, jotta asia varmistuu. Hinta 100 euron molemmin puolin kunnosta riippuen. Uusi vauhtipyörä on sekä Automaalla että Veholla tehdastilaustuote ja sisältää myös hammaskehän (jota puolestaan löytyisi Suomestakin).

Saisi saman päivänä aikana valmiiksi joka paikassa, joten tietysti houkuttelisi koneistuttaa tämä nykyinen osa. Purkamoltakin voisi tuurilla löytyä sopiva vauhtipyörä, joka ei ole päässyt kuumentumaan, mutta sekin pitäisi varmaan käyttää koneistettavana ja toisaalta purkamon hinta on melko kova verrattuna siihen, mitä yksityishenkilöt vastaavista pyytävät. Varmin ratkaisu käytetyn ostaminen ja kunnostaminen kuitenkin olisi, jollei uuden ostamista huomioida.
« Viimeksi muokattu: 01.04.2011, 10:33:22 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Kytkin luistaa
« Vastaus #21 : 01.04.2011, 13:11:05 »
Toni, missä muissa moottoreissa on sama vauhtipyörä muuta kuin saaran vts:ssä?

Service Box:n mukaan vauhtipyörää 0532 F2 käytetään seuraavasti XU10-moottoreissa (manuaalivaihteistojen kanssa):

306: XU10J2, XU10J4, XU10J4RS
306 (new): XU10J4R, XU10J4RS
405 (new): XU10J2, XU10J4 | EI: XU10J4TE
406: XU10J4R | EI: XU10J2TE
406 (new): XU10J4R
605: XU10J2 (RFZ), XU10J2 (R6A, SINCE 1991), XU10M | EI: XU102C, XU10J2 (R6A, UNTIL 1991)
605 (new): XU10J2, XU10J4R | EI: XU102C AND TASA REDUCIDA, XU10J2TE
806: XU10J2 | EI: XU10J4R, XU10J2TE
Expert: XU7JP (todennäköisesti virhe?)

Vastaavat Citroen-mallit (en jaksanut käydä moottoreita läpi):

Synergie
Xantia
Xantia II
XM
XM II
Xsara
Xsara II
ZX

Poikkeuksiakin siis löytyy joukosta eli kaikissa XU10-moottorin versioissa ei käytetä samaa osaa. Toki Service Box:ssa voi olla muitakin virheitä kuin tuo (mielestäni) Expertin XU7JP-moottorin kohdalla ilmennyt. Onko jotain perusteita epäillä noiden tietojen luotettavuutta eli pitäisikö asiaa tutkia lisää? Onko jossain kerrottu vauhtipyörien eroista?

Voisihan noita tietoja yrittää vielä vanhasta CD-luettelosta katsoa tai peräti mikrofilmeiltä.
« Viimeksi muokattu: 21.07.2011, 18:03:33 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Kytkin luistaa
« Vastaus #22 : 01.04.2011, 17:08:43 »
Vein tänään aiemmin purkamolle malliksi nykyisen vauhtipyörän ja parin tunnin päästä soitettiin, että vastaava kunnossa oleva löytyi. Sen pitäisi olla peräisin vastaavasta 306-mallista, kai melko vähän ajetusta kolariautosta. Pintaruosteet oli hiottu pois ja osan pitäisi olla asennusvalmis. Ei tuo ainakaan kuumentuneelta näytä ja osan myynyt ammattilainen vakuutti sen olevan hyvässä kunnossa ja siihen luotan. Säröjä en siitä löytänyt ja pinta tuntui sormella testaten tasaiselta. Ei tullut ihan halvaksi (100 e), mutta meni varmaan suunnilleen samoihin kuin esim. yksityiseltä ostettu ja sen jälkeen mahdollisesti koneistamossa käytetty osa rahteineen. Ratkaisevaa oli toki myös se, että ei tarvinnut kävellä kuin reilun tunnin verran ja osan sai haettua heti. ;-)

Valumerkinnöissä ja joidenkin koneistettujen kohtien muotojen yksityiskohdissa näyttää olevan pieniä eroja, joilla ei kuitenkaan pitäisi olla merkitystä. Käynnistyskehän ja tunnistinkehän hammasluvut täsmäävät. Pitää toki vielä sovittaa paikalleenkin jossain vaiheessa.
« Viimeksi muokattu: 02.04.2011, 10:00:00 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Kytkin luistaa
« Vastaus #23 : 02.04.2011, 02:55:15 »
Säröytynyt pyörä kannattaa aina vaihtaa - varsinkin sporttimalleihin, joiden moottoreita saatetaan joskus jopa kierrättääkin. Koneistaminen lievissä säröytymistapauksissa jatkaa hieman käyttö-ikää, mutta kytkimestä jää/tulee jo lyhyen käytön jälkeen tarraava.

Käynnistinkehän voi irroittaa ja siirtää pyörästä toiseen, tarvittaessa pyöräyttää kehän toisinpäin, jos hampaiden päät kovin kuluneita.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Kytkin luistaa
« Vastaus #24 : 03.04.2011, 02:21:15 »
Näin minäkin asian päättelin käytettävissä olevien tietojen perusteella, enkä viitsinyt tarpeetonta riskiä ottaa (olisi säästynyt vain 60 e), vaikka koneistamoiden edustajat sanoivat, että kisakäyttöönkin ovat säröytyneitä vauhtipyöriä koneistaneet. Tässä tapauksessa taitaa olla kyseessä melko lievästi säröytynyt vauhtipyörä, jos noista kuvista asiaa pystyy päättelemään? Mikä tuon tarrautumisominaisuuden kunnostetussa aiheuttaa, lämpenemisestä johtunut metallin muokkautuminenko (kovaksi vai pehmeäksi)?

Jääpähän tuo vanha kehä varaosiksi (samaa kehää muuten käytetään myös muiden vauhtipyörien kanssa). Kummassakin kehä on hyvässä kunnossa ja kulumisen jälkiä ei juuri näy. Yhdessä 505 Turbo Injectionissa oli kulunut oikein kunnolla.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Kytkin luistaa
« Vastaus #25 : 03.04.2011, 05:11:31 »
Mikä tuon tarrautumisominaisuuden kunnostetussa aiheuttaa, lämpenemisestä johtunut metallin muokkautuminenko (kovaksi vai pehmeäksi)?

Lämmöllä on asian kanssa tekemistä, muttei metallin kiderakenteella, vaan kunnostetunkin pyörän säröreunojen kohoumilla. Vauhtipyörän kitkapinta ei siis ole lämmönmuutoksissa täysin tasomainen.